Modifiera en befintlig pryl från Thingiverse som ska 3d-printas

_kim_
Inlägg: 32
Blev medlem: 20 juli 2009, 02:24:49

Modifiera en befintlig pryl från Thingiverse som ska 3d-printas

Inlägg av _kim_ »

Hejsan!

Tänkte kika om någon har möjlighet att modifiera en pryl åt mig. Jag har själv inte grejat mycket i cad, så jag lyckas inte få ordning på detta riktigt.

Prylen i fråga är PVC_plantcup_holder.stl och hittas här https://www.thingiverse.com/thing:3601354
Jag skulle vilja ha två försänkta hål i den, en på varje sida (I själva flärpen som går runt). Skruvarna som ska användas är rätt små, 5,8mm skallen och 3mm vid gängorna.
Skulle även behöva öka diametern på det genomgående hålet till 49,5mm. Detta utan att göra godset tunnare helst.

Hoppas någon hinner hjälpa mig med detta :)

//Kim
j_tomas
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 november 2011, 21:53:34

Re: Modifiera en befintlig pryl från Thingiverse som ska 3d-printas

Inlägg av j_tomas »

Det är antagligen lättare att cadda från noll än att modifiera den modellen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Modifiera en befintlig pryl från Thingiverse som ska 3d-printas

Inlägg av grym »

håller med, lättare att cadda så man får det som man själv vill ha det
j_tomas
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 november 2011, 21:53:34

Re: Modifiera en befintlig pryl från Thingiverse som ska 3d-printas

Inlägg av j_tomas »

Så här t ex ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
_kim_
Inlägg: 32
Blev medlem: 20 juli 2009, 02:24:49

Re: Modifiera en befintlig pryl från Thingiverse som ska 3d-printas

Inlägg av _kim_ »

Hejsan!

Dom försänka hålen ser kanon ut, men den är större än originalprylen (28g vs 16g). Röret som den ska sitta emot är 110mm i diameter. Och vinkeln på det utgående hålet bör väl vara 45 grader (Ser ut att vara lite skarpare vinkel på den du gjorde). Flärpen ser något tjockare ut vid dom försänkta hålen, men det behöver den väl kanske vara.

Lite petig med att hålla nere måtten då jag behöver skriva ut 33st, vilket kommer ta lite tid :shock:

Sen har jag ingen aning om hur långt tid detta tar för er vana att cadda, men skicka gärna pm med nummer så jag kan swisha för insatsen sen!

//Kim
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Modifiera en befintlig pryl från Thingiverse som ska 3d-printas

Inlägg av hummel »

Om du ordnar en ritning/skiss med mått på detaljen du vill ha så är det inte många minuter i CAD:en för att rita den.
j_tomas
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 november 2011, 21:53:34

Re: Modifiera en befintlig pryl från Thingiverse som ska 3d-printas

Inlägg av j_tomas »

_kim_ skrev: 4 augusti 2022, 13:19:15 Hejsan!

Dom försänka hålen ser kanon ut, men den är större än originalprylen (28g vs 16g). Röret som den ska sitta emot är 110mm i diameter. Och vinkeln på det utgående hålet bör väl vara 45 grader (Ser ut att vara lite skarpare vinkel på den du gjorde). Flärpen ser något tjockare ut vid dom försänkta hålen, men det behöver den väl kanske vara.

Lite petig med att hålla nere måtten då jag behöver skriva ut 33st, vilket kommer ta lite tid :shock:

Sen har jag ingen aning om hur långt tid detta tar för er vana att cadda, men skicka gärna pm med nummer så jag kan swisha för insatsen sen!

//Kim
Det är som sagt mycket lättare om det finns en ritning/skiss med alla mått. Nu fick jag gräva lite i ursprunget till filen där det nämns "4 inch pipe" och sen ritade jag bara lite som jag tyckte såg bra ut 8) Som man frågar får man svar...
j_tomas
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 november 2011, 21:53:34

Re: Modifiera en befintlig pryl från Thingiverse som ska 3d-printas

Inlägg av j_tomas »

Ett sista försök. 13.5 g
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar