Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Icecap »

Jag håller helt med Martas bedömning.

Ett sånt LCD drar ganska lite, bakgrundsbelysningen (om den finns) drar ganska lite också.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av ghu »

LCD drar ca 1 mA.
Bakgrundsbelysningen 0 - 100 mA beroende på valt seriemotstånd
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Marta »

Det här ser ut att kunna vara något obra, men bilden är för dålig för att säga något helt säkert. Kretsens pinne 8 går till de varma motstånden, som i sin tur sannolikt går till spänningsmatning, samma som skyddsdioderna i ULN2003. Kan tyvärr inte läsa vad det är för krets.

LCD är 99% säkert obelyst. Hålen där backlighten skulle sitta är tomma och bakgrunden har struktur som på en obelyst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av rvl »

Regulator TS78L06 möjligen?
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av ghu »

Marta skrev: 18 augusti 2022, 10:27:29 LCD är 99% säkert obelyst. Hålen där backlighten skulle sitta är tomma och bakgrunden har struktur som på en obelyst.
Jag håller med dig fullständigt Marta om detta och allt annat du skrivit i tråden.
(Jag missade utseendet på LCD displayen i mitt första inlägg)

Kretsen som går till de varma motstånden är troligen 5 V regulatorn som TS skrivit om.

Som Marta skrivit är det förmodligen något som drar mer ström än normalt.
Om man sänker inspänningen till 20 V och strömmen sjunker genom de varma motstånden så kan man misstänka regulatorn annars är det förmodligen något annat.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av rvl »

Ja 5V låter bättre än 6V, jag bara tolkade bilden efter bästa förmåga, utan bias...
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Melkutt »

Nu skall vi se här, det har trillat in massa svar, och det uppskattar jag verkligen, guld värt! :)

Lilla SO8’an är en vanlig 7805, den är bytt, ser väldigt tarvligt ut men det lossnade någon pad när jag rensade med lödflätan, sen så har jag inte gått över klokt med ipa och tvättat av all fluss än.
Kontrollmätte såklart efter som jag gjorde bort mig men det var kontakt där det skulle vara.

Displayen är belyst, kan dock inte svara på om den drar 66mA konstant, men det slog mig att ljusstyrkan på displayen borde rimligtvis tonas ned efter 5-10 minuter (så var det på min gamla CTC pump), så då borde det lösa problemet!
Känns som att 66mA är rätt rimligt när man tar med bakgrundsbelysningen, snokade upp ett datablad på nätet för att jämföra med, där rekommenderas 120mA.

Skall köra kortet ett tag i morgon för att övervaka vad som händer.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av ghu »

Hur har det gått?
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Melkutt »

Testkörde i över 30 minuter, men displayen tonade aldrig ned.
Skall testa att lossa matningen till sista MUXen, inte för att jag tror att det kommer att bli någon skillnad.
Testade carpelux tips att fukta fingret, hörde inte om det fräste till (fläktljud från PS) men jag brände mig nästan omgående.
Så varmt är det.
Kan också gå upp i motstånd till displayen, men det känns som fel väg att gå :?
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av ghu »

Men du måste ju ta reda på hur mycket displayens bakgrundsbelysning drar först istället för att chansa på något annat. 66 mA totalt är kanske exakt vad det ska vara
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Marta »

Har displayen två svå LED's på varje kortsida istället för den stora backlighten där brukar vara? I så fall bör den dra hyfsat lite. Där måste rimligtvis finnas ett seriemotstånd till den som Du kan mäta spänningen över.
Skriv svar