All el i lägenheten slår av

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av MadModder »

Du som lägenhetsinnehavare är ansvarig för att lägenheten ska hållas hel och ren. Du är också ansvarig för att elanläggningen fungerar och är säker.
Om det däremot visar sig att föreningen tidigare anlitat en firma för att byta ut all gammal el i kåken, och de kopplat bort huvudbrytarna och använt en JFB som inte är godkänd för det så ska det nog mycket till för att styrelsen säger nej till att stå för att rätta till felet.
Det är ju lätt att kolla upp om man vet namn och modell på JFB.

I vilket fall, en jordfelsbrytare löser inte ut av överlast. Det är de andra brytarnas uppgift.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av Bo.Siltberg »

gurrasnurra skrev: 24 september 2022, 16:03:06Senast idag när jag bara låg i soffan utan en enda apparat igång.
Inte ens kylen?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av Palle500 »

Måste inte vara påslagen apparat för att jordfelsbrytaren skall lösa. Räcker bra med standby-läge eller annat i själva den fasta installationen, alt skadade skarvsladdar m.m.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av Hobbyisten »

Som TS nämnde i första inlägget med spisen; är det inte troligt att det är krypströmmar nånstans i den ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av MadModder »

Det är väl inte omöjligt att det är en filterkonding som pajat.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av SM4UKE »

Min förra spis började lösa ut jordfelsbrytaren när ugnen användes. Jag isolationsprovade och det visade sig (inte så förvånande) att ett av elementen hade dålig isolation mot jord. Kopplade bort det elementet och sedan funkade det. Hade säkert den spisen något år innan den byttes ut. :-) Lite ojämn värme i ugnen dock.
TS nämnde någon felkod så det är säkert en modern induktionsspis. Men ugnen är säkert baserad på samma enkla teknik som de gamla. Annars kan det säkert vara fel på en filterkondensator i EMC-filtret för induktionsdelen. Även det borde gå att kolla upp med en (försiktig!) isolationsmätning av spisen. Kopplar man ihop N och alla faser borde risken minska att ha sönder något. Borde räcka att prova vid ca 250 V.
Sedan finns en del andra saker att misstänka. T ex om man har en lampa på balkongen som läckt in vatten. Egen tvättmaskin där värmeelementet gått sönder.
En isolationsprovare är inte så dum att ha. För egen del räddade jag en äldre från återvinning. Den hade drabbats av massivt batteriläckage men gick att rädda efter rengöring.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av Marta »

En annan möjlig orsak till att JFB löser lite då och då är om nolla och skyddsjord blivit hopkopplade någonstans av t.ex. en klämd eller lösrykt kabel. Felstället hamnar då parallellt med JFB's strömspole för nollan och leder förbi en del av strömmen. När då något drar stor ström, t.ex. kyl/frys startar, blir strömskillnaden i JFB så stor att den löser. Felet behöver inte finnas i kylen, utan kan vara precis var som helst i anläggningen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av MadModder »

Insåg nu att det står spishäll i första inlägget, och inte bara häll, så det är väl en hel spis det är frågan om?
gurrasnurra
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 september 2022, 15:49:30

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av gurrasnurra »

Hej,

Tack igen för all input.

Igår kväll löste jordfelsbrytaren återigen ut och slog av all el i bostaden trots att jag slagit av de två vipparna för hällen. Nu slog jag även av vippen för ugnen och den inbyggda micron (de sitter på samma). Nu har elen varit igång i 18 timmar, längsta tiden som gått senaste 4 dagarna, kanske är felet i ugnen eller micron? Gör jag på överhuvudtaget på rätt sätt för att lokalisera felet som lekman för att sedan kunna peka till elektriker var felet troligtvis är och därefter åtgärda?
gurrasnurra
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 september 2022, 15:49:30

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av gurrasnurra »

MadModder skrev: 26 september 2022, 14:49:05 Insåg nu att det står spishäll i första inlägget, och inte bara häll, så det är väl en hel spis det är frågan om?
Det är enbart en glashäll, inte en hel spis :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av MadModder »

Som Marta skrev så skulle det också kunna vara en koppling mellan jord och nollan, och det kan man inte kolla genom att bryta elen till apparater.

Om det är värmeelementen i ugnen som jäklas borde det väl inte kunna bli jordfel när den inte används... :humm:

För att hitta exakt vad det är som strular när det är så slumpmässigt är det kanske enklast ändå att anlita en elektriker som använder isolationsprovare för att komma fram till var det läcker mot jord.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av helmut »

Bytte spis för några år sedan eftersom jordfelsbrytaren ofta löste ut. För att smidigt kunna förpassa spisen till återbruket skruvade jag sönder den. Visade sig att innanmätet var täckt av ett tjockt lager fett som kommit av matlagningen i ugnen. min nya spis och ugn fungerar perfekt.
gurrasnurra
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 september 2022, 15:49:30

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av gurrasnurra »

Hej, liten uppdatering.

Har lokaliserat felet till frysen. Nu har den varit urkopplad i 2 dygn och jfb har inte löst ut under denna tid. Tidigare har det varit varje 6-12 timmar. Gissar att det är någon cykel som frysen kör (typ självavfrostning?) som orsakar detta. Nu är frågan om det går att rädda denna frys, typ stänga av självavfrostningen eller skruva på något, vända på något, vadsomhelst. Köper helst inte en ny frys... men behövs det så får vi ta smällen. Ska pröva mig fram. Läst att det kan räcka med att vända på stickkontakten (?)

Har varit några irriterande veckor och envis som man är ville jag inte erkänna mig besegrad och ringa elektriker utan försöka lösa problemet själv. Lärt mig en del på vägen iallafall, från att ha kunnat i princip noll innan :)
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av Akai »

Högst troligt har frysen ett värmeelement för avfrostning. Där har du anledningen till att jordfelsbrytaren löser ut bara ibland, när frysen vill avfrosta och startar elementet:)

Jag felsökte en frys åt en kompis för ett par år sedan där elementet ärgat sönder och vatten hade kommit in och sen sprängt sönder det helt. Har för mig det var en Electrolux, stående modell.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: All el i lägenheten slår av

Inlägg av säter »

Går det stänga av avfrostningen?
Skriv svar