Visar min elmätare fel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av AndLi »

MadModder skrev: 11 september 2022, 09:38:01 Nja, jag undrar det jag… då skulle det ju bli ett tak på vad man momentant kan utläsa.

[edit]
Startade nyss förbrukare på totalt 4,2kW och det var vad sparsnäs visade. Alltså blinkade det så fort. 70 blink i minuten. Det är ju minst sagt hanterbart. :) Jag har dock inte en likadan mätare, men jag ser inte varför det skulle begränsas.
Ja det är ju detta tak min teori bygger på...

Men man behöver troligen en mätare med många blink per kWh för att det ska bli ett problem
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av MadModder »

1000 är väl det allra vanligaste.
Det finns ju 10000. Lite svårt för ögat att urskilja när det ser ut att lysa hela tiden om man drar t.ex 5kW :D men en optisk avläsare skulle ändå inte ha några problem.

Men att en kaffebryggare skulle nå upp till eventuellt tak tror jag inte på.

Däremot den där kWh-visaren på elleverantörens hemsida visar ju inte momentan effekt, utan ackumulerad energianvändning. Den kan ju av naturliga skäl inte minska. Det var väl det agehall menade kom jag på nu. Man får vänta tills nästa timme.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av bit96 »

Jag har en Sparsnäs uppsatt på elmätaren till min solanläggning ute på verkstaden.
På så sätt kan jag inne i köket direkt (nåja Sparnsnäs uppdaterar var 15:e sekund) se hur mycket effekt solen ger just nu.
På kvällen går den ner till noll och visar noll hela natten tills den börjar om nästa morgon.
Det ligger inte kvar något "sista värde" eller så utan exakt noll.

Och jag har flera gånger läst effektvärdet på invertern och sen gått in i köket och sett exakt samma värde där några sekunder senare så det stämmer.

Dock, efter ett strömavbrott startar Sparnsnäs om och efter första gången det blir noll (på kvällen) kommer en fråga om det kan vara kommunikationsavbrott eller liknande.
Bara att peta bort (touch-skärm) så kommer den frågan inte igen, förrän tills nästa strömavbrott.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av MadModder »

Aha! Intressant. Undrar hur lång tid den väntar innan det blir noll då.
Under felsökning i manualen nämns att "om displayen visar mindre än 240W och minskar hela tiden...".
240W är en puls var 15:e sekund, vid 1000 imp/kWh. Alltså håller den reda på längre tid mellan pulserna än en uppdatering för jag har varit ner närmare 60W.
Om den kan visa så lite som 1W, måste den vänta en hel timme innan den visar noll, om förbrukningen var över 240W innan elen slogs av.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av bit96 »

Sparsnäs kan visa ner till tio-tals Watt om jag inte minns fel.

Invertern kan visa typ 0,06 kW (endast två decimaler). Sparsnärs kan då visa t.ex. 63 Watt.

När invertern slår ifrån helt, vid typ 0,05 kW eller så, kommer Sparsnäs nästan direkt visa noll, efter en eller två 15-sekunders uppdateringar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av MadModder »

Om du har 63W visat och 1000 imp/kWh inställt så är det 1 minut mellan blinken, så det kan inte vara kortare än en minut mellan innan den visar noll.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av bit96 »

Det kanske tar en minut eller längre tid, vet inte säkert.
Jag springer inte in ifrån verkstaden på kvällen när jag ser att invertern slår av för kvällen för att logga exakt tid/effektvärde.

Men efter ca 10 års drift så har jag i alla fall inte märkt någon eftersläpning utan upplever att Sparnsnäs visar korrekt värde.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av MadModder »

Samma här.
Och det enda som förändrats för Glycol79 är ett mätarbyte.
Då återstår frågan som ingen kan svara på, varför det blir eftersläpningar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av rvl »

Men för att undersöka *problemet*, så är det bäst att eliminera hela sparsnäsen ur ekvationen och studera vad den riktiga mätaren faktiskt visar. Borde inte vara nån märkvärdig laboration.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Glycol79 »

rvl, vet inte om du har missat vad jag skrev. Men Sparsnäs har inte varit inblandad när jag har testat.
Problemet är dock utrett nu. Mätaren är trasig och skall bytas. Jag har förövrigt haft Sparsnäs sen den kom och årsförbrukning stämmer med nätleverantören.
Vi snackade om problemet på jobbet idag. Jobbar på en större elfirma och problemet är känt där, skulle inte kalla det för vanligt men det händer.

På min så var det endast L1 som släpade efter och aldrig gick ner till noll. Hade jag haft en Pulse kopplad på den hade jag nog upptäckt det tidigare och i mitt fall så rör det sig inte om några stora summor så jag tänker inte bråka om det.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av metric »

Då ska jag kolla min också, har ju jordfelsbrytare efter mätaren, så slår jag av den borde allt bli noll.
Var det så du gjorde?
Akai
Inlägg: 1361
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Akai »

Högst intressant. Även jag har en likadan mätare och ska givetvis kontrollera den
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av rvl »

Bra att det hittades, sen skulle det ju vara intressant att veta mekanismen bakom det hela.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Glycol79 »

metric, jag har en brytare i fasadskåpet direkt efter mätaren. Den bryter både garage och huset.
Mätaren är fixad nu förresten och inget konstigt efter det.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av metric »

Kanon, jag har inte "fått" kolla min ännu :)
Skriv svar