Simulering av elektronik mekansika egenskaper

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Simulering av elektronik mekansika egenskaper

Inlägg av ChristianS »

Fick en klurig fråga.
Jag konstruerar elektronik och levererar en 3D fil från programmet som läggs in i mekanisternas program (solidworks) och där kollar man att det passar osv. nu fick jag en klurig fråga..
Kan man på något sätt simulera mekaniska stötar på elektroniken utifrån det jag levererat?
Min direkta svar var att det är nog inte går i från den modellen jag får höra runt lite.
Har talat med en del i branchen som jag känner men de har inte hört talas om det utan man testar i olika testbänkar.
Nu har vi lite speciella krav som då det handlar om 3000-10000G under nån-några millisekunder. Vi har testbänk för det men det är inte alltid vi den är tillgänglig och det är kostsamt med jiggar osv.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Simulering av elektronik mekansika egenskaper

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är ju såklart svårt att göra någonting väldig exakt, men som vanligt vid simulering så är ju kvalitén på indata avgörande.

Om man lägger in "rätt" materialegenskaper i mönsterkort och komponenter så borde man ju åtminstone kunna simulera en del, på samma sätt som med all annan mekanik.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Simulering av elektronik mekansika egenskaper

Inlägg av gkar »

Att det är elektronik spelar ingen roll för en mekanisk simulering, det är bara att simulera elektroniken på samma sätt som ni simulerar resten av mekaniken. Gissningsvis kommer ni inte kunna få tag på några simuleringsmodeller från tillverkarna av komponenterna så dessa får ni skapa själva. Typiskt utföra stötprov med givare eller höghastighetskamera. Sedan börjar man iterera, man tar ett nytt provfall som man både simulerar och mäter upp, skillnaden används för att justera modellerna till simuleringen ger samma resultat som mätdatat. Då kan man försiktigt börja gå över till simulering istället för provning och mätning.
Skriv svar