Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av ecenier »

Jag bor i ett hus från -57 på 190kvm. Huset har vattenburen värme. Huset är ett 1,5-plan och jag har ca 1 bar tryck i värmesystemet.
Sista året har jag fått fylla på med vatten ganska konstant på värmebärarsidan. Efter ca en vecka ligger trycket på 0 bar och jag får fylla på igen.

Jag har kollat radiatorer och alla synliga rör efter läckor, men jag kan inte se någon läcka i dager.

Finns det något smart sätt jag kan hitta läckan utan åverkan på golv/tak om man ska börja leta på ställen som inte syns?

Skulle en värmekamera fungera?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av säter »

Vad har du för typ av expansionskärl?
Senast redigerad av säter 25 september 2022, 11:16:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av Teknikern »

Fråga två, vad värmer vattnet? Vedpanna eller??
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av hcb »

Jag är möjligen helt ute i busken, men som f.d. kemist skulle jag trattat i något fluorescerande och letat med en UV-lampa när/där det är mörkt. Så gjorde iaf den verkstad som felsökte ACn på bilen för några år sedan.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av ecenier »

Teknikern skrev: 25 september 2022, 11:15:24 Fråga två, vad värmer vattnet? Vedpanna eller??
Nibe F1235 bergvärmepump 8kW, men tänkte att det kanske inte var så relevant.
Jag kan ju iofs kolla om det är någon läcka inne i BVP.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av ecenier »

hcb skrev: 25 september 2022, 11:35:37 Jag är möjligen helt ute i busken, men som f.d. kemist skulle jag trattat i något fluorescerande och letat med en UV-lampa när/där det är mörkt. Så gjorde iaf den verkstad som felsökte ACn på bilen för några år sedan.
Ja, men det bygger på att läckan är där jag ser den eller förstår jag dig fel? Jag tycker att läckaget är så stort att jag borde kunna se vattenskadat trägolv etc. Kring slottsvreden har jag t.ex. lindat toalettpapper för att enkelt kunna känna en läcka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av TomasL »

Det läcker aldrig från värmesidan till VV-sidan.
Kontrollera vilket tryck du har i expansionskärlet, det gör du genom att tömma systemet och mäta med en däcktrycksmätare, det sitter en sådan ventil på kärlet, du bör ha ca 0,5 bars förtryck i kärlet när värmesystemet är helt trycklöst.
Kommer det vatten ur luftpåfyllningen, så är kärlet trasigt och behöver bytas.

Om värmerören är ingjutna i bottenplattan, så är det rätt troligt att de rostat sönder någonstans, rätt svårt att hitta tyvärr.
Senast redigerad av TomasL 25 september 2022, 11:51:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av hcb »

Jo, det har du ju rätt i.
Jag har mycket liten erfarenhet av vattenburen värme så det är nog inte mig du skall lyssna på i första hand.

Svärföräldrarna hade en liknande situation för ett antal år sedan. Då var det ett värmerör i sanden i grunden som rostat sönder och läckte. Detta upptäcktes eftersom golvet i ena badrummet sprack p.g.a. att röret under utvidgade sig när det rostade. (Jo, de märkte läckan också eftersom trycket sjönk.)

Min tanke med fluorescerande tillsats var att om det läcker så litet att det inte märks p.g.a. fukt så borde det ändå synas, men det förutsätter ju som du säger att man kommer åt att se.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 25 september 2022, 11:49:42 Kontrollera vilket tryck du har i expansionskärlet, det gör du genom att tömma systemet och mäta med en däcktrycksmätare, det sitter en sådan ventil på kärlet, du bör ha ca 0,5 bars förtryck i kärlet när värmesystemet är helt trycklöst.
Under förutsättning att det är tryckkärl.
Det vet vi inte.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av ecenier »

TomasL skrev: 25 september 2022, 11:49:42 Det läcker aldrig från värmesidan till VV-sidan.
Kontrollera vilket tryck du har i expansionskärlet, det gör du genom att tömma systemet och mäta med en däcktrycksmätare, det sitter en sådan ventil på kärlet, du bör ha ca 0,5 bars förtryck i kärlet när värmesystemet är helt trycklöst.
Kommer det vatten ur luftpåfyllningen, så är kärlet trasigt och behöver bytas.

Om värmerören är ingjutna i bottenplattan, så är det rätt troligt att de rostat sönder någonstans, rätt svårt att hitta tyvärr.
Jag har ett expansionskärl på värmebärarsidan, och det är där det sitter en tryckmätare och den jag tittar på när jag säger att trycket går från 1 bar till 0 på ca en vecka. Jag misstänker inte någon läcka från värmebärarsidan till VV. Vet inte om jag fick det att låta så på något sätt.

Expansionskärlet sitter så till att jag lätt kan se om det läcker eller inte. Det är helt torrt runt hela expansionskärlet.

På kärlet står det 0,5bar gas charge, så jag gissar att det är det trycket du pratar om. Det kan mycket väl vara så att det skulle behöva fyllas på med luft i bälgen. Det har nog aldrig gjorts på 12 år gissar jag. Vi köpte huset för 4 år sedan och jag har i alla fall inte gjort det.

Skulle det kunna vara problemet i så fall? Skulle det beteendet jag beskrivit förklaras av att mottrycksbälgen i expansionskärlet saknar tryck?

Om det inte finns tryck i bälgen, måste jag verkligen tömma systemet för att fylla på den?
tempImage8GvCAf.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av grym »

ja, har du inget tryck i blåsan så pendlar trycket i systemet mellan högt och lågt väldigt fort

det bör du se när du fyller på vatten, vilken mängd som går åt
går det fort är det sannolikt där felet är
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av MadModder »

Du kan ju börja med att se om det kommer ut något vatten ur luftventilen när du trycker in mittenpinnen.
Om det inte kommer vatten och du har en ventil så du kan stänga mot kärlet så behöver du ju inte tömma systemet utan bara stänga där och tömma kärlet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av säter »

Jag tror inte att det får finnas någon sådan ventil. :humm:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av Teknikern »

ecenier skrev: 25 september 2022, 11:41:59
Teknikern skrev: 25 september 2022, 11:15:24 Fråga två, vad värmer vattnet? Vedpanna eller??
Nibe F1235 bergvärmepump 8kW, men tänkte att det kanske inte var så relevant.
Jag kan ju iofs kolla om det är någon läcka inne i BVP.
Min första tanke var om du hade eldat med ved och fått en sån där lurig spricka eller rosthål inne i pannan som enbart läcker under eldningen, dom kan vara riktigt knepiga att hitta.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av Prins Valiant »

Har själv en Nibe bergvärmepump och hade liknande problem. Ditt expansionskärl är från 2009, det är dags att gummibälgen inuti går sönder, tyvärr. Då sjunker vattentrycket samt att trycket blir mycket varierande p.g.a olika varmt vatten i elementslingan. Du fyller på, och vattnet går ner i den delen som skall vara luft.
Testas lättast genom att knacka med fingret på nederdelen av expansionskärlet. Där innanför skall det vara luft. Detta ger en vacker klockklang vid knackning. Skulle det vara vatten innanför blir det ett dovt ljud.
Skriv svar