Svårstartad hydraulpump

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Klas-Kenny »

Har en skylift där det sitter en 2.2kW 230V hydraulpump, vilken har fungerat perfekt sen vi monterade den för runt fem år sedan.

Men här om veckan började den plötsligt att strula, den har svårt att starta mot tryck. Får ofta försöka 5-20ggr innan den startar. På en dag gick den från att ha problem "ibland" till i princip varje start, så något hände på ganska kort tid men ändå inte på en enda gång.

När den inte startar så står den och morrar, ibland lyckas den komma runt något enstaka varv (låter det som i alla fall) men den kommer inte igång. Så stänger man av den och startar igen och efter ett antal försök så startar den till sist.

Pumpen jobbar mot en överströmningsventil ställd till runt 150 bar, och denne verkar fungera som den ska. Har en mätare på hydraultrycket och när motorn försöker starta då hoppar den ibland upp till kanske 130 bar alltså orkar den inte upp tillräckligt precis vid starttillfället.
Kör jag svängmotorn samtidigt som jag startar, vilken är lättdriven, så startar motorn direkt.

Mätte när den inte startar, då mäter jag runt 180V över motorn och den drar runt 35A (ja, säkringen går om man låter den stå i mer än några sekunder). Alltså typ 1 ohm förimpedans vilket borde vara rätt ok. Har annars varit med om förut att den betett sig lite liknande när jag kopplat in den med 50m förlängningskabel, men nu är det inte så, spelar ingen roll om jag så kopplar den direkt i uttag.

Mätte kapacitans på både start- och driftkondensator. Båda har över sin specade kapacitans. Kan det ändå vara ESR som gått och blivit hög som ställer till det (har inget att mäta ESR med)? Tycker det känns lite osannolikt.

Vad annars kan plötsligt hända som skulle kunna orsaka detta?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här kommer nog låta konstigt. :)

Är hydraulpumpen en enda del?

Vår vedklyv uppförde sig sådär. Det visade sig vara rotex-kopplingen mellan motorn och pumpen som höll på att smulas sönder…
(Det har varit i princip omöjligt att hitta exakt rätt modell, så nu har jag byggt en slipgrej och modifierat en liknande.)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är en "standard" elmotor med en pump ditskruvad på en fläns, så någon slags koppling finns det ju där emellan.
Köpte dock hela paketet komplett så vet inte exakt hur det ser ut. Skulle ju kunna höra med firman vi köpte den av om de har några idéer också..

Men skulle kunna skruva bort pumpen och kolla kopplingen.
Men man kan ju tycka att det borde vara lite vibrationer eller missljud om det är den kopplingen som är tvärslut?

Så här ser den ut i alla fall:
20220813_105854.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Icecap »

Med den stora kopplingsbox tänkte jag omedelbart: Driftkondingen!
Kollade vidare och så 230V och det bekräftade detta.

Driftkondingen torkas ut med tiden, då minskar startmomentet med tiden och på något tidpunkt blir det inte nog.

Och det verkar vara nu.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av mrfrenzy »

Om man gör lite mätningar under drift så går det att räkna ut kapacitansen på kondensatorn och hälsan på både kondensator och motor.

Kör motorn mot överströmningsventilen så du har max last.
Mät strömmen på inkommande 230V och i alla lindningar.
Mät spänning mellan kondensatorns 2 poler och mellan de 3 lindningarna.

Här finns formler för att räkna ut kapacitansen: https://www.achrnews.com/articles/13516 ... is-running
Om det blir helt galna värden så är det dålig kontakt någonstans, trasig kondensator eller motor.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av JimmyAndersson »

Klas-Kenny:
Den motorn/pumpen ser väldigt bekant ut.
Ja om kopplingen är sliten så låter det mer än normalt.
Som ett trasigt kullager ungefär.

(Om vädret kunde vara så vänligt att bli lite mildare så ska jag försöka laga färdigt vedklyven…..)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av xxargs »

startkondingen är det första att misstänka om momentet är lågt.

då lådan är ganska stor så kanske du har strömstyrd relä som kopplar mellan startkonding och driftkonding parallellt vid start och när den är uppe i varv så är det bara driftkonding inkopplad - kopplas inte startkondingen in så har motorn svårt att starta med någon större moment.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av JimmyAndersson »

Kan den ens starta utan startkonding?
(Från stillastående.)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Klas-Kenny »

Mrfrenzy: Tack för länken, ska mäta lite mera vid tillfälle. :)

Xxargs: lådan innehåller ingen "intelligens", bara de två kondingarna och en kopplingsplint.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av xxargs »

Du sa 2 kondingar, inte en?! - har man bara driftkonding så brukar det vara en enda konding (såvida det inte är parallellkopplat av storleks-skäl och då bör vara lika i kapacitans), medans startkonding är typiskt ganska mycket större än en driftkonding i kapacitans men tål ofta inte att vara inkopplad kontinuerligt (inte motorlindningen heller)

du får kolla att dessa kondingar verkligen är parallellkopplade så att inte en sladd för den större kondingen försvinner någonstans inne i motorn till en centrifugalkoppling som kopplar ur startkondingen när motorn varvat upp.

Det kan vara denna centrigugal-koppling/brytaren som det är något mekanisk strul med, hårdnad fett, rost i splines etc. så att tryckplattan mot omkopplaren inte kan röra sig och se till att startkondingen är ansluten vid start. jag har en "engelsk" motor till en vakumpump där man har den arrangemanget .- men resistorstart (och drar herrejössesström i startmomentet) och det luktar alltid ozon efter en start...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Klas-Kenny »

Det där var ju intressant!

Mycket riktigt är det två kondingar, med helt olika värden.
Ser ut så här i lådan:
20220815_205030.jpg
Och här är motorns märkskylt:
20220815_205044.jpg
Googlade motorns beteckning och mycket riktigt så är där en centrifugalbrytare för startkondensatorn.
Screenshot_20220815-210443_Adobe Acrobat.jpg
Den där brytaren känns ju starkt misstänkt. Får väl skruva isär motorn då.
Eller kan man mäta någonting först för att avgöra huruvida den kopplas in eller ej?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av mrfrenzy »

Enligt beskrivningen skulle då alltså V1 och V2 vara byglade när motorn står stilla?
Det är ju lätt isåfall att dra en provisorisk kabel därifrån med en glödlampa och tryckknapp som kortsluter lampan. Om lampan lyser när du försöker starta och motorn brummar, så borde det starta när du trycker på knappen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Klas-Kenny »

Bra bild :)
Borde ju egentligen bara vara att mäta resistansen mellan V1 och V2 med motorn avstängd, är allt som det ska borde där vara kortslutning? Och är det oändlig resistans måste det vara fel.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av Klas-Kenny »

Skruvade isär, ingen tvekan om att det är centrifugalbrytaren som är kass. Bokstavligen ramlade ut en handfull delar när jag plockade isär motorn. :roll:
20220824_190031.jpg
Så frågan är bara var man kan köpa en ny.
Såg att Sverull säljer Busck-motorer, tror jag åker förbi dem imorgon och kollar om de kan ordna fram något :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Svårstartad hydraulpump

Inlägg av hawkan »

Jag hittade några på amazon. Nu tror jag inte du kommer att köpa därifrån men om man följt tråden kan det vara intressant att se hur en sån ser ut och vad den kostar.
Man måste bestämma axeldiameter och vid vilket varvtal den ska slå till /från.

Bild
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B ... PZCGXRJ6K1
Skriv svar