Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Beeblebroxet
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 september 2021, 10:26:45

Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av Beeblebroxet »

Hej,

Går och funderar på ett projekt där jag ska driva en värmare på 24V från ett 12V-system.
Det är till en båt så där finns redan 3 batterier och tänkte lägga till ett till som ska kunna växla mellan seriellt och parallellt kopplat med 2 dubbelrelän och en PIC-processor.
För att kunna ladda när det ligger parallellt och driva värmaren när det ligger seriellt.
Så det ena reläet ger seriell koppling med befintliga batterier och det andra kopplar det parallellt.
Det är kritiskt att inte båda reläerna är igång samtidigt så tänkte lägga in som villkor i koden i PIC:en att verifiera att reläet har slagit ifrån innan den växlar till andra reläet.

Men behöver kunna mäta på något sätt att de verkligen har kopplats ifrån, tänkte försöka gör detta med så få ingångar i PIC:en som möjligt såklart..
Problemet som jag tänker på är hur ska jag mäta detta eftersom det är "ungefär" samma potential på båda sidor om reläet i parallellkopplingsläge om vi tar det som exempel.
En liten skillnad borde det ju vara eftersom batterierna aldrig är exakt lika.

Min tanke var att lösa detta med en OP-förstärkare där ena ingången sitter på ena sidan där de befintliga batterierna sitter och den andra på det batteriet som ska kunna kopplas om. Tänker att när det är urkopplat borde potentialen skilja sig lite vilket gör att OP:n svänger fullt åt något håll och när det är ihopkopplat är potentialerna exakt lika och OP:n ger 0V på utgången.

Detta verkar fungera i LTspice, men hur skulle det fungera i verkligheten. Är det en bra lösning eller finns det något annat sätt att verifiera att dubbelreläet är frånslaget på båda spolarna?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av mrfrenzy »

Såna här saker gör man alltid med mekaniskt och elektriskt förreglade reläer, inte med mjukvara.

Oavsett det så hade jag antingen haft batterierna permanent seriekopplade och ordnat en 12V->24V laddare, eller haft det permanent parallellkopplat och haft en omvandlare som ger 24V till värmaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av MadModder »

Det går väl också att använda två galvaniskt skilda 12v-laddare och ladda fast batterierna är seriekopplade.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av grym »

håller med, mekaniskt koll är bäst, dock ibland svårt att hitta höeffekts relän för 12v som har extra kontakter

men ofta kan man göra det med mindre mellanrelän som sköter säkerheten och kraftrelän för omkopplingen av dom stora strömmarna
Beeblebroxet
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 september 2021, 10:26:45

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av Beeblebroxet »

MadModder skrev: 25 september 2021, 11:28:48 Det går väl också att använda två galvaniskt skilda 12v-laddare och ladda fast batterierna är seriekopplade.
Det borde väl räcka med att lägga till en över det parallellkopplade batteriet. Detta är såklart en enklare lösning och så blir det nog.
Typ en sån här: https://www.mastervolt.com/products/dc- ... -isolated/
Men jag undrar fortfarande om jag med elektronik kan avgöra om om ett relä är tillslaget eller ej genom att på något sätt jämföra potentialen på båda sidor även om potentialen är väldigt lika?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av MadModder »

Ja det går, om potentialen inte är exakt lika.
Du kan använda en differentialförstärkare.
https://www.electronics-tutorials.ws/opamp/opamp_5.html
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av Nerre »

grym skrev: 25 september 2021, 11:32:31 håller med, mekaniskt koll är bäst, dock ibland svårt att hitta höeffekts relän för 12v som har extra kontakter
Behöver du extra kontakter då? Kan man inte lösa det med växlande reläer på ett sånt sätt att det blir "failsafe"?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av grym »

så länge man hittar relän som klarar strömmen som har växlande kontakter kan man lösa det
en värme bör klara sig, dom lite större för winschar har bara en no kontakt av vad jag hittat
verkstaden
Inlägg: 573
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av verkstaden »

Mindre Mercedes-lastbilar ca 70-80tal hade ett startrelä som kopplade om batterierna, vid körning var batterierna parallellkopplade och vid start kopplades fordonets elsystem ur och batterierna seriekopplades så 24V gick enbart till startmotorn. Kan vara en idé att kolla på hur ett sådant relä är uppbyggt?

Det här tror jag är den jag tänker på https://m.autodoc.se/bosch/1154906
Mercedes nummer A0005450908
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av säter »

Är det dessa som är monterade under förarsätet?
verkstaden
Inlägg: 573
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av verkstaden »

Japp! :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av svanted »

vad är det för last? effekt?
DCDC till 24V?

kan du göra omkopplingen manuellt så kan man nog använda en star/delta switch kopplad på ett smart sätt.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Avgöra om relä med liknande potential på båda sidor är sluten eller öppen

Inlägg av MiaM »

Elektriskt/elektroniskt skydd så båda reläerna inte kan dra samtidigt, säkringar som skyddar om så ändå skulle ske, och alltså enbart övervaka styrningen av reläerna men inte reläernas kontakter. Det borde väl räcka bra? Liksom vad ska man annars göra om ett relä bränt fast?
Skriv svar