Någon som anslutit e.on Elna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: Någon som anslutit e.on Elna

Inlägg av swirve »

Läste nu att landis gyr e360 (elmätaren) har en bugg som inaktiverar han porten efter en viss tid, om fw eller mätare är för gammal. Omstart av elmätaren gör att porten då funkar i några dagar, men sen stängs av. Någon som vet var jag ser version och om denna bugg blivit fixad?!
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Någon som anslutit e.on Elna

Inlägg av teljemo »

En liten uppdatering

Jag grävde fram min gamla Samsung S7 och då minsann hittade jag elna. (När jag stod nära enheten)...
Dock visste jag inte om den enhet man använder för konfig blir någon typ av blir någon typ av master och vill inte riskera att det skulle bli den gamla luren så avbröt.

Efter samtal med e.on om detta sa dom att det inte spelar någon roll. Informationen sparas på molnet såklart..
Fick då även veta att det varit en felinställning i min box vilket gjorde att elna tittade rakt upp i mina solpanelr och inte där den borde.
Dom åtgärdade detta och då kan jag se konfigureringen i min iPhone.

MEN!!! elna har ingen reset knapp så jag kan inte starta en ny konfigurering via min iPhone.
Eventuellt kan man stänga ner wifi och plucka ur och in elna så kan hon gå in i AP läge igen då hon inte hittar wifi men det var lite oklart.
(Dom kommer troligtvis sätta dit en reset knapp på nästa generation elna enheter sa han)

Det jag blev rekommenderad att göra nu är att göra klart konfigureringen på min gamla samsung, så pass att man inte längre ligger i setup läget.
Då borde man kunna hitta den färdig konfigurerade elna på min iphone efter det och fortsätta med de inställningar man ska mata in sedan ifrån den...
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Någon som anslutit e.on Elna

Inlägg av teljemo »

Jag kan ju nämna att det funkar fint än så länge!

Träningsfas 1 klar.
Än så länge är 95% av förbrukningen på ”okända enheter” så det är en del kvar att träna upp..

Det som fungerar ifrån början är att man får uppdaterat var 10 sekund hur mycket energi (W) man gör av med totalt.. det är spännande..

Ser i min stapel att något rusade på 3000W i ca 5min igår kväll.. vet ej vad det var.. men jag vet att det hände i all fall .. haha
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Någon som anslutit e.on Elna

Inlägg av rikkitikkitavi »

VVB?
Vår har varit igång i 2 mån, fortfarande 50% okänt.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Någon som anslutit e.on Elna

Inlägg av teljemo »

Är din klar med alla träningsfaser?
Min har kommit till ca 75% på träningsfas 2 och jag ser ingen mer träningsfas efter det..
Förhoppningsvis slutar den inte träna efter den initiala delen är klar..
Jag har 48% annat och 2% okategoriserat...
Skriv svar