Svårstartad hydraulpump

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, jag såg också på Amazon men det var inte så mycket detaljer runt dem, svårt att veta om det passar. Dessutom lång leveranstid.

Sverull ville inte ens kolla på det hela, "Nä en sån får jag inte tag på, kolla med dem du köpte motorn av".
Det skulle jag kanske kunna göra men de finns inte här i stan, så lite jobbigt.

Men kom på att vi har en elverkstad i stan, som reparerar elmotorer etc, som jag besökt tidigare och de har visat sig duktiga. Såg även på hemsidan att de säljer Busck-motorer.
Så åkte förbi där och lämnade den gamla omkopplaren i småbitar samt all information jag har om min motor, han skulle kolla med Busck under dagen om de kan ordna fram något. :tumupp:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Klas-Kenny »

Häpp, det var inte så värst enkelt....

Det var då ingen reservdel som fanns i lager någonstans enkelt.
De kunde beställa genom Busck, men då kommer det ifrån Kina med oklar leveranstid (1-2 månader gissade de).

Hittade en på Amazon (också från Kina) för under 150kr med utlovad leverans 14-17 september.
Ser identisk ut och ska vara för 1500 RPM motor och 19mm axel, så borde kunna stämma.
Beställde en sån så får vi hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av mrfrenzy »

Jag hade nog bara byggt det externt med ett tidrelä och/eller en tryckvakt som slår ifrån när motorn varvat upp.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, tidrelä hade väl kunnat fungera i och för sig.

Tryckgivare går inte då ventilpaketet till stödbenen är friströmmande, så när man "aktiverat" stödbenen (öppnat en kulventil) får man inget hydraultryck när man inte kör någon funktion.



Hittade ett tidrelä till vettigt pris (320+m) hos Ahlsell, finns till och med i lager ett stenkast från mig. Så slipper man att brytaren går sönder fler gånger och om tidrelät går sönder i framtiden är det lättare att ersätta.
Finns till och med DIN-skena med plats över i en kopplingsbox bredvid motorn.
Så får det bli, avbeställde från Amazon och springer över till Ahlsell. Tack för tipset. :)

Att kondensatorn kanske får vara inkopplad en sekund extra vid varje uppstart borde ju bara slita marginellt på den.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Klas-Kenny »

Skruvat dit tidreläet, funkar -nästan- :roll:

Tänkte inte riktigt på hur mycket ström det faktiskt går igenom den där kondingen; 12 A. Och tidreläet var visst bara specat för 5 A.
Vilket resulterar i att reläet klibbar fast i slutet läge lite då och då.

Får komplettera med en liten kontaktor också...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av mrfrenzy »

Är det 12A kontinuerligt så är det säkert 50A i första tillslagsögonblicket med vilket förklarar att centrifugalkopplingen blir utsliten med tiden
En kontaktor är nog en bra idé :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av xxargs »

Klas-Kenny skrev: 30 augusti 2022, 12:02:17

Att kondensatorn kanske får vara inkopplad en sekund extra vid varje uppstart borde ju bara slita marginellt på den.
det kommer inte påverka nämnvärt - inte ens om det går påslaget under 10 sekunder, däremot om det om handlar minuter så kan det nog bli varmt både i kondingen och startlindningen för motorn.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Klas-Kenny »

Visade sig vara ett annat problem dock, med att ha startkondensatorn inkopplad någon längre stund. Det hela drog då duktigt med ström, vilket fick huvudsäkringen i huset att lösa ut några gånger medan jag labbade lite. Så har nu ställt tiden lågt, 0.3s för att motverka det.


Sprang på ett annat lite oväntat problem också. Tänkte först att det bästa vore att koppla kondensatorn via en NC-kontakt i kontaktorn och sen låta tidreläet "slå på" (alltså koppla bort kondensatorn) kontaktorn efter en liten tid.
Det fungerade fint när jag testade utan motorn inkopplad. Men med motorn inkopplad drog den så mycket ström under tiden som startkondensatorn var inkopplad att spänningen sjönk till 150V. Dessa 150V var inte tillräckligt för att dra kontaktorn, så startkondensatorn kopplades aldrig bort. :roll:

Så fick vända på det, genom att koppla till NO på kontaktorn och låta tidreläet istället slå ifrån kontaktorn efter en tid. För är den väl dragen klarar den att hålla sig dragen även under spänningsfallet.

Så nu verkar det till sist fungera som det ska.
Så här vackert blev det hopkopplat, med en extra kabel mellan motor och kopplingsbox.
20220831_214949.jpg
20220831_214833.jpg

Tidreläet beter sig för övrigt rätt märkligt.
Har ställt det på tillslagsfördröjning. Men det märkliga är att reläet inte släpper när styringången på reläet går låg. När styringången sen går hög igen så släpper reläet under inställd tid, men sen hålls det draget konstant därefter, även när styringången går låg igen.
Är det verkligen ett normalt beteende för ett tillslagsfördröjt tidrelä?

Spelar inte så stor roll i detta fallet mer än att det blir en bråkdels sekunds fördröjning från att man slår igång motorn tills startkondensatorn faktiskt kopplad in. Den hade ju gärna fått vara inkopplad hela tiden från att man stänger av motorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar