Förlänga 2.5mm2 kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av rysshack.se »

Jag gillar lödskarvhylsor, enkla att använda, det blir tätt, så fukt kommer inte in.
Används bla inom flyg, och militärt...
Här är en länk till wurths version men det finns flera som har med olika kvalité.
https://www.wurth.se/produkter/fordonsr ... rvhylsa/#/
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av danei »

Används de verkligen inom flyg? Det jag har sett är i princip enbart krimp inom flyg. Det som varit lödning är äldre prylar där det är fixerat. Definitivt inte en skarv i ett kablage. Där är det krimp som gäller.
steffo100
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av steffo100 »

Är dessa bättre än biltema?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... or-604223/

Verkar vara ett namn på dpm i alla fall... eller finns det bättre?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av danei »

Hamron är julas eget märke som de klistrar på allt med bil/verkstads anknytning. På samma sätt som det står anslut på allt med el anknytning.
steffo100
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av steffo100 »

Något tips på bra kabelskor jag kan köpa?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av Teknikern »

Det kan du inte, först måste du gått en lång utbildning så du blir certifierad och ackrediterad, sen måste verktyget kosta mer än 10,000 spänn och sist måste du ha ett labb så du kan testa att skarven blev rätt utförd och naturligtvis ska labbet vara ackrediterat och ha en kontrollansvarig samt kalibreras årligen. :vissla: 8)


Jag skojar bara, men inte sällan utmynnar diskussionerna i det häradet här på EF, att Biltemas hylsor, alla utom dom med krymp och lim blivit sämre och tunnare håller jag med om, mina köpte jag sist hos en lokal liten biltillbehörsfirma och dom var helt okej. :)
steffo100
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av steffo100 »

haha, ja det brukar sluta så på många forum :)
Jag köper biltemas med lim/krymp. Hittade på Swedol oxå men de kostade 100 för ett 10-pack.

Ska man trä igenom kardelerna så att dom överlappar varandra i hylsan eller ska dom mötas spets-mot-spets så att säga?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av TomasL »

Normalt sett så är det ett stopp mitt i hylsan.
Tänk på att tången är osymetrisk, så att du klämmer från rätt håll.
dvs orientera hylsan så att där det klämmer mest är mot centrum av hylsan.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av Palle500 »

Jag har en momentkontrollerande presstång. Fungerar fint på vanliga kabelskor (de med tjock plast), men på Biltemas genomskinliga med smältlim (som tomasL visade bild på) så blir pressningen helt obefintlig. Så provpressa först på en kabelstump och provdra hårt i kabeländarna för att testa pressningen.
steffo100
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av steffo100 »

Kan dessa från Swedol + prympslang ge en bra pressning med min biltematång?
https://www.swedol.se/rak-skarvhylsapg- ... v_products

eller är dessa bättre

https://www.swedol.se/isolerad-skarvhyl ... v_products
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av Teknikern »

Palle500 skrev: 15 augusti 2022, 10:25:48 Jag har en momentkontrollerande presstång. Fungerar fint på vanliga kabelskor (de med tjock plast), men på Biltemas genomskinliga med smältlim (som tomasL visade bild på) så blir pressningen helt obefintlig. Så provpressa först på en kabelstump och provdra hårt i kabeländarna för att testa pressningen.
Då går man ner ett snäpp i storlek på tången och så funkar det, så gör iallafall jag med Biltemas genomskinliga hylsor och har så gjort sen dom kom. Lös problemet,,,typ! 8)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av TomasL »

De jag visade bild på var inte Biltemas utan ELpress.

Jag tror att om man misslyckas med pressningen så vänder man tången fel, då käftarna inte är symetriska.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tror inte det spelar någon större roll om du handlar på Biltema, Jula, Swedol eller annan "gubbdagis"-typ av butik. Förmodligen i princip samma överallt, och kan säkert variera från leverans till leverans.
Troligen kommer det fungera bra från vilken som helst av dessa, skulle jag säga.

Men vill man vara helt säker får man se till att köpa av någon stor känd kvalitetstillverkare, typ Wurth, Elpress eller liknande. Brukar inte finnas över disk typ någonstans annat än möjligen "riktiga" proffsbutiker.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av TomasL »

Swedol kör väl med AMP, Elpress eller något liknande, vill jag minnas.
steffo100
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Förlänga 2.5mm2 kabel

Inlägg av steffo100 »

Till min gamla MC så lödde jag kablar och la en renslipad spik i yttre krympslangen som var något längre än lödskarven för att lödfogarna inte skulle utsättas för rörelse utan spiken styvade upp.
Var det en korkad ide?
Det gjorde iaf att lödskarven blev stel och kardelerna kan ju röra sig lite i kanterna krins spiken för krymplsanken är ju inte solid.
La även en skarv i en bit delad VP-rör som förstärkning (innuti yttre krympslangen i sstället för spik) för det skulle bli mjukare övergång
Skriv svar