Komplettera med dubbel Z-skruv?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Marta »

Nu är dubbla Z-axlar på plats och fungerar som det skall. En kompletteringssats för Ender 3 passar alldeles utmärkt till Voxelab Aquila med ett par enkla modifieringar.

Hålet för den skruv där rullen med excentern sitter är en liten aning för nära pelaren. Filas det upp en aning ovalt så passar det perfekt.

Parallellkoppling av stegmotorerna funkar inte, det blir som det beskrivs i den tidigare länken. Med seriekoppling försvinner problemet. Det görs givetvis genom att knipa av, löda ihop och trä över krympslang. Köp inga färdiga dyra kort för detta.

Hittade ingen vettig beskrivning av pinnarna på stegmotorn, utan fick mäta. De sitter inte som man kan förvänta. En lindning mellan1och 4. Andra lindningen mellan 3 och 6.
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av RoPa »

Kul att det blev bra!
Min 10s hade dubbla Z-motorer original men när jag tröttnat på att de hela tiden kom ur fas (när motorerna är spänningslösa) kopplade jag ihop axlarna i toppen med tandhjul och tandrem så nu händer det aldrig.
Kan rekommendera både och med andra ord (hängslen och livrem :-) )
Naturligtvis printades både hjulen och spännanordning. Remmen är återvunnen från kasserad bläckstråleskrivare.
Skriv svar