Ladda husets "powerbank" på natten.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av svanted »

har man en accumulator är det bästa om man kan utnyttja skikning i tanken då maximerar man delta t till maxtemperatur - returtempen,
för att nyttja skiningen i tanken behöver man ha elpatronen i en egen behållare med termostat fram till accen.
om den laddas mha en vvp kan det vara svårt då det ofta vill ha nästan 1 l per sekund i flöde då kommer accens vatten att blandas om...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av AndLi »

Haralt skrev: 24 september 2022, 13:56:43 lättryttarn,
Hur bereds bruksvarmvattnet? Elektrisk varmvattenberedare?


För att man ska kunna värma huset med vattenradiatorer med vattnet i ackumulatortanken kan man nog inte gå under 40 grader i ackumulatortanken, annars ger vattenradiatorerna för dåligt med värme. Bef. vattenradiatorerna är nog dimensionerade för ca 75 graders framledningstemp om det före luft-vatten-värmepumpen fanns elpanna eller oljepanna och vattenradiatorerna är nu desamma.
Nu var det tre år sen jag körde min elpanna som huvud uppvärmning, men jag tycker mig minnas att den väldigt sällan var över 40 grader. Och nu när jag stöttar llvp vid -20 är den definitivt inte uppe i de temperaturerna..

Men det är ju byggt för el och inte ved, vedsystemen brukar ha högre framledning.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av Icecap »

AndLi: Då har du lågtemperatur-element - vilket betyder "nyare".

I mitt hus hade jag gamla, alltså högtemperatur (mindre yta) och då pratar vi runt 60°C typ.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av AndLi »

Ja, såklart! Jag kommenterade påståendet att man skulle hålla över 40 grader...
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av EasyRider »

Jag tycker det var matnyttigt det där om hur mycket det faktiskt gpr att lagra i en acktank. Nackdelen där är att den lagrade energin lagras med 1:1förhållande. Alltså direktel. Medans om man driver det genom en luftvattenpumpen så får man viss utväxling. På den tillförda energin. Tänker också att om man kan anväbda den billigare elen under dagen så ger det troligtvis ett bättre COP-värde än på natten då tempen oftast är lägre.
Frågan är dock om förlusterna i alla led gör att vi hamnar över eller under jämfört med direktel på acktanken.
Dessutom så kan man ju driva övriga maskiner i huset om man satsar på batteribank.

Finns det ngn här som lagrar el hemma??
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av mrfrenzy »

En Mitsubishi Zubadan Luft/vatten värmepump ger COP på 2,8-3,3 när den laddar en acktank som håller 55 grader.

Väl dimensionerad golvvärme kan ha 30 grader framledningstemperatur vid -20 grader utomhustemperatur.
Det innebär att med en 1000 liter acktank som värms till 55 grader med värmepump kan du lagra 29kWh värme som då har förbrukat ca 10 kWh el från solcellerna/elnätet.

OBS att det lönar sig inte att ladda acktanken mer än vad som beräknas förbrukas nästa dygn. Sedan när acktanken är laddad så värmer man golvet direkt med 30 grader från värmepumpen och får då COP på 4,5-5,1
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av svanted »

Frågan är dock om förlusterna i alla led gör att vi hamnar över eller under jämfört med direktel på acktanken.
den 2a septemper var elpriset under 50 öre kl 00:00 till 04:00 och på dagen 07.00 - 09:00 över 5 kr,
direktel på natten motsvarade då en VVP med COP = 10 på dagtid.
och visst är det bättre att även köra VVP på natten men då den bara kan komma upp till 50° behöver man större ackumulator för samma energimängd.
och en stor VVP som hinner producera behovet på de få timmar det är billigt.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av Jan Almqvist »

"den 2a septemper var elpriset under 50 öre kl 00:00 till 04:00 och på dagen 07.00 - 09:00 över 5 kr,
direktel på natten motsvarade då en VVP med COP = 10 på dagtid."


Men betalar inte TS någon avgift för nätet då?
Vi betalar nästan 1 SEK/kWh till vårt nätbolag och om man tar med det i beräkningen blir det nästan 1.50 SEK/kWh att jämföra med nästan 6.00 SEK/kWh dvs en COP på lite drygt 4.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av svanted »

jajjemän, du har helt rätt....
pudlar härmed...

men den är ivf så hög att det bara är lönsamt att köra golvvärme på en hyfsat ny VVP
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av Haralt »

När spotpriset är noll och gratis kostar strömmen likt förbenat ca 1,00 kr/kWh när elnätsavgift, energiskatt, elcertifikatavgift, ursprungsgarantiavgift, balansavgift, elhandelsbolagets vinstpålägg och dyr moms på hela kalaset inräknas.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av rikkitikkitavi »

mrfrenzy skrev: 25 september 2022, 14:18:54 En Mitsubishi Zubadan Luft/vatten värmepump ger COP på 2,8-3,3 när den laddar en acktank som håller 55 grader.

Väl dimensionerad golvvärme kan ha 30 grader framledningstemperatur vid -20 grader utomhustemperatur.
Det innebär att med en 1000 liter acktank som värms till 55 grader med värmepump kan du lagra 29kWh värme som då har förbrukat ca 10 kWh el från solcellerna/elnätet.

OBS att det lönar sig inte att ladda acktanken mer än vad som beräknas förbrukas nästa dygn. Sedan när acktanken är laddad så värmer man golvet direkt med 30 grader från värmepumpen och får då COP på 4,5-5,1
Hur mycket bättre blir COP vid 35 jmfrt med 55 ungefär? Alltså bara köra 55 C för att täcka tappvarmvatten ?

Jag tänker på att en 10 cm betongplatta på 100 mm cellplast (idag har man mer) har samma värmelagringsförmåga som ca 100 liter vatten så jag ser knappt behov av acctank, för de flesta av oss har väl större BOA en 3-4 kvm ?
DOH. läs hela inlägget man citerar. Note to self.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av mrfrenzy »

Betong har en densitet på 2,4.

10cm betong på 70 kvadratmeter blir 7m3 alltså 16800kg
Värmekapaciteten är 1000 J / kg °C alltså 16,8 MJ °C

Om du låter hela betongplattans temperatur sjunka från 30 till 25 grader har den avgivit 67,2 MJ alltså 23 kWh
Problemet är nog att det finns en begränsad värmekonduktivitet (1,7 W/m°C) Hur varmt är det i botten av betongen när toppen är 25 grader?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Lika varmt i princip om den ligger på 100 mm cellplast. Med "moderna grundläggningar" och 2-300 mm eller mer är det helt försumbart.

Cellplast ligger på ca 0,05 (fuktig) dvs ca 25 ggr lägre än för betong (jag använder 1,2). Det betyder att hela temperaturfallet i princip ligger över cellplasten och inte betongen.


Jag har 60 mm mineralull under plattan och det skiljer bara 2-3 C vintertid utom vid ytterväggarna, men där kyler kantbalken.
Jag har borrat hål för att mäta temperaturen i marken under plattan :)

De 60 mm räcker för att halvera markförlusten ungefär. Har lekt med tanken på att fräsa upp plattan och lägga ner värmebärarrör vid omläggning av golvet, men tror det snarare blir en LLVP till istället.
Skriv svar