FreeCAD CNC file wash - Ver: 0.0.0.6 - FreeWare

Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

FreeCAD CNC file wash - Ver: 0.0.0.6 - FreeWare

Inlägg av lgrfbs »

Har haft ett litet projekt som jag kallat: FreeCAD CNC file wash - Ver 0.0.0.6 - FreeWare
Programmet tar NC-filen från FreeCAD 0.18 och manipulerar den efter hur jag vill att de ska vara.
Anser att programmet är så pass klart att det kan få se världen utanför min dator också :-)
ScreenGrab.png
Kompilerat på Windows10
Källkoden är skriven med Lazarus 2.0.6 r62129 FPC 3.0.4 x86_64-win64-win32/win64
Licens: MIT
Anledning till att programmet finns är att jag kände att jag hade ett behov av det, så jag skrev det.

Tar gärna emot synpunkter och upplysningar om stavfel, som ni vet kan man bli ganska hemmablind på saker. :wink:
FreeCAD CNC file wash - Ver0.0.0.6 - FreeWare.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: FreeCAD CNC file wash - Ver: 0.0.0.6 - FreeWare

Inlägg av säter »

Vad är som ska tvättas bort från NC-filen?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: FreeCAD CNC file wash - Ver: 0.0.0.6 - FreeWare

Inlägg av lgrfbs »

Det var "(machine: not set, mm/min)" som inte gjorde något i NC-filen då den inte var kopplad till någon styrkod så satt jag manuellt och plockade bort dem och satte in F_____ for att FreeCAD hade inte skrivit in dem i NC-filen.

Mycket troligt att jag har missat någon inställning i FreeCAD som gör att hela mitt program blir onödig.
Hur som, när jag började att skriva kod kom jag på andra saker jag ville ha i mina NC-filer.
* En lista på jobben i fall Mach3 får hjärnsläpp och bara stannar mitt i ett jobb.
* En lista som visar max och min värdena för XYZ axlarna så att det blir lättare att lägga nollpunkten rätt.
* Kodrader för att parkera undan spindeln efter att programmet är kört.
* Kodrad för att alltid börja med kör Z till maskin nollpunten INNAN XY körs och på så sätt minska risken att JAG sabbar något.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: FreeCAD CNC file wash - Ver: 0.0.0.6 - FreeWare

Inlägg av lgrfbs »

Har fixat de stavfel jag fick via PM och lagt till en testfil i zip-filen.
FreeCAD CNC file wash - Ver0.0.0.7 - FreeWare.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar