Kretskortsproblem robotklippare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Kretskortsproblem robotklippare.

Inlägg av Magnus_K »

Verkligen jättekul att den gick att rädda. Gick att lösa mycket tack vare Gimbal's erfarenhet. Tack för det!
Ganska roligt också att adent misstänkte felet efter bara något inlägg :bravo:

@Lillhamme: Nu är den reparerad med befintliga komponenter och sen täckt med skyddslack. Skulle det uppstå problem igen så vet vi i alla fall vilka komponenter som mest troligt gett upp och hur man kan testa den.
Så ge inte upp om den lägger av igen. Hojta bara till så vi skrämma igång den, betydligt snabbare denna gång!

@El-Björn: Öppnat den än? :wink:
Som ett tips så upptäckte jag att nätdelen var helt isolerad så det var bara att proba fritt på styrkortet.
Användarvisningsbild
El-Björn
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 januari 2005, 02:28:16
Ort: Kungälv

Re: Kretskortsproblem robotklippare.

Inlägg av El-Björn »

Plötsligt händer det!

Jag gick ner till grannen och lånade med mig prylarna hem. Det var nyttigt av flera anledningar, nu fick jag nämligen avslutat ett projekt som blockerat skrivbordet alldeles för länge...

När jag felsökte anläggningen på plats så blinkade den gröna lysdioden konstant, som om det vore avbrott i slingan. När jag nu riggade upp prylarna på skrivbordet så var allt helt dött :(
Det är två burkar det handlar om, en burk som det står "Battery Charger" och en "Sinusoidal transmitter" och de är förbundna med en XLR-kontakt.
IMG_4295.JPG
IMG_4294.JPG
Jag öppnade batteriladdaren och avhyste några icke önskvärda hyresgäster:
IMG_4285.JPG
Tyvärr verkar de ha tagit med sig någon halvledare på väg ut för enheten är i princip livlös med bara 1 V på utgången. Får felsöka den lite mer vid tillfälle.

Över till sändaren och avhyste några hyresgäster som bosatt sig runt kontakterna resulterade i en fin lite hög:
IMG_4292.JPG
Matade sändaren med labagg så hoppade den igång så fint och blinkade grönt. Belastas den med ~22 ohm så sänder den kontinuerligt, men blinkar grönt+rött samtidigt. Om man tolkar texten som står på sändaren i Magnus_k's inlägg så tyder det på överström, men jag får ta och koppla in den till slingan för att se om roboten detekterar den igen.

Laddaren verkar finnas på TME: PB-120N-27C
Kan man handla som privatperson från TME? Annars fanns det en variant av den på ELFA, men med PFC som jag är lite osäker på: PB-120P-27C

EDIT: Hmm, ser att det står Lithium på skalet på laddaren. Är det någon som har möjlighet att kika på en fungerande laddare för att se den kompletta beteckningen? Jag fick skära bort en bokstav för att komma åt skruven under...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jansigu
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 augusti 2022, 16:32:35

Re: Kretskortsproblem robotklippare.

Inlägg av jansigu »

Takk for nyttig tråd.

Jeg har samme sender til en ambrigio L200 som jeg prøver å få igang. Den blinker rødt og grønt, som i følge label er "Transmitter blocked by over-current" når jeg kobler deg til slingan (som er helt ny og som jeg måler 2.6ohm, tipper 200-250m totalt). Har laget en kort testslinga 10m, og da fungerer den. Skal fortsette å se om jeg kan finne ut hva som feiler den. Ser også at en kan kjøre 48V inn og booste signalet for lengre slynger.

https://paradiserobotics.com/lawnbott-n ... al-problem

Update: Ettersom jeg har en helt lik klipper, så har jeg feilsøkt litt og med den transmitteren så fungerer den fint. Med andre ord er feilen isolert til signalboksen. Så det er jo ihvertfall greit. Da vet jeg at de andre komponentene er i orden.

Jeg har åpnet sender og for et utrent øye ser jeg ingen umiddelbare tegn på kortslutninger eller komponenter som ser ødelagt ut.

Bilder av kortet:
https://www.dropbox.com/sh/9z1rv3h4a3br ... KD1oa?dl=0
Skriv svar