Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Melkutt »

Har en fundering, håller på att repa ett styrkort till en värmepump, har lyckats får det att fungera nu efter byte av några tantalet och en 4051 som har tagit självmord.
Men när jag testkör det på bänken så verkar allt fungera, kortet matas med 24V drar 66mA, men med serie med inkommande spänning till regulator, så sitter det två motstånd 1206 parallellt på 330 Ohm som mäter 165 Ohm.
Men dom blir otroligt varma, den bränner bort drygt 700mW och blir 105 grader varma (körde i ish 5 minuter)
Misstänker att dom agerar strömbegränsning och i samma veva ”säkring”?
För enligt datablad så skall 1206 motstånd klara av 500mW, så parallellt blir det 1W och 155 grader, men är det rimligt att dom skall klara +100 grader konstant?
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av gkar »

MTBF, MTBF...

Det låter lite mycket. Normalt undviker man att designa in så höga temperaturer om man inte måste, t.ex. om elektroniken skall ha en omgivningstemperatur på 100C eller att priset premieras över livslängd... Termisk cykling är också något att tänka på. Rohm säger så här:

https://fscdn.rohm.com/en/products/data ... on/faq.pdf
4. How is the failure rate of chip resistors calculated?

The following values should be applied:
b  0.0037
Q  3.0
E  1.0
Each value for t, p, and s can be obtained from the MI L standard table. Effectively p  b, so the basic failure rate can be
calculated based on each package type. MTBF (Mean Time Between Fa ilures) can be determined by calculating the reciprocal
of the failure rate: 1 / 
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av breflabb »

Tantaler är mycket lätt att vända fel. Kolla dom en gång till
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Marta »

Har Du schema så kan Du bedöma strömförbrukningens rimlighet. Är högst tveksamt till att en sådan produkt konstrueras så marginellt. Har den varit i drift några år med så varma motstånd så borde kortet ha missfärgats.

När många komponenter går sönder samtidigt är där sannolikt en gemensam orsak. Det finns anledning kontrollera mycket noggrannt att inget fel återstår. Är spänningen efter regulatorn rätt?
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Melkutt »

Tack för utförliga svar :)

gkar: Tack för länken, skall läsa lite närmar ikväll.
Det är ett kort från NIBE, så jag har svårt att tänka mig att dom försöker spara in få kronor mot deras ryckte, det tillverkas inte i miljoner av dessa kort.

breflabb: Alla tantaler skall vara vända åt rätt håll, bytte en i taget och dubbelkollat med buzzer.
Men det skadar inte att kolla igen, man har lyckats med bravader tidigare :)

Marta: Har inget schema, men det är ett rätt simpelt kort med en uC, tre styckna 4051, ULN2003, 16x2 vanlig LCD, en drivkrets för fem lysdioder och några knappar och två PNP småsignals trissor.
Ja, så lite dioder, motstånd och kondningar.
Har gått över kortet med värmekamera, inget som utvecklar värme förutom motstånden som jag beskrev i första inlägget.
Har även försökt att lyfta några tantaler och några kretsar, men ingen skillnad.
Kortet är inte missfärgat, så det känns som att det är en ny företeelse, styrspänning är 24V och regulatorn är det 5V ut ifrån.
Jag är väldigt konfunderad :humm:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av breflabb »

Men några bilder säger väldigt mycket också :)
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Melkutt »

Ajjemän, glömde ta bild igår :vissla:
Kommer ikväll :tumupp:
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Melkutt »

Här kommer bilder på kortet:
44E1DCF3-C6D7-44D1-8FD0-EE5A9520F358.jpeg

861F3927-58B8-4943-BCA6-06AC20F48CDB.jpeg

IC’n som fattas uppe till vänster är en MAX1232 watchdog timer, den hade fått fan och resettade uC med 600 mS mellanrum även fast uC’n skickade signal till den, där av motståndet på bilden, är bara en tillfällig patch.
Skall ge mig ikast med att felsöka mera efter kvällsmaten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Melkutt »

Bilder från värmekameran, tyvärr så går det inte att spara bilderna så jag fick fota med mobilen.
Motstånden blir över 100 grader på under en minut, men sen stabiliseras dom där.
Blev en till bild på kortet för att vis riktningen.
Har även dubbelkollat alla tantaler, har inte lyckats skifta någon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Marta »

Är temperaturen verkligen så hög? Din FLIR mäter IR-strålningens intensitet och det är inget absolut mått på temperatur. Motstånden är svarta och avger mycket IR. Mät med en pyttetunn thermocouple e.dyl. om Du kan.

Hur som har där varit en stadig överspänning antagligen som har grillat 4051 och förstört tantalerna. Märkligt att PIC klarat sig, men 4051 är kanske inte kopplade på 5V?
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Melkutt »

Aha, IR mätning är rätt nytt för mig, visste att blanka prylar inte går så bra att mäta.
Nu blir dom ordentligt varma, man bränner sig om fingret, men om det är 60 eller 100 grader vet jag inte, kroppen är inte konstruerad för att kunna känna värme mer än att det bränns :D
Tror att jag har någon typ-k givare på jobbet, kollar efter det i morgon!

Kan tillägga att tantalerna byttes under felsökning för att hitta kortslutningen, när man har tagit loss en tantal så sätt jag inge tillbaka den, utan det blir en ny.
Tråkigt om man gör ett ”jobb” åt någon (syrran) och sen havererar det ett halvår senare för att en kondning har kastat in handduken, speciellt när det handlar om husets uppvärmning.
4051an matas ifrån samma regulator som uC’n.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av carpelux »

Vät fingret och känn på motståndet. Fräser det är det närmare 100 grader
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av ghu »

Drar verkligen kortet 66 mA hela tiden?

En stor del av strömförbrukningen borde dras av LED samt bakgrundsbelysningen till LCD.
Mät upp vad en LED drar samt vad bakgrundsbelysningen till LCD drar.

Stängs bakgrundsbelysningen till LCD av efter en stund?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av Marta »

LCD är nog obelyst. LED ser ut att ha 1k förkoppling. Med 5V absolut max 25mA, troligen knappt 20. Återstår 40mA och några CMOS och en PIC kan näppeligen sluka så mycket om de är hela.

Risken är nog mycket stor att det finns kvarstående fel. Lägg inte mer tid på temperatrmätning, det leder ingenstans. Rita upp schema på hur motstånden är kopplade så Du kan bedöma deras funktion.

Var där någon speciell händelse som orsakade felet från början? Åska t.ex.? 4051 är analoga muxar, antagligen till sensorer och där ingår nog några utanför enheten.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Högsta konstanta temperaturen på motstånd?

Inlägg av ghu »

Vad händer med strömförbrukningen om du drar ner inspänningen till 20 V ?
Skriv svar