Udda skruvar

Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Udda skruvar

Inlägg av Hobbyisten »

Hej !
Alltsomoftast är det udda skruvformat på elektriska apparater. Trekanter och liknande. Anledningen är självklar; att ingen okvalificerad ska kunna skruva upp apparaterna. Men om man nu vill det, var hittar man mejselset till dessa skruvar ? Och hur många varianter finns det på skruvar ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Udda skruvar

Inlägg av grym »

biltema har ett bitsset som har många av dom
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Udda skruvar

Inlägg av hummel »

Hobbyisten skrev: 18 februari 2022, 04:18:04 Och hur många varianter finns det på skruvar ?
Det finns nog ingen direkt gräns, en bra början på en lista, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Udda skruvar

Inlägg av Glenn »

grym skrev: 18 februari 2022, 05:30:58 biltema har ett bitsset som har många av dom
Bitsseten ä'r ju bra så länge dom får plats, ofta är det dock så trånga brunnar i dessa prylar att bits+mejsel inte går ner.

Jag har några separata trekantsmejslar av denna anledning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Udda skruvar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Parkside har ett set med många bra varianter .
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Udda skruvar

Inlägg av Bjaellerud »

En gång när jag ville få isär något med konstiga skruvar, borrade jag ett lite hål mitt i skruvarna, och använde en skruvutdragare.
Dvs en sak med vänstergängor och koniskt utförande.
det finns satser med olika storlekar , exvis på BILTEMA, den minsta brukar gå att använda med ett 1,5 mm hål.
Sen byter man till normal skruvar vid ihopsättndet.
BILTEMAS bit sats som heter något med säkerhetsbitsats eller så, har många bra och underliga format.
Kanske ordet "security" bit ingår.

Ofta är dessa skruvar av väldigt mjukt material, så dt är lätt att borra i dem.

Roysan
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Udda skruvar

Inlägg av MiaM »

Minns inte om det ingår bits för specialskallar, men för ett gäng år sen köpte jag en bitssats med handtag på Clas Ohlson som är en bit mindre än vanliga bits. Med andra ord klart större chans att få loss skruvar som egentligen inte går att ta med bits+bitshållare.

Parkside som nämns tidigare är Lidls märke så om den inte köpts senaste veckan/veckorna så lär väl just det paketet vara utgånget.

Jag har en sats med standardstorkelbits köpt på Jula som faktiskt är helt okej. Det ingår t.ex. sånt som torx med "plutt i mitten" osv. Anonym förpackning utan något varumärke alls, lite som om de inte riktigt vill prata om att de säljer dessa. Misstänker att åtminstone vissa av specialskruvarna omfattas av patent och licenskrav, enbart för att krångla till det för folk att köpa passande verktyg, och därför så är det väl en något ljusskygg verksamhet. När jag köpte denna sats på Jula för ett par år sen så tror jag att Biltema inte hade nån - annars hade jag nog köpt där. Jag kan minnas fel.

Som gravt sidospår så har jag till slut insett att om det finns produkter både på Jula och Biltema som ska utföra samma jobb men som inte är utförda likadant så kommer jag nog köpa på Biltema i framtiden. Köpte en gersåg på Jula för två år sen och axeln som den ställbara vinkeln rör sig kring är extremt glapp, som om det fattas brickor eller nån bussning eller att nån mätt fel. För fem år sen köpte jag deras billiga nätdrivna motorsåg. Det gick jättebra att såga sly/småträd en hel dag. När det till slut var dags att spänna kedjan så visade det sig att kedjesmörjningen inte bara smorde kedjan utan också smorde in ytan som ska låsa fast sågspänningsjusteringen, så när jag använde den nästa dag så kunde jag såga typ max två buskar/småträd och sen hoppade kedjan av, för att kedjespänningen gled. Det hade säkert gått att ta loss hela svärdet och dränka hela skiten med bromsrengöring och torkat med trasor några gånger i rad, men ändå. Å andra sidan var den rejält billig, så man ska kanske inte klaga. Det hade väl knappast blivit nämnvärt dyrare att avstå från att felkonstruera den dock...
Skriv svar