EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av Gimbal »

Ojdå! Den här tråden har jag helt missat, men :bravo: vilket bygge!! Most impressive, som Darth Vader skulle sagt.

Men apropå fläktljud så tänkte jag på just det när jag bläddrade igenom tråden och såg ditt fläktgaller, det ser ut att sitta nära fläktbladen vilket kommer att ge fläktljud. (Noctua fläkt :tumupp: )
I mitt senaste datorbygge, som skulle vara så tyst som möjligt, såg jag till att 3d printa distansringar så fläktbladen kom en bit ifrån alla galler. Det gjorde en hel del i ljudnivå. Man slipper helikopterljudet från bladen när de passerar något stillastående.

Så prova att ta bort gallret helt, bara för att testa om det sitter så pass nära att det påverkar ljudbilden.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

hmmm :humm: intressant datapunkt Gimbal, den så kallade helikoptereffekten :D
När du säger det så gjorde jag några undersökningar av bullerljud på fläkten när den satt på prototypchassit, men då tänkte jag mer på att fläkten kommer hamna ganska nära underliggande bord och att det skulle uppstå kavitationsljud eller vad man ska kalla det. Och det gjorde det i prototypen. Men då hade jag ju en slät skiva som fick simulera bordet. Det var alltså utan galler.

Bild

Att prova hur mycket gallret ger upphov till helikoptereffekten görs sig inte utan att skruva isär hela förstärkaren :cry:
Det är det första man monterar i lådans bottenplåt. Galler och Fläkt hålls med samma skruvar. Så hade man ju inte behövt göra men så är det gjort just nu.

Bild

Så det får bli en "ToDo" punkt att prova den dagen jag blir tvungen riva förstärkaren av annan anledning :)
Men tack för tipset Gimbal! Det tar jag med mig till framtiden att utforma "tysta" galler/petskydd till fläktar. Bra synpunkt!
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

Dags för "30 dagars" servicen
Poten som styr baskanalens signalnivå började krångla för två veckor sedan och det blir bara värre och värre... Den styr motkopplingen i förförstärkarsteget så när släpskon glappar så går förstärkningen upp drastisk :(

Bild

Poten är på 1M och sitter alltså kopplad till P415 (Bass drive)
Och jag som medvetet inte orkade beställa hem Alps-potar utan körde med budgetgrejor...
Jag visste det skulle hoppa upp och bita mig i rumpan :rofl

Ok, bara skruva isär ock byta
hmm, det går att bara plocka bort fronten, va smidigt. Det ska jag berätta för han som gjorde förstärkaren.

Bild

Men ärligt talat, varför sätta in en Alps? Det är ju en stereopot som sitter där och bara en kanal används ju så jag bara flyttar kablaget till den andra pothalvan :D

Bild

Men va nu... nu är baskanalen helt tyst
Alltså inte ett ljud! Jo ett lite svagt brum. Men va i h-vete. Lödde jag in poten fel? :doh: Ser ju inte ut så på bilderna men det är bara att skruva upp förstärkaren igen.
Jag kör igång förstärkaren, nu öppen, fortfarande inget ljud i baskanalen.
Det kan ju inte ha med potingreppet att göra. Den mäter fint 0-1Mohm.
Då ser jag att EL34an är helt mörk, ingen glöd. RS232terminalen säger att där finns 7V2 så viss finns det spänningsmatning.
Jag drar ur röret och mäter, inget fel på glöden :humm:
Jaja, jag sätter i röret igen och nu funkar allt som det ska...
Bra! Fundera inget mer på det här. Nu poppar det fint igen tills nästa service

Bild
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av Akai »

Ååå, den där rullbandaren är riktigt häftig, varför har jag ingen sån

Annars ett makalöst fint bygge!
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

Dags att validera om förväntningarna är uppfylda
Förväntningar, ni vet sånna där ibland lite fluffiga, ovetenskapliga och ibland fördomsfulla önskemål man kan ha på en produkt och som produkten blir bedömd på (läs dömd) av användarna :).
Förväntningarna på denna förstärkare har växt fram över ganska lång tid. Inte alltid helt tydliga heller. Det började med att vardagsrummet behövde en ny ljudanläggning. Den tidigare anläggningen, en så kallad Media-dator har gjort sitt. Då börjar förväntningarna uppstå i huvudet men det är inte förens man satt dom på pränt som man kan ordna och prioritera tankarna och kvar blev följande lista. Nu ska vi se om jag lyckas uppfylla dessa.

Förväntningar
IDFörväntningUppfyllnadValideringssmetodResultat
Förväntan-1 Förstärkaren förväntas vara en rörförstärkare OKOkulärtRören sticker upp tydligt
Förväntan-2 Förstärkaren förväntas fungera som en traditionell ”Solid state” förstärkare i de vanligaste avseendena. Att den måste värmas upp före start anses rimligt OKUpplevelseHelt enl förväntan
Förväntan-3 Förstärkaren förväntas ha lagom effekt för att spela i ett rum om ca 30m2 utan att för den skulle kunna spela sönder öronen OKUpplevelseHelt enl förväntan
Förväntan-4 Förstärkaren förväntas ha ett antal linje ingångar och skall kunna kopplas till en Bluetooth ljudenhet som ljudkälla OKPraktiskt provFungerar enligt förväntan
Förväntan-5 Förstärkaren förväntas kunna kopplas till en vinylspelare. OKPraktiskt prov Fungerar enligt förväntan
Förväntan-6 Förstärkaren förväntas kunna kopplas till en bandspelare och där skivor som spelas på vinylspelaren kan spelas in på band OKPraktiskt provREC/PLAY fungerar enl förväntan. Inspelning från vinylskiva ännu ej provat
Förväntan-7 Förstärkaren förväntas se trevlig ut och helst inte vara för stor. Den tillåts dock vara hög. OKOkulärtUtseende godkänt
Förväntan-8 Förstärkaren förväntas låta bra och inte som en brummig sunkig rörförstärkare utan som en välljudande rörförstärkare OKLjudupplevelseprovGodkännt
Förväntan-9 Förstärkaren förväntas inte ha en massa finesser som kan slås av och på. Däremot skall förstärkarens funktioner vara genomtänkta och internt i förstärkaren får där gärna finnas finesser och lösningar som gör en bra förstärkare. OKUpplevelseFörstärkare har dom funktioner och reglage som förväntas
Förväntan-10 Förstärkaren förväntas gå att koppla in till en professionell studio/mixer OKPraktiskt provXLR ingången fungerar som förväntat
Förväntan-11 Förstärkaren förväntas inte ha hörlursutgång. OKUpplevelseIngen upplevd avsaknad av hörlursutgång
Man kan ju rimligtvis ställa sig frågan under hur lång tid eller antal timmar som resultaten från denna validering är baserad på. Och det går ju faktiskt att ta reda på eftersom förstärkaren har en logg. Loggningen nollställdes i början på september om jag minns rätt.
Sedan dess har:
  • Förstärkaren har varit igång 311 timmar
  • Förstärkaren har startats 79 gånger.
  • Rören har varit glöd och spänningsatta 256 timmar.
    När jag först skulle läsa av detta stod dom på 255. Det kändes som en bugg så jag fick lov att köra förstärkaren en stund för att se räknarna skulle slå om till 256 vilket också dom gjorde :)
    Att rörtimmar och driftimmar inte är de samma beror på att förstärkaren stänger av glöd och högspänning om ljudkällan tystnar eller om förstärkaren varit igång längre en uppsatt maxtid. Jag har kommit på mig själv att låta förstärkaren stänga av sig på detta sätt för då fortsätter fläkten att gå och det kyler av förstärkaren snabbt.
  • Ingen av dessa 79 starter har "misslyckats". Det syns inte från denna infoskärm utan för att se det måste man titta i loggfilen i PICuC:en


Bild
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

Förstärkarinfocheck
Förstärkaren gör ett fortsatt bra jobb hemmavid. Mycket uppskattad av mig :D

Bild

Tog en titt idag på driftstatistiken som PICuC samlar in om förstärkaren och som man kan läsa ut till en terminal via RS232.
Loggat data är från när förstärkaren togs i drift i September 2021

Sedan sep 2021 har:
  • Förstärkaren har varit igång 478 timmar
  • Förstärkaren har startats 154 gånger.
  • Rören har varit glöd och spänningsatta 362 timmar.
Att rörtimmar och driftimmar inte är de samma beror på att förstärkaren stänger av glöd och högspänning om ljudkällan tystnar eller om förstärkaren varit igång längre en uppsatt maxtid. Jag har kommit på mig själv att låta förstärkaren stänga av sig på detta sätt för då fortsätter fläkten att gå och det kyler av förstärkaren snabbt.

Bild

Ingen av de 154 starterna har rapporterat något felfall. Det syns inte via kommandot "info". För att se det måste man titta igenom loggfilen i PICuC:en
Varje körning som har fungerat korrekt i 30 minuter loggas

Bild

Om ett fel skulle uppstå så loggas felet men det kanske inte alltid är enkelt att se vad som orsakade felet från själva felloggningen. Med dessa "OK" loggningar kan man då kolla efter trender som uppträder över tid. Det får framtiden utvisa dessa loggningar kommer till nytta.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

Förstärkarinfocheck
Idag kopplade jag in terminalen till förstärkaren för att se lite på hur logstatistiken ser ut.
Varje gång förstärkaren har varit igång i 30min så skrivs en "OK" loggpost till loggen med info om temperaturer, spänningar, drifttid mm. Informationen kan exporteras kommasperarerad så den går att läsa in i Excell.
I följande graf kan man se hur glödspäningen varierar från körning till körning. Intressant att det finns en topp på över 7V vid ett tillfälle.

Bild

Motsvarande graf över högspänningen ser ut såhär

Bild

Toppen i glödspänningen har sin motsvarighet även på högspänningssidan. Det skulle ju kunna tyda på att det var en topp i nätspänningen. Men den andra transformatorn, som ger F3+F4 och de lägre högspänningarna visar inte på samma topp. Intressant...hmmm...

Temperaturen loggas också. Dess graf ser ut såhär

Bild

Utifrån det loggade datat kan man också räkna ut att jag kör i medeltal förstärkaren 1h7 när jag använder den. Dom gånger jag kör kortare än 30min kommer dock inte med i denna statistik. Jag tänkte det var en försvinnande del men man kan ur datat läsa ut att det skett 12 av 64 ggr och det var lite överraskande.
Drifttid mm kan man se ackumulerat från sep -21 och ser ut såhär just nu

Bild

Förstärkaren gör ett fortsatt bra jobb utan problem. :-)

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att vara lite lustig (inte), du kanske sitter och tittar på data från förstärkaren och lyssnar inte alls på musik ...

Jag var lite häpen över spänningstoppen på glöden - 7V :humm: .
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av svanted »

ett av det mest fantastiska bygge jag sett.... :D
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

Tack för din kommentar svanted :)
.
HUGGBÄVERN skrev: 26 juli 2022, 11:52:22 För att vara lite lustig (inte), du kanske sitter och tittar på data från förstärkaren och lyssnar inte alls på musik ...
Svaret på det kan man se om man tittar på datat :D :D . Då förstärkaren som en säkerhetsanordning stänger av sig själv om där inte finns en inkommande audiosignal så betyder det att drifttiden på rören, som nu är dryga 400h, är alltså lyssningstid. Så runt 400h timmar sedan september förra året har den spelat för mig.
Och med 182 starter under dessa ca 300 dagar så har jag spelat med förstärkaren i snitt varannan dag, så den går varm :)
HUGGBÄVERN skrev: 26 juli 2022, 11:52:22 Jag var lite häpen över spänningstoppen på glöden - 7V :humm: .
Ja det här är skumt men det finns en teoretisk chans att samtidigt som förstärkaren sparade logginformationen så stängdes den av.
7v2 på F1 tyder på att spänningen går obelastad. F2 skulle kunna vara på väg upp mot samma spänning.
Högspäningen på 293V tyder på det samma, att slutrören inte belastar Högpänningen.
Den andra högspänningen och F3+F4 används av smårören och kanske inte hinner ändra sig lika snabbt. Det är väll just här som man borde sett ungefär samma beteende på glödmatningarna för belastningen är ganska lika på de olika glödmatningarna, runt 1A3-1A5 om jag minns rätt.
Samplingen av analogmätingångarna sker inom 1ms så det borde inte påverka skillnaden nämnvärt.

Oavsett så tycker jag det är lite kul att följa vad som händer i förstärkaren. Det är första gången jag bygger samman en mikrokontroller och en rörkonstruktion. Kanske får man bara veta att det fungerar som tänkt men det är ju kunskap det med. Jag hoppas på att kanske kunna fånga anomaliteter innan det sker ett haveri för att enklare förklarar vad som är orsaken och förstå haveriförloppet.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

Årlig kontrollbesiktning av förstärkaren
Kopplade in terminalen till förstärkaren för att se lite på hur logstatistiken ser ut. Varje gång förstärkaren har varit igång i 30min så skrivs en "OK" loggpost till loggen med info om temperaturer, spänningar, drifttid mm. Informationen kan exporteras kommasperarerad så den går att läsa in i Excell.
Datan som visas här är insamlad från september 2021 tills idag feb 2023
Med lite excellhack så gjorde jag ett histogram så man kan se fördelningen hur länge jag kör förstärkaren varje gång den startas upp. Reultatet var nog som jag själv hade trott.

Bild

I följande graf kan man se hur glödspäningen varierar från körning till körning. I en tidigare körning fanns en topp på över 7V vid ett tillfälle. Även högspänning visade motsvarande förhöjd spänning. Jag har tagit bort den mätningen för den är nog orsakade av service eller annat ingrepp från min sida och några sådana felfall har inte uppstått sen dess.

Bild

Motsvarande graf över högspänningen ser ut såhär

Bild

Temperaturen loggas också. Dess graf ser ut såhär

Bild

I terminalen kan man få en snabbtitt på aktuell info som drifttider på rören mm. Dom har nu gått nästan 500h

Bild

Förstärkaren gör ett fortsatt bra jobb utan problem. :-)

Bild
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av Oskar »

Kul med en "hur gick det sedan", det tackar vi för! :tumupp:
Verkar vara välldigt små variationer i spänningarna, vilket lär betyda att din nätspänning där du bor är stabil.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

Stärkaren fortsätter spela fiint
Via loggen i förstärkaren kan man utläsa att den funkar som det ska beträffande spänningar och temperatur. En spännande händelse har den varit med om, det blev strömavbrott vid ett tillfälle. Vid återstart varnade den för att CRCsumman i EEPROMet inte stämde längre, så då läste förstärkaren in sin skuggbackup och allt fungerade ok igen. Det som händer då är att statistiken för senaste körningen tappas. Det är inte säkert att det var strömavbrottets fel utan att det sammaföll med skrivning till EEPROMet. Det kan hända även om man stänger av med on/off brytaren, därav denna CRC check och backup funktion.

Enligt lagrad info så har förstärkaren nu avverkat 583 brinntimmar på rören sedan starten sep 2021.

Kod: Markera allt

========System Information========
EL384SEUL ver:2.1  by Tompa  Sep 13 -2021
EEprom v:10 (0xAA55)
Starts  :  290
Runtime :  818h
 V1 ECC83     583h  // RIAA L 
 V2 ECC83     583h  // RIAA R 
 V3 6N23P     583h  // Inp  L 
 V4 6N23P     583h  // Inp  R 
 V5 6N23P     583h  // REC L+R
 V6 6N23P     583h  // Pre L+R
 V7 6N23P     583h  // Casc L 
 V8 61FP      583h  // Pre  C 
 V9 6N23P     583h  // Casc R 
V10 EL84      583h  // Out  L 
V11 EL84      583h  // Out  R 
V12 EL34      583h  // Out  C 
   NEG    F1    F2    F3    F4    H11   H12   H21   H22  TEMP
 -24.3V  0.0V  0.0V  0.0V  0.0V    0V    0V    0V    0V   21C (0x020D)

  ERROR  WARNING   INFO
   0x00    0x00    0x02
Användandet av förstärkaren har ändrats lite, kör den lite längre numera men kanske inte lika ofta.

Bild

Några mystiska överspänningar har inte registrerats på senare tid.

Bild

Bild

Temperaturen visar inga onormaliteter heller.

Bild

Allt bra med andra ord och den fungerar fint!
Skriv svar