Tutorial för USB controller och USB drivare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Tutorial för USB controller och USB drivare

Inlägg av rysshack.se »

Man kan förvänta sig ett luddigt svar när man ställer en luddig fråga, men.... here goes

Är det någon som har en tutorial som de kan rekommendera, som ni själva tittat på och som varit bra. För hur man sätter upp en usb controller mot en µController, alternativt hur man använder inbyggd USB controller funktion i µController för att kommunicera med en dator, tänk att en fjärrkontroll har några knappar och att dessa knappars värden skall registreras på datorn. söker även en tutorial för att skriva en usb driver för windows. Enl skiss.
Syftet är lärande, söker främst tutorial för fristående µcontroller, inte arduino raspberry pi etc, men även dessa kan vara av intresse.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tutorial för USB controller och USB drivare

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tror tyvärr det är svårt att hitta en komplett tutorial för hela kedjan här.
Du får nog försöka lära dig en del i taget och sen pussla ihop det hela.

I µC är det inga större konstigheter, de flesta stora tillverkare tillhandahåller färdiga USB-bibliotek som bara är att välja in i sitt projekt, ofta med några exempelprojekt osv.
Finns lite olika USB-profiler att använda, beroende på vad du vill göra på PC-sidan.

Drivrutin för Windows är rätt så knöligt, även om det såklart går att göra. Ganska så komplicerat, och svårt att hitta lättsmält information. Har gjort en drivrutin till en udda pekskärm här om året, det tog sin lilla tid att få ihop när man var helt grön.

Det enklaste är oftast om man kan undvika en egen drivrutin och istället använda något som finns färdigt, finns en del generiska USB-profiler som inte kräver egen drivrutin, tex. USB-HID som jag använt.
När jag använt USB-HID så har jag bara gjort ett litet .NET-program som har pratat med µC'n över den färdiga drivrutinen.
Vad exakt tänker du att knapparna ska göra på datorn?
Skriv svar