Bed Leveling problem VAR[Verkar som att byggplattan inte är plan, hur är det möjligt?]

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bed Leveling problem VAR[Verkar som att byggplattan inte är plan, hur är det möjligt?]

Inlägg av TomasL »

Marta skrev: 14 september 2022, 12:09:30 Gör inte saker svårare än de är. Riv väck den där optiska manicken och sätt dit en mekanisk. T.ex. BlTouch, den är inte dålig. Det fungerar och det blir ingen nozzle som körs ner i plattan och orsakar förödelse av något slag. Visst kan fina fantastiska finurliga finesser verka lockande, men det är enkelheten som funkar bäst. Med en mekanisk autolevel hade inget av den här röran uppkommit.
Funderar faktiskt på att klämma fast en taktil brytare på munstycket vid bed-leveling och ta bort den när det är klart.
Borde i teorin lösa alla problem.
En annan variant är att ta en 0,05mm tunga från ett bladmått, montera det isolerat under munstycket, och använda den och munstycket som brytare.
Nackdelen med bägge varianter är ju att de måste demonteras efter bed-leveling.
den senare varianten har ju fördelen att den bara ger ett fel på typ 0,05mm, eller så.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bed Leveling problem VAR[Verkar som att byggplattan inte är plan, hur är det möjligt?]

Inlägg av Marta »

Och hur skall det fungera när Z nollas? Den måste finnas där hela tiden. Dessutom blir där nog tveksam kontakt mellan nozzle och Ditt stålblad.

Varför hålla på med egendomligheter när det redan finns väl utprovade lösningar tillgängliga som fungerar för oss andra?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bed Leveling problem VAR[Verkar som att byggplattan inte är plan, hur är det möjligt?]

Inlägg av Glenn »

Henry skrev: 14 september 2022, 21:22:07
Jag byter munstycke varje gång jag byter filament
Jag använder samma munstycke som följde med skrivaren för 5 år sedan och ger lika bra utskrifter nu som då. Använder man aggressiva filament som kolfiber osv så håller vanliga förstås verkligen inte länge.
Jag byter dom inte för att dom slits ut, utan för det gör filamentbytet mycket enklare, och munstyckena kostar ju "ingenting och femtio" så det spelar ingen större roll.

Jag har iofs sparat alla gamla munstycken också :)
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bed Leveling problem VAR[Verkar som att byggplattan inte är plan, hur är det möjligt?]

Inlägg av Gimbal »

"Jag byter dom inte för att dom slits ut, utan för det gör filamentbytet mycket enklare,"

Dra ut filamentet baklänges och mata i det nya, vad mer behöver du göra?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bed Leveling problem VAR[Verkar som att byggplattan inte är plan, hur är det möjligt?]

Inlägg av tecno »

Men det är ju sååå krångligt :vissla:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bed Leveling problem VAR[Verkar som att byggplattan inte är plan, hur är det möjligt?]

Inlägg av Glenn »

Gimbal skrev: 15 september 2022, 11:20:44 "Jag byter dom inte för att dom slits ut, utan för det gör filamentbytet mycket enklare,"

Dra ut filamentet baklänges och mata i det nya, vad mer behöver du göra?
Det kan man ju inte göra med skrivaren kall, för då sitter det fast, och är den varm kletar det lätt fast på fel ställen i extrudern, dessutom bränner man sej för det är varmt.

Om man byter munstycke är det bara att klippa filamentet ,med kall extruder, och sen skruva loss munstycket medans man håller in "tryckaren", sen skruvar man fast ett nytt och matar in filament, lätt som en plätt.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bed Leveling problem VAR[Verkar som att byggplattan inte är plan, hur är det möjligt?]

Inlägg av Gimbal »

Okey, jag har inte haft de problemen dock.
Jag värmer upp den, trycker in "release" knappen och drar ur filamentet och matar sedan in det in det nya filamentet. Tar inte många sekunder.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bed Leveling problem VAR[Verkar som att byggplattan inte är plan, hur är det möjligt?]

Inlägg av Glenn »

Det var efter att ha fått rengöra huvudet några gånger jag gick över till denna metoden.

Man kan också klippa filamentet, och sen handmata in det nya med värme på, men det är också bökigt.

Mycket enklare att byta munstycket, och dom är/var iaf väldigt billiga.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bed Leveling problem VAR[Verkar som att byggplattan inte är plan, hur är det möjligt?]

Inlägg av CPMS »

Jag fixade till scriptet i Marlin så nu har jag ett alternativ "Change Filament" på displayen som jag aktiverar, väljer en förproggad temp på hotenden så värmer den och backar ur tråden själv.
Sen trycker man in filamentet lite lätt in i extrudern och trycker OK så matar den in tråden och primar munstycket. Väldigt smidigt när man fått till längder och hastigheter för extrudern.
Går även att bara "Unload Filament" eller "Load Filament"
Skriv svar