Svetsa gjutjärn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 9668
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av GeekJoan »

Har funderat lite på varför man väljer stål med hög kolhalt, man borde lika gärna kunna gjuta direkt i stål med en kolhalt på 0,2%?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 28051
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av MadModder »

Gjutjärn (i smält form...) har en väldigt låg viskositet, så det är väl helt enkelt svårare att få till en bra gjutning med vanligt stål.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 9668
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av GeekJoan »

Hittade detta:
Den höga kolhalten och närvaron av kisel ger gjutjärn en mycket god gjutbarhet. Jämfört med stål har det en lägre smältpunkt och är därigenom lättare att smälta och mindre energikrävande. Vidare har materialet låg viskositet i smält tillstånd och bildar inte besvärliga oxidfilmer vid gjutning. Vissa gjutjärn stelnar med liten eller ingen krympning till följd av det metallostatiska tryck järnet utövar mot kanal- och formvägg, vinkelrätt mot strömningsriktningen. Den höga kolhalten och grafitens form medför dock begränsad möjlighet till svetsning och till plastisk formning i kallt tillstånd.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 29314
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av säter »

Om det inte är problem med dragspänningar, då går det utmärkt att svetsa gjutjärn.
Jag har varit med och påläggssvetsa kamaxlar.
Resultatet vart över förväntan.
Skriv svar