Digital kyrkorgel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av lgrfbs »

Teknikern skrev: 9 september 2022, 09:56:51
20220907_231005.jpg20220908_235648.jpg
Vilket snyggt bygge.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Tack! :)
Jag försökte få kabeldragningen anständig också, orglar har ju annars en viss förmåga att se ut "sådär" vad det gäller det som finns inuti skåpen, som vi ju fått ta del av genom Prototypens bildserie om flätad kabel. :D
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Oskar »

Jag måste bara stämma in (höhö) i hyllningskören, så snyggt! :bravo:

Kan vi på något sätt få höra dig spela en trudelutt? 8)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Javisst ska ni få höra mig spela, jag har precis flyttat orgeln och satt ihop den med pedalmanualen, nu ska bara klaviaturerna programmeras på rätt plats, sen så. Orgeln samsas med keyboardet i en hörna i labbet, mixerbordet och rullbandaren kommer att stå på hjul och vara flyttbart och kan parkeras där det inte är ivägen när det inte används, detta är ju en provisorisk studio som senare ska få en helt annan plats i byggnaden.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Undrar hur det gick med ditt orgelbygge.

Har inte varit här på ett tag mer än bara loggat in snabbt och sen åter till viloläget igen.
Har kollat på bilderna och allt ser bra ut, vågar man gissa att den redan är färdigbyggd?
Det är ju ändå ett väldigt stort ljudprojekt du gett dig på, jag har följt den från början.

Tråden menar jag, men kan nog ha missat någon detalj.

Själv spelar jag "hellre än bra", som min gamle far sa. (Inte Orgel som er, utan Synth)
Men jag är å andra sidan ingen musiker, utan mer en upptäcktsresande i andras ljud.
Hoppas få höra din orgel någon gång, du har ju lagt ner en hel del finarbete på den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Sista delen av orgelbygget påbörjat, ny styrning till pedalklaviaturen som även ska styra registerandrag och kombinationer mm. 11 såna här kort blir det, 8 "tangenter" per hel kanal, varje kanal är dessutom delad i en A och en B-kanal som samkörs tillbaks in i MIDI-kortet via ett multiplexersystem. Allt byggs med korten från en fullstor klaviatur med 88 tangenter, därför blir det 11 kort som sen ansluts via ett samlingskort för att gå vidare till multiplexerenheten. Naturligtvis blev det ytmonterat, kul teknik och inte särskilt svårt när jag fick in snitsen. :)

Laminatorn där jag valsat fast tonern bestämde jag att den är jag ganska klar med, nu blev det en helt annan klass på korten när jag kör med en riktig transferpress så det var ett klockrent köp, dessutom går det att köra muggtryck, kepstryck och övrigt textiltryck om jag vill, en granne som har kennel har redan bokat in sig på ett gäng tröjor hon vill fixa till, dom förser mig med tomatplantor varje år och så "samäger" i jordfräsen, jag servar och lagar mot att jag också använder den. :tumupp:
20230401_135009.jpg
20230403_203820.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Det närmar sig, men mycket återstår förmodligen innan du kan veva igång den.

Man får kanske inte säga detta, men jag är imponerad över dina kunskaper, du är nog vad man kallar Multitalented.

Respekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Orgeln är fullt spelbar och har varit det länge och spelas på varje kväll, detta är en utbyggnad av styrsystemet, idag styrs alla funktioner enbart med musen men så kommer det inte att bli utan med denna utbyggnad får den "riktiga" registerandrag, dock inte "motoriserade" men den får ett registreringsminne med programmerbara förval. Förvalsprogrammeringen blir sista utbyggnaden, det är nästa vinters projekt att ta tag i. :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag vet inte riktigt hur du tänkt att reglagen skall styra PC programvaran, men om du kan styra genom MIDI CC så har jag designat ett kort som tar input från upp till 64 potentiometrar eller knappar och skickar resultatet som MIDI CC.
Kortet är dels "Class compliant" USB MIDI (om du har USB ledigt men inte gammel MIDI), men även traditionell MIDI på DIN.

Jag tror till och med att kortet ligger i ett inlägg under tråden "senaste kretskortet" någonstans.

Det kanske kan vara något som är till hjälp ?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Programvaran har "virtuella kanaler" dit man kan adressera aktuellt registerandrag och sen koppla den virtuella kanalen mot aktuellt "virtuell-fysiskt" registerandrag så programvaran tror att jag klickat med musen vilket är det nuvarande förfarandet för registrering. Det är alltså dom överblivna MIDI-tangenterna som blev över när pedalmanualen fått sina som används.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av ToPNoTCH »

Jaha...
Jag trodde man kunde dra ut dom olika mycket.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Nej den ska ju efterlikna en traditionell piporgel och där är det ju bara on-off förutom svällverket som går att dämpa men inte helt stänga av med "volympedalen" som enbart manövrerar en ridå som dämpar ljudet från svällverkssektionen. Piporglar ÄR lite speciella, det är därför dom har sin charm att spela på för den ena är inte den andra lik. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kollade (med ett halvt öra) den här intressanta videon om en pianist som jämförde spelande på piano, orgel och synt. Klart intressant: https://www.youtube.com/watch?v=J8DnDJKU6VM
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Teknikern skrev: 3 april 2023, 21:43:14 Orgeln är fullt spelbar och har varit det länge och spelas på varje kväll, detta är en utbyggnad av styrsystemet, idag styrs alla funktioner enbart med musen men så kommer det inte att bli utan med denna utbyggnad får den "riktiga" registerandrag, dock inte "motoriserade" men den får ett registreringsminne med programmerbara förval. Förvalsprogrammeringen blir sista utbyggnaden, det är nästa vinters projekt att ta tag i. :)
Ok, jag förstår.

Alltid bra att ha något att göra nästa dag eller år med, i ditt fall massor att göra.

Själv har jag alla instrument i datorn, ska dock köpa en, och lära mig spela Ukelele.

Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Det där med att ha alla instrument virtuellt i datorn har aldrig varit "my cup of tea", jag vill ha riktiga, fysiska instrument, att sen orgeln är datoriserad är ju enbart en utrymmesfråga annars vet jag var det finns en nedplockad stor piporgel som jag bara kan hämta om jag vill,,,,men det är över 60 mil bort och fordrar lastbilstransport. Hade logen varit varmbonad hade den hamnat här, grannarna har för länge slutat undra. :D Jag har ju ett knippe orglar i kyrkorna att spela på samt några pianon, nåt keyboard förutom mitt och en flygel i största kyrkan så jag är inte precis i behov av egna instrument mer än dom jag har nu.


Huggbävern, den där ska jag kolla på, sånt är skitintressant. Tack! :)
Skriv svar