Kretskort som går sönder på löpande band

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

ghu skrev: 20 juli 2022, 19:52:49
SueCia skrev: 20 juli 2022, 19:03:48 400mOhm räknas alltså som låg ESR
Allt är relativt. Standardkondensatorer på 33 uF har ESR på flera ohm.
I princip är kondensatorn mer ideal ju lägre ESR är.
Om du ska köpa nya så satsa på ESR under 0.1 ohm och ripple current större än 0.8 A.

Fungerar allt normalt när du använder yttre nätaggregat på 12 V?

Det verkar ju konstigt att den bara drar 200 mA då men 950 mA med regulatorn!!
Förstår om du tröttnat på dessa frågor men jag ställer den iallafall utifall om du eller någon annan har lust att ge sin syn på det hela :)

Jag fick idag hem en ESR70 mätare och kunde då prova kondensatorerna. På de trasiga så var de "short" bara, inte helt oväntat.
Men på ett helt nytt oanvänt kort fick jag ett oväntat resultat enligt mig, ESR mäter 1,5Ohm. Med tanke på att du tyckte denna applikationen skulle ha 0,1ohm eller lägre så känns det ju nästan som att det t.o.m sitter fel kondensatorer för ändamålet på kretskortet eller?

Sen på den enda kondensatorn (nya kortet) så varnade ESR mätaren för att kondensatorn var "leaky" också, vet inte om det är något att bry sig i dock.. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du lött bort kondensatorerna innan du mätt på dem?

Annars kan du inte lita på mätresultaten.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av rvl »

Testat 220 μF kondensatorn också? (Tycker fortfarande den på defekta kortet har väldigt lite färgkontrast mot underlaget på värmekamerabilderna, med tanke på att den är relativt hög. Med de mindre kondensatorerna är det tvärtom i jämförelsen defekt vs. fungerande.)
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

SueCia skrev: 29 juli 2022, 15:31:15 Men på ett helt nytt oanvänt kort fick jag ett oväntat resultat enligt mig, ESR mäter 1,5Ohm. Med tanke på att du tyckte denna applikationen skulle ha 0,1ohm eller lägre så känns det ju nästan som att det t.o.m sitter fel kondensatorer för ändamålet på kretskortet eller?
Eftersom kondensatorerna verkar hålla i endast 3 år så kan man väl dra slutsatsen att det är något fel på dimensioneringen. (eller fabrikationsfel på kondensatorerna)
Eftersom vi inte vet exakt vilken rippelström som kondensatorerna utsätts för så föreslog jag en mycket konservativt val av nya kondensatorer så att de har en chans att hålla mycket längre än 3 år. Som jag skrivit tidigare så är det i första hand hög temperatur i kondensatorerna som förkortar livslängden och har kondensatorerna hög ESR så blir med automatik förlusteffekten i kondensatorerna högre och därmed deras temperatur
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

rvl skrev: 29 juli 2022, 16:17:06 Testat 220 μF kondensatorn också? (Tycker fortfarande den på defekta kortet har väldigt lite färgkontrast mot underlaget på värmekamerabilderna, med tanke på att den är relativt hög. Med de mindre kondensatorerna är det tvärtom i jämförelsen defekt vs. fungerande.)
Testade den nu. Mätvärdet är 200uF och 300mOhm ESR skiljer ingenting mellan det trasiga och hela kortet.

Tror att temperaturen skiljer på korten för att inte alla laster startar som de ska på det trasiga kortet.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Klas-Kenny skrev: 29 juli 2022, 15:43:04 Har du lött bort kondensatorerna innan du mätt på dem?

Annars kan du inte lita på mätresultaten.
På det hela kortet kan jag inte löda, vi har 3 års garanti kvar på det kortet, o det lär ju behövas :P

Men jag provade på mitt trasiga kort. Först mätte jag mina utbyteskondensatorer lösa och sen på kretskortet. Det var identiska mätvärden vad gäller ESR. Däremot visade den inte capacitans utan skrev istället "In circuit".

Jag väljer att tro på mätvärdena vad gäller ESR på det nya kortet. Och isåfall har jag ett ESR på 1,5 på fungerande kondensatorer.

Tror jag ska prova byta ut befintliga kondensatorer på ett kort som är över 3 år och fortfarande i drift. Kondingarna där är 85 grader just nu, det vore intressant att dels se deras ESR, och dels se temperaturskillnad med nya kondensatorer.

Jag kommer att uppdatera tråden med eventuell tempskillnad efter utbytet.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av MiaM »

I princip så kan du knappast få högre ESR-värde (eller andra motståndsvärden) mätta på komponenter i en krets än lösa.

Undantaget är om kretsen är spänningssatt och kopplingen på något sätt motverkar mätmetoden, men jag utgår från att mätningen görs med kortet strömlöst och att mätaren mäter med så låg spänning att mätaren inte kan få något på kortet att starta.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

ghu skrev: 29 juli 2022, 23:18:02
SueCia skrev: 29 juli 2022, 15:31:15 Men på ett helt nytt oanvänt kort fick jag ett oväntat resultat enligt mig, ESR mäter 1,5Ohm. Med tanke på att du tyckte denna applikationen skulle ha 0,1ohm eller lägre så känns det ju nästan som att det t.o.m sitter fel kondensatorer för ändamålet på kretskortet eller?
Eftersom kondensatorerna verkar hålla i endast 3 år så kan man väl dra slutsatsen att det är något fel på dimensioneringen. (eller fabrikationsfel på kondensatorerna)
Eftersom vi inte vet exakt vilken rippelström som kondensatorerna utsätts för så föreslog jag en mycket konservativt val av nya kondensatorer så att de har en chans att hålla mycket längre än 3 år. Som jag skrivit tidigare så är det i första hand hög temperatur i kondensatorerna som förkortar livslängden och har kondensatorerna hög ESR så blir med automatik förlusteffekten i kondensatorerna högre och därmed deras temperatur


Hej på er alla, vill börja med att tacka för all hjälp jag fått gällande dessa kort. Stort tack till er allihop! :)

Jag har nu lyckats laga 2 av 3 centraler jag försökt laga. Det verkar som om kondingarna går sönder, förregulatorn ballar ur, bränner sönder "sekundärregulatorerna" och dessa släpper igenom hög spänning och bränner sönder saker slumpmässigt på korten.

Grundfelet har varit lika på alla kort, följdfelen har varit olika på alla kort :)

2 av dom är i drift igen, med kondensatorer med lägre ESR vilket har gett en drifttemperatur på 60 grader istället för 85 dessutom :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av breflabb »

Bra jobbat :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Icecap »

SueCia: Tråkigt att det dåliga komponentval har givit dessa problem - men toppen att orsaken är hittat tack vara analyserna och att du ger feedback!
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

SueCia:Grattis att du förmodligen lyckats lösa problemet tack vare att du inte gav upp utan jobbade vidare i motvind. Nu kan du skicka en konsultfaktura till tillverkaren om de vill veta felorsaken. :D
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av MiaM »

Grattis, gött att du fått igång ett par av korten!

Det här känns väl som att det vore läge att faktiskt byta kondingar på andra fungerande kort som börjar på att närma sig samma ålder, även om det innebär att tillfälligt stänga av fungerande system osv?
Skriv svar