Störig 5V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Störig 5V

Inlägg av Klas-Kenny »

FormerMazda skrev: 3 oktober 2022, 11:12:34 beträffande mätfel:
Jag har såndär jordfjäder nånstans i en tillbehörspåse till skåpet. Jag ska leta på och testa att mäta med den.
Dock inser jag att jag vet inte ändå vad som är ok och inte, mina kunskaper är sådär i det området. Men bilden jag skickade där man tydligt ser en sågtand förstår jag inte var bra för mina arduinos.
Störningarna jag mäter med senaste DCDCn är mer som andra bilden där jag skåpar mobilladdaren i utseendet, men mer åt 6-800mV peak-peak.
Det kan fortfarande inte uteslutas att det är mätfel. Man blir ofta förvånad hur mycket skräp "antennjorden" plockar upp. Kan ju vara att de värsta störningarna kommer ifrån DC/DC-omvandlaren, men luftvägen in i proben. Och att de störningarna ser olika ut beroende på vilken DC/DC-omvandlare du har.


Det *ska* inte behövas några extra filter till att bara driva en mikrokontroller och en LCD, med en rimligt okej DC/DC-omvandlare.
I princip varje produkt jag konstruerat professionellt har haft (minst) en DC/DC-omvandlare från en 10-30V matning ner till 5V, och därifrån ytterligare en DC/DC-omvandlare till diverse internspänningar såsom 3V3, 1V8 osv.
Ingen av dessa har någonsin haft ett enda filter efter DC/DC-omvandlaren, annat än väldigt lokalt till vissa analoga delar. Enbart bra med avkopplingskondensatorer, bra jordplan mm.
Och då pratar vi processorer allt ifrån 8 bitars PIC till applikationsprocessorer såsom i.MX8.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Störig 5V

Inlägg av TomasL »

Räkna fram vilket spänningsfall du får och avgör om det är OK, eller tvärtom, bestäm hur mycket spänningsfall du får ha, därefter kan du räkna fram DC-resistansen
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Störig 5V

Inlägg av FormerMazda »

Klas-Kenny:
I mitt fall så hade jag problem med kommunikationen mellan prylarna främst, har TTL-RS485 modul på varje arduino/esp.
Och den första DC-DCn jag hade var ju som synes i princip en sågtandsgenerator.
Min nya DC-DC jag har köpt nu har inte nån sågtand alls, och det kan mycket väl funka med den, faktiskt borde jag testa innan jag tror jag behöver ett filter.
Men det är lite intressant också, även om jag "hatar" analog elektronik så är det ju inte fel att skrapa på ytan och ha lite förståelse för det, och kanske lyckas bygga ett filter.

TomasL:
Spänningsfallet är egentligen ointressant, det är ju bara att gasa på DC-DCn så jag efter filtret får mina 5V.
Problemet med det är väl förstås att spänningen kommer ändras med strömmen, en ren gissning är dock att strömmen kommer vara hyffsat konstant 800mA.
Så för att inte värma bort för mycket kan väl ett spänningsfall på max 1V vara ok?
6V in i filter, droppa 1V över 1ohm och skapa 1W värme?
Är det överhuvud taget rimligt? Är på djupt vatten och tunn is med kunskaperna här. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Störig 5V

Inlägg av TomasL »

Blir säkert bra
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Störig 5V

Inlägg av FormerMazda »

Räknat fram och tillbaka på induktanser och kondingar nu, summerat är att antingen blir induktansen i värden av hela Henry, eller kondingen hela Farad.
Så, jag lägger ner filter. :D

Dessutom vaknade ena hjärncellen och ställde mig frågan, ska jag inte jorda ner skåpet en gång?
Det har liksom ingen kraft ansluten, och ska bara matas från yttre 24VDC och jord.
Men jag har kört utan jord hela tiden..
Så med det i åtanke och Klas-Kennys ord om radiostörningar med mera så var det kanske dags att testa.
När jag anslöt jord så hoppade kommunikationen igång direkt.

Jag ville väl att det skulle i worst case, för då kan det bara bli bättre sen.
Men det finns väl en gräns.

Så jag ska väl bygga en skärmad kapsling till DC-DCn och jorda ner den också. :)
Skriv svar