Brusande hegel h70 förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av Sunkann »

Har en hegel h70 förstärkare som brusar i höger högtalarutgång vid användning av digitala ingången, såpass att jag inte vill använda den. Blir värre med högre volym.
Lämnade den till en elektronik kunnig på jobbet som drog om några trådar och gjorde några lödningar för några år sen. Funkade fint efter det.
Stått oanvänd länge pga av flytt bland annat.
Nu används den igen och samma brus är tillbaka. När humöret tröt och tippen var nära för förstärkaren gick jag fram och klappade till den på höger sida, och plötsligt vart bruset borta. Klappade till vänster sida och bruset tillbaka. Klappade till höger sida igen och bruset borta.
Stängde av och provade en timme senare, bruset tillbaka igen och efter tillklappning höger sida så är det borta.

Vad är tänkbara fel samt lösning på detta fenomen.?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av psynoise »

Har du kontrollerat att det inte är något brus om du använder analog ingång?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skulle kunna vara ”glappis infernalis”. Kan du öppna förstärkaren, starta upp den (med brus) och MYCKET FÖRSIKTIGT knacka på kontakter och enskilda (kanske lite större) komponenter med t ex en liten tuschpenna. Du ska bara knacka så du förhoppningsvis bara ”stör” den komponent du knackar på.
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av Sunkann »

Dom analoga ingångarna funkar som dom ska.
Öppnade den för att titta men barnen kom till undsättning så fick skruva ihop igen.
Nu har den fungerat ett par dagar igen, jag får öppna och knacka när bruset kommer tillbaka igen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av psynoise »

Eftersom de analoga ingångarna fungerar kan du koncentrera dig på det digitala gränssnittet. Börja från ingångskontakten och försök följa signalen inåt förstärkaren. Förutom att knacka kan du även kontrollera med oscilloskop att signal ser rimlig ut vilket brukar vara läroriktigt. Sedan enligt figuren nedan verkar förstärkaren bestå av ett ända stort kretskort. Detta gör den känsligare mot temperaturvariationer då mönsterkortet expanderar med värme. Felet kan man då försöka provocera fram med kylspray alternativt hårtork.

Bild
https://6moons.com/audioreviews/hegel4/3.html
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av Sunkann »

När vänster högtalar utgång slutat fungera och jag precis inhandlat ny förstärkare öppnade jag upp hegeln en sista gång innan tippen så hittade jag felet.

Barnen har tryckt in glasspinnar genom kylhålen vilket har skadat plattkablarna till volymkontrollen var av ena hade lossnat från kontakten.

Tog lös och satte tillbaka dom igen så var bägge högtalar utgångarna igång igen samt bruset borta.

Borde vart tillfällighet att dom analoga ingångarna funkade när jag testade dom samt att jag bärt förstärkaren så glasspinnarna gömt sig under kretskortet när jag öppnat tidigare.
Ett så "enkelt" fel har skapat mkt irritation och svordomar, var även tillfällighet att jag hittade det då glasspinnarna låg vid felet denna gång jag öppnade den.

Ingen före bild men ett par efterbilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5799
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av rvl »

> Barnen har tryckt in glasspinnar genom kylhålen vilket har skadat plattkablarna till volymkontrollen var av ena hade lossnat från kontakten.
Det finns risk att det blir ingenjörer av dem. :D
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av Sunkann »

Bruset kom tillbaka så var inte glasspinnarna som ställde till bruset utan bara tapp av vänster högtalar kanal.

Gjorde ett försök till med att knacka på komponenter och fick förändring av bruset och fick bort det när jag rörde denna kontakt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5799
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av rvl »

Är den ordentligt lödd?
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av Sunkann »

Får ta ur kortet och kika efter nästa gång den brusar igen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av psynoise »

Men vart går kabeln? Är det till en oansluten kontakt lär felet vara någon annanstans.
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Brusande hegel h70 förstärkare

Inlägg av Sunkann »

På bilden högre upp i tråden återfinns den mitt i bild längst till vänster.
Den förbinder lilla kretskortet som dom digitala signal kablarna ansluts med det stora kretskortet.
Skriv svar