Interface/adaper för SAS-disk ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Interface/adaper för SAS-disk ?

Inlägg av H.O »

Jag har en 3.5" SAS-disk (HP 300GB 15krpm Single Port SAS P/N: 413644-001) med data på som jag skulle vilja komma åt.
Jag har Googlat en del och det verkar inte som att en simpel adapter (typ https://www.webhallen.com/se/product/15 ... SATA-kabel) räcker (men jag är inte säker).

Om det är USB, SATA, PATA, internt/externt spelar ingen roll, jag vill bara kopiera ut data en gång och sen aldrig mer använda den. Har hittat dockor för mellan 3kkr och 10kkr men det är för mycket pengar.
(
(

Är det någon som har tips på vad som fungerar eller t.o.m sitter på en adapter/docka som man kan få hyra.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Interface/adaper för SAS-disk ?

Inlägg av Akai »

Ett HBA och en saskabel löser uppgiften. Du behöver då en ledig PCI plats i en dator. Nån hundring begagnat på ebay.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Interface/adaper för SAS-disk ?

Inlägg av Glenn »

Det finns ett par användare som gång på gång lägger ut Adaptec RAID-kort som klarar SAS, exempelvis asr-5405 eller till och med ännu större kort. Dessa kort är ganska dyra nya (3-4000 tror jag) men man kan köpa dom för småpengar i dessa annonser, själv har jag köpt tre stycken för mellan 43 och 69kr styck :)

Just exakt nu verkar det lite tunt dock.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Interface/adaper för SAS-disk ?

Inlägg av xxargs »

Har det suttit på LSI-SAS-kontroller så bör man försöka använda samma för att läsa ut data - annars LSI-SAS-kontroller i IT-mode och sedan hoppas att mdadmRAID-paketet (med eventuellt växlar) för att förstå första cylinderns information som används av tidigare kontrollern själv och inte inkluderas i den senare partitioneringen.

i sista hand och med LSI-SAS-kontroller (någon ur LSI-SAS-92xx-serien flashad till IT-mode) läsa ut en image av disken och sedan med magicwords försöka leta efter starten på filsystemet (vet du vilken ??) och sedan montera det med offset med tex. losetup.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Interface/adaper för SAS-disk ?

Inlägg av H.O »

Tack för tipsen!
Är "alla" Host Bus Adapter-kort kompatibla med "alla" diskar och "alla" kablar eller finns det 49 olika standarder och köper man fel så funkar det inte?

xxargs,
Disken har suttit i en HP workstation och jag är ganska säker på att det inte var någon RAID-konfigurationför jag vill minnas att det bara var EN disk i maskinen när det begav sig (men kan ha fel). Koppla in den som om det vore en USB-SATA adapter är vad jag hoppas/önskar, det du beskriver är långt över vad jag kan eller har ork till.

Jag får hålla lite utkik på EBAY. Det får inte dra iväg upp mot tusenlappen, då är det inte värt det. Speciellt inte om det inte är säkert att det fungerar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Interface/adaper för SAS-disk ?

Inlägg av TomasL »

Kanske finns någon vänlig själ här som kan fixa det åt dig, jag har en SAS-kontroller min maskin har 2 lediga kanaler på den om jag inte minns fel, men det är lite långt bort.
Skriv svar