Kretskort med smd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pickels
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 april 2020, 20:10:30

Kretskort med smd

Inlägg av Pickels »

Hej!

Har bara en liten nyfiken praktisk fråga.
Om slutprodukten, kretskortet, skall bestå av smd komponenter, utvecklar
och testar ni med "vanliga" komponenter först för att se så allt funkar o.s.v. eller hur går ni tillväga?

MVH
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kretskort med smd

Inlägg av E Kafeman »

Någon enstaka gång har jag använt kopplingsdäck för att t.ex. kolla värmeförluster på enskilda effektkomponenter, men annars nej . Vanliga komponenter är SMD komponenter sedan 20 år. Innan dess var det kanske mer prototyp-byggen men dåtidens simuleringsprogram var mindre kompetenta om man ens hade en dator att simulera i och det fanns inget internet spana efter liknande kretsar eller hämta datablad.
Det blir inte heller samma egenskaper att bygga med trådade komponenter, i synnerhet vad gäller avkoppling och radio-kretsar och mycket elektronik finns inte annat än som SMD.
Förr etsade man sina egna kretskort, borrade och donade. Kringkretsar såsom nätdelar kostade mycket av egna designenergin och det blev oftast rätt klumpiga saker med tunga transformatorer. Numera etsar jag inga kretskort eller bygger nätdelar, det är allt för billigt och tidsbesparande att köpa switchade nätdelar och från Kina.
Kretskort mer välgjorda än vad jag någonsin klarat, får jag på mindre än en vecka i brevlådan. När jag ser på mina gamla enkelsidiga kretskort med massa tråd byglar därför att det var för tröttsamt att göra egna dubbelsidiga kretskort och att mina nuvarande kretskort som gör samma sak som tidigare krävde en skokartong, ja det ryms nu i ett cigarett-paket och är oändligt mer flexibelt i funktion i och med att man använder MCU istället för som förr när man processade data mha hårdkodade TTL-kretsar.
DA och AD omvandlare som byggdes upp med hålmonterade motstånds-stegar och komparatorer och förstärkare i massor, där fick man patcha eller ha trimmotstånd för att få rätt arbetsområde. Numera är arbetsområdet programmerbart och kretsen som gör hela jobbet är mindre än lillfingernageln.

Det är numera främst olika lite nyskapande radio-lösningar jag designar och med modernare resurser får jag mycket mer tid över till denna intressantare design-delen än att designa och löda strömförsörjning.

Om det nu skulle vara något fel i design-tänket för att något är otestat innan man beställde PCB?
Det har hänt någon gång att man fått lägga till lite virtråd för krets-korrigeringar men det har aldrig hänt att något blivit hel-fel.
Däremot händer det nästan alltid, när man lagt beställningen på kretskort kommer man på saker man skulle vilja lägga till för enklare debugging eller att man tänder lite lysdioder för att visuellt signalera funktioner och spänningar. Sådant som underlättare om något långt senare inte fungerar som tänkt. Därför blir det ofta för mej version 1-2-3-4 av samma kretskort även om grundfunktionen var helt ok redan i version 1.

Om jag saknar något från förr? Jo en sak, när någon IC släppt ut röken och måste ersättas var det bättre förr.
Förr satte man sockel på kretskortet för kretsar man visste var i farozonen för överspänningar och sådant. Man kunde då byta en trasig krets utan verktyg.
Numera kan det krävas mikroskåp och både över och undervärme för att löda loss lillfingernagel stora kretsen och det är stor risk att man smälter bort andra saker samtidigt om man inte skyddar på olika sätt.
Pickels
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 april 2020, 20:10:30

Re: Kretskort med smd

Inlägg av Pickels »

Tack! :)

Mvh
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kretskort med smd

Inlägg av MiaM »

Istället för att svara exakt på frågan, så kommer jag istället med rekommendationen att göra provuppkoppling om du känner att du inte är erfaren nog att vara näst intill helt säker på att kretsen "borde" fungera.

Problemet är väl dock att det är svårt att själv veta hur erfaren man är. Min erfarenhet är att väldigt många läromedel, kurser osv missar någon detalj som kan vara viktig att kunna i vissa fall. För lär-dig-själv-världen så rekommenderas t.ex. bokserien Elektronik för Alla fortfarande för att den generellt sett är väldigt bra, men dels gör den totala blundern att i princip missa avkopplingskondingar, och mer förlåtligt så har den inte så avancerade beräkningar vilket gör att de kunskaper man får inte riktigt räcker till för mer avancerade analoga kopplingar där man kommer nära nog de prestanda komponenterna har (i synnerhet frekvensberoende egenskaper).

Om man arbetat ihop med tillräckligt många personer och/eller gjort konstruktioner som granskats av andra, och dessa andra personer har olika bakgrunder i form av utbildning/erfarenhet, så ökar chansen rejält att man verkligen kan tillräckligt mycket.

Lite nedslående för en hobbyist att man i princip måste ha pluggat analog elektronik på högskolenivå, eller läst och verkligen förstått och lärt sig innehållet i sådan kurslitteratur eller motsvarande, för att verkligen vara säker på att en analog krets fungerar. Men å andra sidan kan man med klart mindre kunskaper ändå bygga kretsar som fungerar bra genom att använda tumregel, väletablerade kopplingar och/eller låta bli att bygga sånt som t.ex. slutsteg för ljud, analoga kretsar som arbetar med flersiffrigt antal MHz och liknande.

Håller också med om att idag så är det såpass billigt att beställa kretskort tillverkade från Kina (och med rätt komponentval även komponenter monterade) att det är nog det absolut vanligaste och vettigaste sättet för de flesta att göra sina prototyper (och fungerar de perfekt så blir de den färdiga versionen). Om man t.ex. jobbar med något som är hemligt, t.ex. affärshemligheter eller som berör rikets säkerhet eller liknande, så har man dock rimligtvis andra processer.
bus
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 november 2014, 08:41:37

Re: Kretskort med smd

Inlägg av bus »

Jag gör fortfarande ofta en prototyp på labkort, och om kretsen inte finns som hålmonterad använder jag adapterkort. Det mesta jag bygger (i jobb och privat) är sheilds till RPI/Arduino eller enklare signalomvandlare för någon sensor och då är det smidigt att snabbt få upp något som jag kan testa program mot. Men mina byggen är ofta bara några få kretsar och där själva kortet inte har någon större påverkan på funktion (typ RF). Mina kunder uppskattar att få se en tidig fungerande prototyp, även om det ser ut som ett råttbo.

Men när jag väl gör PCB så blir det för SMD, och ofta så liten serie att jag handlöder.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kretskort med smd

Inlägg av Icecap »

När man ritar mönsterkort är det för att man har ett fungerande kretslopp.
I digitala kretslopp kan man ofta vara ganska säker på att ett kretslopp fungerar - iaf. med lite erfaring.

Har man ett kretslopp som man är osäker på kan man bygga en prototyp som POC (Proof Of Concept) och när allt (eller de osäkra delar) är testade kan man gå vidare.

Och då kvittar det om det är ytmonterade komponenter eller inte.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Kretskort med smd

Inlägg av agehall »

Ja, för det mesta använder jag vanliga 0602- eller 0402-komponenter när jag utvecklar kretskort. Ju mindre desto bättre för då tar allt mindre plats på skrivbordet som alltid tenderar att vara överfullt.
Skriv svar