trä tråd

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 15649
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

trä tråd

Inlägg av grym »

fins ju numera trä tråd till 3d skrivarna (trä och plast då)
någon som provat dom?
hur pass hållbart är det ex mot pla?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 14466
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: trä tråd

Inlägg av AndLi »

Numera? Jag provade en för ca 8 år sen, kändes lite mdf av resultatet... gjorde aldrig några riktiga hållbartester, kändes mer som för delar för dekoration...
Skogen
Inlägg: 713
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: trä tråd

Inlägg av Skogen »

Jag gjorde en del utskrifter med "trä-PLA" för en del år sedan, blir ju en helt annan struktur än vanlig PLA.
Så för min del blev resultatet bra. Kan vara lite lurigt att skriva ut, men det är ju bara att testa sig fram.
Hållbarheten lär nog vara lite sämre än för vanlig PLA, men jag har inte testat direkt. Var ingen större belastning på dom delar jag gjorde.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 15649
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: trä tråd

Inlägg av grym »

såg att det kommit en del reklam för nya sorter, men funderar hur bra dom var egenteligen
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 29410
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: trä tråd

Inlägg av säter »

Påminner det om de här engångsbesticken som finns i "trä"?
SeaGull
Inlägg: 104
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: trä tråd

Inlägg av SeaGull »

3 testbitar jag skrivit ut, alla 3 från AddNorth.
PLA Wood
Rigid X (PETG Kolfiber)
PLA Economy
Jag tänkte att Wood skulle vara som träfiberarmerad plast, liknande Rigid X, men den känns klart mjukast av de tre. Är nog mer spån än fibrer, mest för utseendet.
tre.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6141
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: trä tråd

Inlägg av Marta »

Är där några särskilda krav på maskinen för att trätråd skall fungera drägligt? Riskerar det att skada hotend på något sätt? Luktar det mycket bränt trä vid utskrift? Blir det grovt och smuligt eller något annat att tänka på speciellt när föremålet caddas?

OT, men vill inte starta extra tråd. Klarar MicroSwiss all metal direct drive att skriva polycarbonat? Samt tillämpliga frågor som ovan för detta.
JanErik
Inlägg: 3014
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: trä tråd

Inlägg av JanErik »

Har kört en rulle, man bör ha lite större munstycke, 0.5 är OK. Och ingen retract, det har tendens att bränna fast.
20190428_171819s.jpg
Skrev ut en fiol (Hovalin), antar att den ger fiolliknande läten även om jag inte har nån aning om hur jag ska använda den...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeaGull
Inlägg: 104
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: trä tråd

Inlägg av SeaGull »

Marta skrev: 3 augusti 2022, 11:26:41 Är där några särskilda krav på maskinen för att trätråd skall fungera drägligt? Riskerar det att skada hotend på något sätt? Luktar det mycket bränt trä vid utskrift? Blir det grovt och smuligt eller något annat att tänka på speciellt när föremålet caddas?
Med AddNorth PLA-Wood så sänker jag hastigheten till 40mm/sek., i övrigt som vanlig PLA. Tror inte det sliter på munstycket då trä är mjukt. Luktar ungefär som vanlig PLA. Jag kör 0.4mm all metal.
Räkna med att utskrifterna blir vekare än ren PLA.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6141
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: trä tråd

Inlägg av Marta »

Då skall det nog kunna funka. Tackar för tipset att inte skiva för fort och att inte ha någon retract. Sitter 0.6mm i min maskin. Står på 25mm/s ytterytor och 50mm/s övrigt. Det skall väl fungera, eller kanske skall ställa ner till 20/40?. Vilken värme är lagom?

Violinen ser ganska "träig" ut med träådring. Är det tråden som har varierande färg, precis som det finns garn med denna egenskap? Vad är det för märke på den tråden Du använt? Är lite väl ljus på bildeni vaje fall, men ändå fin.
JanErik
Inlägg: 3014
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: trä tråd

Inlägg av JanErik »

Tyckte nog den var ganska homogen i färg. Det var från e-ville.com men de verkar inte sälja den längre.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6141
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: trä tråd

Inlägg av Marta »

Nu har jag testat trä-tråd och blev väl en aning besviken. Stora jämna ytor får en mycket slät struktur, utan linjer. Ser ut som någon typ av spånplatta och det är väl också ungefär vad det är. Spån med PLA som bindemedel. Det blev mycket mjukare än vanlig PLA.

Utskriften av mindre detaljer och vissa kanter var problem. Det skvätte mycket material, väl grovt för att kallas trådar. Med en vass kniv var det hyfsat enkelt att rensa det mesta.
Blev en del kladd som är lite oförklarligt varför det blev så. Kan ha varit att skrivhuvudet kom in/lämnade just där för att sedan börja strax intill.

Hade ställt in rekommenderade 210 grader. Liten retract som visat sig funka bäst för PLA. Det lät ändå som när jag hade för stor retract och den drog in luft som orsakade bubblor och kladd. Det avgavs en frän lukt av bränt trä under utskriften och som till en del sitter kvar i föremålet.

Funderar på om tråden kan vara befuktad? Om träspånet inte är väl impregnerat med plast kan det nog ta åt sig fukt. Skulle också kunna vara träspånet som började avge andra gaser när det värmdes? Eller kanske materialet har egenskaper så extrudern drar fram en aning för mycket med den vanliga inställningen för PLA?

Vad har Ni andra för erfarenheter av inställningar och fukt i samband med trä-tråd?
JanErik
Inlägg: 3014
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: trä tråd

Inlägg av JanErik »

Körde på lite lägre temperatur, 195C kanske, för att minska risken att det bränner fast. Luktade mindre bränt direkt.
Och ingen retract.
Skriv svar