P-MOSFET fråga

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

P-MOSFET fråga

Inlägg av ConnyK »

Är dålig på hur P-MOSFET fungerar, i normala fall så kommer batteri1 har ha lite högre eller samma spänning.
Vad händer om batteri2 skulle råka ha lite högre spänning klara sig P-MOSFET eller tål dom i "fel" riktning
PFET.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: P-MOSFET fråga

Inlägg av H.O »

Om batteri 2's spänning är högre än batteri 1 + framspänningsfallet hos den "inbyggda" dioden så flyter ström "upp" från batteri 2, genom dioden, genom batteri 1 (laddar upp batteri 1) och tillbaka till batteri 2 tills skillnaden i spänningen mellan de båda batterierna är mindre än diodens framspänningsfall. Är det kraftiga batteri finns det en potentiell risk att strömmen är så pass hög att dioden (MOSFET'en) går sönder.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: P-MOSFET fråga

Inlägg av ConnyK »

Tack H.O
Hittar inget i databladet vad den tål i "fel" riktning så det är nog inte värt att chansa.
Återgår till "tråkig" lösning med ett relä istället.

Håller på att labbar lite med en UPS om det går att lägga på 150Ah externt batteri till de inbyggda 7Ah när det är strömavbrott så man klarar typ 1/2-1 dags strömavbrott :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: P-MOSFET fråga

Inlägg av TomasL »

Sätt en effektdiod i serie, så slipper du problem.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: P-MOSFET fråga

Inlägg av H.O »

Dioden tål normalt sett lika mycket som transistorn - så också i detta fallet (74A) vilket framgår av databladet:
Skärmklipp.PNG
Notera dock att diodens framspänningsfall är upp till 1.6V vilket kan generera "en viss" effektförlust om strömmen är hög. Går det 25A "bakvägen" så är det (upp till) 1.6x25=40W som måste kylas bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: P-MOSFET fråga

Inlägg av psynoise »

Jag har för mig sätt reklam från antingen Analog Devices eller Texas Instruments över IC för att styra koppling mellan batterier till automotive applikationer. Gissningsvis finns det IC för att styra diskret MOSFET.

En sådan IC tror jag kan vara bra då de övervakar ström så att ingen rusning sker. Eventuellt finns det med kraftomvandlare också men jag minns inte helt.

Halvledarrelä kan du göra med två MOSFET kopplade i serie för att kunna bryta i båda riktningar. Dock kan det bli lite knepigt med gate-drivning om man vill hålla det enkelt.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: P-MOSFET fråga

Inlägg av ConnyK »

H.O skrev: 20 augusti 2022, 22:23:42 Dioden tål normalt sett lika mycket som transistorn - så också i detta fallet (74A) vilket framgår av databladet:
Skärmklipp.PNG

Notera dock att diodens framspänningsfall är upp till 1.6V vilket kan generera "en viss" effektförlust om strömmen är hög. Går det 25A "bakvägen" så är det (upp till) 1.6x25=40W som måste kylas bort.
Aha, förstod inte innebörden av det värdet.
Då är det inga problem alls :D

Tekniken kommer vara enkel till att börja med.
P-MOSFET off
UPS laddar det interna batteriet på 7Ah och separat laddare laddar det externa batteriet 150Ah
Om inte den externa laddare fungerar så skulle jag gissa UPS ger max några få A i "fel" riktning (det tar ju fler h att ladda upp 7Ah batteriet i normala fall)

P-MOSFET on
elavbrott

Nu är det bara testa att se om UPS går efter batterispänning innan den slår av eller om den kalkylerar att nu borde det interna batteriet vara slut.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: P-MOSFET fråga

Inlägg av psynoise »

Vilken ström genom transistorn räknar du med när det interna batteriet har lägre spänning gentemot det externa?
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: P-MOSFET fråga

Inlägg av ConnyK »

Skulle gissa 5-10A i normala fall, 7Ah i UPS brukar räcka 1,5h.
Skall ta och labba lite i helgen och se om min teori stämmer med verkligheten
Skriv svar