LM393 med 1.2V utgång, optisk puls

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

LM393 med 1.2V utgång, optisk puls

Inlägg av hawkan »

Är det någon som har en åsikt om mitt användande av LM393 kommer att fungera?
Spänningen är 24 V överlag, men jag behöver att LM393 sänker 1.7 mA från 1.2 V.
Storyn kommer här:
Jag köpte några såna här
Bild}
för att sätta framför blinket på elmätaren. Det är en UVR 16x2 som läser pulserna,
den har funktioner för effekt, energi och sånt och jag loggar redan en massa andra mätvärden från den.

Den optiska sensormodulen är gjord för 3.3-5 Volt, och när jag hittade ett schema över den så var det lätt gjort att byta motstånd (och kondingar som klarar 24V)
Namnlös-1.png
Efter bytet till 24V blev det såhär, det blev jättebra. Klar och tydlig 1-a och 0-a, samma känslighet som 3.3-5V versionen.
24V därför att det är den spänning som finns att tillgå.
Namnlös-2.png
Dags att sätta dit den. Men först bäst att kolla att ingångarna på UVR 16x2 tål 24V och mycket riktigt så gör de inte det, max 3.3V står det.
Nån klarar 10V som specialfall.
Jag har redan ett par pulsingångar igång så jag mätte på en sån. 1.2 V som hög, och 10 mV som låg. Kopplar jag sensoringången till
sensorjord när den är 1.2V obelastad genom multimetern så mäter jag 1.7 mA.
Då tänker jag att man ska väl kunna använda den andra sidan av LM393 och låta den sänka 1.2V med 1.7 mA. Såhär alltså
Namnlös-3.png
Ett annat alternativ kan vara att ta bort det som använder 24V vid utgången, såhär alltså.
Namnlös-4.png
Kommer detta att funka, tro?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: LM393 med 1.2V utgång, optisk puls

Inlägg av rvl »

Uppenbarligen open collector på LM393, eller hur? En tanke utgående från din 24V-konvertering vore att skippa indikeringen och dra en zener (eller seriekopplade dioder) till jord istället.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: LM393 med 1.2V utgång, optisk puls

Inlägg av hawkan »

Ja LM393 ska ha open collector och kunna sänka typ 16 mA, i alla fall betydligt mer än de 1.7 mA som kortslutningsströmmen från ingången är.

Nu har jag läst databladet under natten några gånger och LM393 ska nog klara de olika spänningar som är inblandade.
Så den problematiken är avklarad.

Sen är frågan om hur en pulsgivare uppför sej. Jag trodde först att pulsgivaren ger ut en spänning/ingen spänning
och designade första varianten efter det.
Men så är det nog inte. Det verkar som pulsgivaren agerar som en brytare som växlar mellan öppen och stängd.
Jag tänker då att LM393 kan vara denna brytare och agera öppen eller stängd. Strömmen 1.7 mA ska den klara.
Leddarna kan gärna få vara kvar åtminstone nu i början.
Så jag har använt den andra komparator-enheten, kopplat med virtråd (fantastisk tråd!), kapat av ledaren till DO-utgången
och anslutit till nya utgången.
Bild med inbyggnaden och på bara modulen.
Namnlös-5.png
Namnlös-6.png
Efter bilden tagits tog jag bort pullup-motståndet och lödade om kondingar så det ser snyggare ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: LM393 med 1.2V utgång, optisk puls

Inlägg av hawkan »

Nu är det testat och klart. Det gick bra, fungerar bra.
Schemat ser ut såhär nu, tog bort onödigt och omgjort till 24V matning och 1.2V på utgången.
Namnlös-3.png
På plats blev det såhär.
Namnlös-7.png
Man kan se det gula blinket, följt av modulens gröna blink.

Länk

Den här pulsen, S0-pulsen, är ganska snabb typ 30 ms så en vanlig ingång gick inte använda, de vill ha pulslängder > 50 ms.
Så jag fick ta en av de två snabba och möblera om i script och grejor.
Men jag tyckte inte det stämde riktigt. När jag jämförde effekten med elmätaren så skilde det 10-20% och jag kunde inte förstå vad det berodde på.
Visade sej att det berodde på lysrören i källaren, de var på när jag var vid mätaren men jag släckte de när jag gick upp till dator och tittade på webbinterfacet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Re: LM393 med 1.2V utgång, optisk puls

Inlägg av Zyxel615 »

Snyggt bygge, kul att det funkar som tänkt! Ett enkelt sätt att hålla koll på förbrukningen.

Jag har en liknande elmätare, och den går att läsa av via IR-gränssnitt med en sådan: https://wiki.hal9k.dk/projects/kamstrup
Då kan man få ut effekt/ström/spänning på respektive fas mm. Men det kräver ju lite programvara för att tolka signalen, så det blir en mer komplicerad lösning.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: LM393 med 1.2V utgång, optisk puls

Inlägg av rvl »

Fint att det fungerar som tänkt och visst är det ju bra att ha utgångsindikatorn också, så ser man bokstavligen att det fungerar. (Modifikationen jag tänkte på var vinklad för att vara minimal och även fungera till ingångar utan egen pull up.) Virtråd är trevlig ja och varför inte använda förstärkaren som redan fanns. :tumupp:

Reagerade också på det andra ögat med brickan för magneterna att fästa i, när jag såg bilden. Bra länk för vidare info för DIY-sinnade där, tack @Zyxel615 ...men litet synd att det ändå inte fungerar på alla mätare som har det. En stor olägenhet, med att räkna pulser är om man har egen produktion, så vet man att det är en puls, men man vet inte om det är produktion eller konsumtion, bara att det är en puls.

Störande ljus från omgivningen är väl bäst att skärma av fysiskt runt givaren.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: LM393 med 1.2V utgång, optisk puls

Inlägg av hawkan »

Så det är det som "ögat" på mätaren används till, har allt undrat om det. Min mätare har inte "dlms" på skylten,
men det kanske går med ett annat protokoll enligt den danska sajten. Det är ett annat koncept att få färdig
data, data som helt enkelt inte går att få tag i genom en långsamt blinkande lysdiod.

Jag har mina ögon på HAN-porten som jag inte har men enligt uppgift jag ska få innan slutet av 2025.
Där ska man få ut en massa data via seriellt gränssnitt. Finns andra trådar om det, men en källa som
tar upp aspekter för diyaren är https://hanporten.se/svenska/porten/

Har inte haft igång läsare en dag ens och är fortsatt fascinerad av data :)
Kaffebryggaren går på (diskmaskinen med förresten), röda linjen, och huset drar då ca 2.7 kW
Namnlös-8.png
Monteringen av läsaren på metallringen i danska projektet föder idéer, men jag ska intala mej själv att det
räcker som det är, jag behöver inte göra ett eget mönsterkort, och jag behöver inte montera den smidigt
på elmätaren. det räcker som det är :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: LM393 med 1.2V utgång, optisk puls

Inlägg av rvl »

Och så har du ju HAN-porten "på väg". :) Har inte hör om att nåt liknande skulle ha bestämts här i Finland ännu, men har inte heller aktivt följt med utvecklingen på den fronten.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Re: LM393 med 1.2V utgång, optisk puls

Inlägg av Zyxel615 »

Absolut, de enkla lösningarna som blir gjorda är ju de bästa! Som ni skriver så funkar inte alltid ir-porten även om den finns. Jag provade på fjärrvärmemätaren, och den funkar att läsa av men bara i ca 30 sekunder efter att man tryckt på knapparna på mätaren…

Kan kolla när jag kommer hem vad min mätare är märkt med, den ser som sagt väldigt snarlik ut.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: LM393 med 1.2V utgång, optisk puls

Inlägg av rvl »

Om fjärrvärmemätaren är batteridriven, så förstår man att den gärna snålar med strömmen. Vi har Kamstrups vattenmätare, som jag kan testa med om det blir av att knåpa ihop en läsare. De säljs för icke oöverkomliga pengar från fjärran land också, men är det lika roligt? Vattenmätarna sänder via RF också, men det är krypterat...
Skriv svar