Vad är det för fel på den här Fluken?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Vad är det för fel på den här Fluken?

Inlägg av wiklis »

Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Vad är det för fel på den här Fluken?

Inlägg av Akai »

Vi har ett gäng av dessa på jobbet fortfarande och ett vanligt fel är att det blir sprickor i lödningarna på bananhylsorna. Det har hänt att instrumentet mäter fel av detta.

Värt att kolla
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad är det för fel på den här Fluken?

Inlägg av Glenn »

Jag har en Fluke 74 (eller är det 77 ?) som har ett liknande fel, den mäter hyfsat rätt dock, iaf först, sen stegar den upp,

Lämnar man pinnarna oanslutna stegar den också upp, kortsluter man dom blir det noll. resistansmätning funkar.

Vi har f.ö också ett antal av dessa kvar på jobbet, kalibrerade årligen sen 1986 eller nåt sånt :D
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Vad är det för fel på den här Fluken?

Inlägg av cittra49 »

Är det inte livstids garanti på Fluke? Har för mig Dave Jones på EEV blog på youtube sa det, behöver ju inte va sant för det iofs. Va i nån video för inte så länge sen där han diskuterade varför fluke va så dyrt.

Edit: Googlade snabbt och Flukes livstidsgaranti va tydligen 7 år.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad är det för fel på den här Fluken?

Inlägg av Glenn »

s.k amerikansk livstidsgaranti :(
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Vad är det för fel på den här Fluken?

Inlägg av Mr Andersson »

7 år från att produkten slutat tillverkas. Tyvärr verkar 73:an vara en uddamodell som inte längre finns.
Lifetime is defined as seven years after Fluke discontinues manufacturing the product, but the warranty period shall be at least ten years from date of purchase. *(Lifetime Warranty applies to products manufactured after October 1996). The warranty does not cover manuals, fuses, disposable batteries, damage from neglect, misuse, contamination, alteration, accident or abnormal conditions of operation or handling, including failures caused by use outside of the product's specifications, or normal wear and tear of mechanical components. This warranty covers the original purchaser only and is not transferable. This warranty covers the LCD for 10 years only (state-of-the-art for LCDs). To establish original ownership proof of purchase is required (20, 70, 80, 170, 180 and 280 models).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vad är det för fel på den här Fluken?

Inlägg av Klas-Kenny »

7 år efter att de sluter tillverkas är ju trots allt en väldigt bra och rimlig garanti!
"riktig" livstids garanti på elektronik är ju snudd på omöjligt att uppfylla.

Sen hade ju inte garantin hjälpt TS oavsett, eftersom den bara gäller ursprungsägaren och ej om man köper begagnat.


Hade ingen aning om att de hade så bra garanti. Har alltid köpt Agilent/Keysight för mina lite finare instrument. Men de har bara tre års garanti.
Kanske ska köpa Fluke nästa gång då. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vad är det för fel på den här Fluken?

Inlägg av Icecap »

Min Fluke 77 köpte jag för 35 år sedan. Det har gått MÅNGA mil o varit med om riktigt mycket - o fungerar perfekt fortfarande.

Menar att jag gav 1800 för det då, det blir alltså runt en femtilapp per år för 24/7 tillgång till ett pålitligt DMM.

Klart godkänd anser jag.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Vad är det för fel på den här Fluken?

Inlägg av helmut »

Har också en Fluke som är ca 25 år gammal fungerar perfekt men irriterar nej på att det stänger av sig för fort. Har bara bytt kabeln som började leva ett eget liv? Så mitt råd testa en ny kabel och ha alltid en ny kabel i reserv.
Har även en APPA 95 som jag gillar och fungerar bra fast den också är ca 25 år gammal.
Använder oftast min SOAR 4040 som själv väljer rätt mätområde. Den slutade fungera men det visade sig att det var gummilisten mot displayen som glappade så den har nog hängt med i ca 30 år och är min favorit.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Vad är det för fel på den här Fluken?

Inlägg av Bjaellerud »

Har en FLUKE 87 som inte funkade när den blev min.
Felsökte och med lupp kunde jag se kretskortet, under säkringarna fanns skapskador som hade fått av några folier.
Någon hade försökt byta säkringar och de sitter ju rätt hårt, = bra hållare.
Så en liten skruvmejsel att bryta upp dom med användes, och det hade skada kretskortet.
Det gick att laga kortet.

Andra likande från FLUKE har jag plockat isär och bara rengjort omkopplaren, omkopplaren är ju del av kortet.
Med en tops med lite kontaktspray blir den fin och instrument funkar i alla sina dagar.

För övrigt är det mkt trevliga instrument!

Kolla baksidan där finns några specialfunktioner, exvis start med blå knapp inne, "disable auto off"
Eller Gul prick med start, ger 4,5 siffrors display

Roysan
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Vad är det för fel på den här Fluken?

Inlägg av Mr Andersson »

De gamla modellerna är märkta på baksidan men de verkar tyvärr ha slutat med det när de gula permanenta skalen kom. Där skrivs det istället funktionen ut i displayen om man håller inne en knapp när man startar.
Blå + power on stänger av auto off på alla modeller jag sett men kolla efter manualen för just din modell på fluke.com för att se exakt vilka andra funktioner som finns.
Gammal fluke
20220923_222248.jpg
Ny fluke
20220923_225244.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar