Skydda styrbox från miljön i en bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Skydda styrbox från miljön i en bil

Inlägg av agehall »

Jag har köpt en uppgradering till min bil som har en styrbox som jag anser inte riktigt håller måttet.

Problemet är att själva lådan styrkortet är monterat i är av bockad aluminium och knappast är tät. Därtill är kontakterna inte riktigt att klassa som något jag skulle vilja montera i en bil - tänk mer som vanliga, ganska oskyddade, kontaktdon.

Firman som konstruerat hela kittet skickar med en ”gummipåse” som de tycker man ska trycka in allt i och ”försluta” med ett buntband. Det skyddar nog mot smuts och liknande men knappast mot kondens som lär uppstå på alla möjliga ställen i en bil i vårt land.

Funderar på hur man bäst kan lösa detta. Ett alternativ är väl att dra ett rejält lager kretskortslack över alltihop när det är ihopkopplat men jag är rädd att vibrationer från bilen kan göra att lacken spricker med tiden och då är det ju ändå kört. Gjuta in hela klabbet i silikon kanske?

Någon som har bra idéer på vad man kan göra eller ska man bara ignorera problemet och hoppas på att inget blir förstört av kondens med tiden?
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Skydda styrbox från miljön i en bil

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Är boxen ifråga en diesel-"kraft"-box?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skydda styrbox från miljön i en bil

Inlägg av mrfrenzy »

För det första har du ju tre års reklamationsrätt om det skulle vara ett konstruktionsfel som orsakar skador.
Tillverkaren hade säkert ändrat konstruktionen ifall det kom mängder med reklamationer.

Om man monterar elektronik i en gummipåse med öppningen nedåt så bör det torka ur ganska bra då det blir varmt vid regelbunden användning.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Skydda styrbox från miljön i en bil

Inlägg av GalFisk »

Om du lägger silica gel i gummipåsen, bör den se tillså luften inuti blir så torr att den inte kan ge kondens.
Någon massa behövs väl för att ingen ny luft ska ta sig in i påsen. Där kanske silikon passar. Eller en klick fett kanske räcker.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Skydda styrbox från miljön i en bil

Inlägg av agehall »

farbrorvattenmelon skrev: 12 augusti 2022, 18:08:46 Är boxen ifråga en diesel-"kraft"-box?
Det hoppas jag verkligen inte. Den ska in i en Tesla…
mrfrenzy skrev: 12 augusti 2022, 18:17:09 För det första har du ju tre års reklamationsrätt om det skulle vara ett konstruktionsfel som orsakar skador.
Tillverkaren hade säkert ändrat konstruktionen ifall det kom mängder med reklamationer.

Om man monterar elektronik i en gummipåse med öppningen nedåt så bör det torka ur ganska bra då det blir varmt vid regelbunden användning.
Frågan är bara hur varmt det blir och om det räcker för att torka ut fukten. Tillverkaren har ändrat konstruktionen i senare varianter och köper man senaste generationen så har den en förseglad box med ett kontaktstycke som ser ut att vara avsett för bruk i fordonsmiljö.

Men man ska kanske inte övertänka detta. Att kasta in lite silica och sedan försluta så gott det går är kanske bästa lösningen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skydda styrbox från miljön i en bil

Inlägg av mrfrenzy »

Silica gel avråder jag ifrån.
Om inte kapslingen är helt tät blir gelen snart mättad och dyngsur.

Jag har sett detta i övervakningskameror där montören misslyckats med kabeltätningen. Efter en tid blir det kondens på linsen och när man öppnar syns att silican är blöt. Det blir ju aldrig så varmt att den kan regenereras utan den bara samlar fukt.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Skydda styrbox från miljön i en bil

Inlägg av agehall »

Min senaste plan är att gjuta en silikongenomföring för kablarna så att jag kan stoppa in styrboxen i den lilla gummipåsen de skickade med och sätta pluggen i öppningen och få det relativt tätt med hjälp av buntband runt alltihop.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Skydda styrbox från miljön i en bil

Inlägg av hummel »

https://www.gore.com/products/categories/venting
Brukar fungera bra om elektroniken genererar lite värme.
Skriv svar