Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Per har sönder något

Inlägg av Maalobs »

uaxnet skrev: 28 augusti 2022, 10:50:43 Tredje alternativ är vanlig hetluftslödning, vilket blir fallet om det är komponenter monterade på båda sidorna.
Bild
Varje gång jag ser den där bilden tänker jag "Se puhui..!"
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av anders_bzn »

uaxnet skrev: 12 september 2022, 17:07:56 det är en väldigt billig konstruktion.

Schemat finns här (https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... manual.pdf) sidan 155 obs det är dock inte exakt rätt schema
Detta är en väldigt sen version av nätagg som jag inte sett innan. Anders Sandahl kan du se vad som skiljer? :-)
Det brukar väl sitta en kylfläns med två halvledare i framkant, på din sitter det en ensam halvledare utan kylning. Sen ska det väl bara vara en trimpot. I mitten ska det sitta en stor kondensator.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Rätt Anders :bravo: Vet inte med kylflänsen men de andra två var rätt, kondensator är ersätt från den tre benade till en vanlig
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

I väntan på kondensatorer för två andra renoveringsprojekten dök det upp några PCB i brevlådan.
blacksasi.jpg
En SCSI hdd emulator med sdkort. Liknande BlueSCSI men med lite mer funktioner.
Aktiv terminering med riktiga SCSI terminerings kretsar.
Riktiga drivkretsar som klara att draina 48mA precis enligt SCSI standaren.
Image val via DIP-switchar.
Baserar sig på stm32f411.

Nu skall det bara skrivas lite kod :
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet vart jag ska skicka min iPod för batteribyte i alla fall. :D
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Då var nästa projekt klart.

Från min lilla runda, som inte skulle vara en handlings rund, kom det med hem en ABC838, 8tums diskdrive till Luxor datorerna.
Den används när man behöver lite mer plats så hela 1000kb. 76 spår och 26 sektorer per spår, dubbelsidigt.
Denna är försedd med två stycken BASF 6104. Kanske inte den bästa 8 tums drivarna. som finns
20220922_075237.jpg
Nätdel fick sig en omgång. Ett par dåliga elektrolyter så alla åkte och även alla Rifa.....
Nätdel blev uppmätt och last provad.
20220918_222949.png
Vid provkörning så lät spindelmotorerna rätt mycket, så nytt fett och nu spinner den som en katt.

Dock behöver den lite head alignment på ena driven speciellt. Men nu är den uppe å går.
20220922_075307.jpg
Ett par 8 tumsdiskar är utlästa med min egen version av Greaseweazle med semi bra resultat. Fick göra en egen version fluxengine (mjukvara jag använder för greaseweazle) för att få in rätt sektorsinformation. Då kan jag både använda CRC data som finns på disken samt att fluxengine ser till att alla sektor blir läsa med rätt CRC
20220922_080749.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Länge sedan jag uppdaterade här men får väl köra ett par uppdateringar på varandra.

Projektet med SCSI/SASI sdkort har fortskridit.

Korten är färdiglöda.
20221028_225306.jpg
Det som skiljer från BlueSCSI är dels använder UCC5606 som är en scsi terminerings krets istället för motståndsnät. Den har tre lägen, av, låglast och höglast terminering. Detta kan styras från mjukvara så att man slipper riva bort motståndsnät. Sedan använder jag 74ALS641-1 som är en OC transciever som klarar att lasta bussen med 48mA så att man håller sig inom SCSI specen. En förövrigt trevlig krets om än alldelse för dyr. I övrigt ganska likt några dip switchar och utgångar för externa led som extra bonus.

Projektet kan hittas här. https://git.sweproj.com/ABC80/BlackSASI

Sedan kom det svåra, mjukvara.
Först att anpassa Bluescsi till mitt kort, råkade missa lite här i LD filerna för projektet vilket ledde till väldigt mycket felsökning.
Sedan hade svårt att få igång DMA för SD kortet, det gick utan med SPI istället.

När väl SD kort och SCSI utgångarna började lira var det daxs att prova mot verkligheten. Har fått lånat en Mac Classic II av Anders_bzn som test offer. Givetvis fick den en recap och batteristädning innan det var dags för test.
Nu till det roliga timing. Kopplade upp logikanalysatorn och började fixar både buggar och timing.
blacksasi_debug.png
Efter några kvällar så började saker leva på riktigt.
blacksasi_mac_screen.jpg
blacksasi_mac.jpg
Efter att allt fungerade var det tid att bygga ihop en äldre PC, ett lämpligt offer från 2007 hittades uti i förrådet. Ominstallation med ny Ubuntu och så i med ett UW2940 kort.
Sen samma visa igen, debugging (hittade ett par nya buggar) och lite mer timing. Men till slut funkade det både på MACen och PC.

Hastigheten blev runt 1.1Meg, det finns mer att hämta i koden och med lite hw ändringar ännu mer men det kommer gott att räcka för mina behov nu.
blacksasi_disk.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av hcb »

Tjusigt.
Och Disinfectant! 8)
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Nästa sak att skriva lite om är radion i flygplanet.

I söndags när jag skulle ta en runda så ville inte radion starta, backlighten gick igång så säkringen är hel men radio bootade inte igång.

Tog hem den och gjorde en kontakt för strömmen och visst gick den då, så typiskt.

Isär med den ändå för att se vad som kunde vara fel men den vill fungera hela tiden. Tills jag råkade dra lite hårt i sladden till strömbrytare till front panel, så blinkade den till och efter lite vikande på kontakten kunde jag få den att sluta helt.

Misstänkte en kalllödning på kontakten. men efter att at rivit isär radio och titta på baksidan så såg det snyggt ut där. Började då misstänka kontakten men det visade sig vara att sladden var för tunn för kontaktbleken så när sladden var krymt på så blev det ingen kontakt. Det var bara att dra ut sladden från hylsa och ena sladden hade blånat lite på kopparna utav värmen. Så montera en ny kontakt och nu väntar jag på krymphylsor till sladden.

Passade på att byta elektrolyterna när jag ändå var inne, en av dem hade faktiskt tappat mer än 10%.
20221031_072636.jpg
20221031_073613.jpg
20221031_000930.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Per har sönder något

Inlägg av xrayspex »

Du kanske har kanske skrivit det förut, men man blir såklart nyfiken på vad det är för kärra du har?
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Har inte skrivit det innan men en UL-kärra, Skyranger
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2142
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Per har sönder något

Inlägg av LeCanard »

Men har du X-behörighet, och är godkänd för att fixa saker utan CAMO
I annex 1 får man fanimej inte byta glödlampa undan CAMO även om man har kompetensen.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2142
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Per har sönder något

Inlägg av LeCanard »

Som byggare och ägare av en annex2-mojäng ( www.Skybolt.se ) får jag göra vad jag vill, så länge min kontrollant nickar jakande.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

För ul gäller det andra regler än X och normal klass, du får tom göra servicen själv. Det får du med x också men skillnaden på UL är att det räcker det med att du är ägare och vet vad du gör. Kärra som sådan går via EAA men som KSAK som "myndighet"
Man får inte bygga om,t.ex sätta dit en extra bränslepump eller så utan EAA. Men men som sagt inte under Annex I
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2142
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Per har sönder något

Inlägg av LeCanard »

Då så.. tuta och kör ! :)
Skriv svar