DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av pi314 »

DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp
Mekatronik känns lite konstigt, men jag hittade ingen sektion för HF. Finns någon sektion som passar bättre?

Jag använder DVB-T. Det fyller i stort sett mina behov, men ibland blir det "digitala störningar" eller gröna fält som fladdrar förbi. Det kan gå veckor utan problem, men så kan en kväll vara irriterande.

Av några orsaker har jag antenner på vinden. Dom exponeras inte för väder och vind där. Risken för åskskador är mindre. Det är enklare att rikta antennen. Klättring på tak, för mig, är kanske möjlig, men det är gränsfall.

Antenner
Mer gain och större riktverkan på antenner skulle vara mitt första alternativ. Men, dom jag har är inte så dåliga. Jag har en bow tie som fungerar bra. Kanske nära idealisk för digital-TV? Jag har två yagi. Jag minns inte hur många element, men gissar att en är ca 24 och en ca 18. Skaplig gain och skaplig riktverkan i dessa.
Den som jag tror är 24-element sitter i ett hus. Den är nära perfekt. Med en LN preamp nära antennen tror jag att det kan bli perfekt.
18-elementarn och bow tien finns i det andra huset. Dom är båda skapliga, men, som det är nu, antingen eller.
Kan man koppla ihop en yagi och en bow-tie? Vad ska man göra så att fasningen blir rätt? Att t.ex. koppla ihop 2 eller 4 identiska yagi är ju ganska klockrent, men hur gör man med en yagi och en bow tie?

Finns det något annat sätt att se till att fasningen blir rätt än att titta på signalen?
Finns det något annat sätt att justera fasning än med en bit kabel?
Kan man mäta sig till hur lång kablen ska vara så att fasningen blir rätt?

Kanske är det enklare att skaffa ett par identiska yagi? En av yagins "nackdelar" (Vilket ibland och på sätt och vis är en fördel. Kanske inte så mycket för digital-TV.) är att med skaplig gain på yagin så blir också loben smal. Bow tie har en bredare lob. Kanske är det bättre med två 4-elements bow tie?
Höjden begränsar. En 8 element bow tie får knapast plats.

Lågbrusig, bredband förförstärkare, intill antennen
Jag har skaffat en liknande denna, men inte koplat in den ännu. Den har ju sådana kontakter som man inte utan vidare kan sätta på en TV-antenn-kabel.
Hur stor förbättring ska jag räkna med från en sådan här?
50-4000MHz, NF = 0.6dB. Gain finns inte angivet.

https://www.ebay.com/itm/184863343792

Jag har sett att det finns några radioamatörer här. Som jag gissar har goda kunskaper om antenner.

Tacksam för synpunkter och råd!

/Pi
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av mrfrenzy »

Hur långt har du till sändarmasten?
Än så länge har jag aldrig råkat ut för ett fall där inte en antenn räcker.

Jag har också monterat antenn på vinden hos en kund som absolut inte ville ha den synlig.
Det var 60km från sändaren.
Använde en Televes DAT-75 med dipolförstärkare, dvs förstärkaren är monterad direkt på mottagardipolen i antennen utan kablar och avstämd just för den specifika antennen och mottagningsområdet.

Det fungerar fortfarande perfekt nu 10 år senare.

https://www.digitaltvexperten.se/22-ant ... -lte-skydd
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av pi314 »

mrfrenzy:
Tack för råd.

I båda fallen är så är det inte så långt till sändaren.

Jag har inget annat att mäta signalstyrka och signalkvalitet med än det som är inbyggt i TV eller det som finns i programvaran till DVB-T-USB-stickor.

Sändaren i 08, Nacka, är kanske någon mil bort. Det enda som gör att det inte är kanonsignal är att vi finns på en norrsluttning och det finns en höjd mellan oss och sändaren. Där har jag en yagi med ca 20 element och en liten förförstärkare intill antennen. Den förförstärkaren är dock av måttlig kvalitet. Jag tror inte ens brusfaktor är angiven på den. Jag minns inte, men den kan ha kommit från Kjell, C/O eller liknande.

Den andra sändaren är inte så mycket längre bort, men den är en bit under horisonten, eftersom det finns höjder emellan. Den är ganska medioker. Låg effekt, dåligt skött och på 15 år har dom gjort förändringar flera gånger, inklusive bytt frekvenser. När det har varit uppenbara fel på sändaren (det finns två andra sändare som jag hjälpligt kan få in) har jag kontaktat Teracom support. Trots att dom fått tydliga rapporter så har svaret blivit att det är fel i min utrustning. "Prova att göra en ny kanalsökning". Kanske har Teracom hyrt in ett telemarketing-företag för support.
Där har jag ingen förförstärkare. En yagi på vinden och en 4 element bow tie på övervåningen, till varsin TV. Bow tien ger sämre signalnivå, men det kan bero på att den är 2,5 m längre ner. Om jag ska ta upp den på vinden eller göra om på vinden vill jag göra rätt. Det är ganska trångt på vinden och i huvudsak sågspån, dvs. inget riktigt golv.
Det bästa, ur signalsynpunkt, vore att ha en tiometers mast på taket eller en 20-meters mast på tomten, men det vill jag inte ha.

Antennen som du länkar till verker seriös. 19 + 13-28* dB förefaller betyda 19 dB i antennen och 13-28 dB gain i förstärkaren, som anpassar förstärkningen beroende på signalstyrka. Men, 1500.- är ändå en slant, om jag kan få samma resultat med det jag har om jag köper till en bra lågbrusig antennförstärkare. Sedan kan det ju vara sådant som t.ex. 4G som spökar ibland. Jag kör just nu internet över 4G och inte på fibern.
Ett par grannar har gett upp DVB-T och gått över till fiber. Så det kan ju hända att dom lokala omständigheterna talar emot DVB-T?

Jag är dock inte redo att ge upp, ännu...

/Pi
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av breflabb »

Har du provat med en sådan gitter/galler antenn
skall vara mycket bra för svåra förhållanden
https://www.kjell.com/se/sok?q=gitterantenn
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av mrfrenzy »

Om du har en bra Yagi redan bör det ju gå att få bra resultat med en lågbrusig förstärkare nära antennen, men den ska då vara filtrerad på rätt frekvensband. Om den förstärker bredbandigt så får du med massor av brus och och störningar från andra frekvenser, framförallt från 4G.
Om du själv har ett 4G-modem så kommer förstärkaren plocka upp signalen som det sänder ut och förstärka det.

Jag brukade använda mastförstärkare från Televés, de har separata ingångar för VHF och 2st UHF-ingångar (om man har två sändare i olika riktningar)
https://www.kjell.com/se/varumarken/tel ... ffm-p30349

Den ena UHF-ingången skickar även ut spänning till dipolförstärkare om man har sådan.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av ghu »

1. Glöm att koppla ihop flera olika antenner för högre förstärkning.
Olika fasläge hos signalen gör att de släcker ut varandra.

2. Den förstärkare du köpt är olämplig för TV ändamål.
Impedansnivå 50 ohm när TV ska ha 75 ohm.
Olämpliga kontakter.
Den har större bandbredd än nödvändigt vilket släpper in störningar.

3. Ha antennerna så högt upp som du kan.
I huset med 2 antenner skrota antennen längst ner. Koppla en antennförstärkare anpassad för TV alldeles vid antennen vid den kvarvarande antennen och splitta signalen efter den till de 2 våningarna.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av pi314 »

breflabb skrev: 23 juli 2022, 23:08:34 Har du provat med en sådan gitter/galler antenn
skall vara mycket bra för svåra förhållanden
https://www.kjell.com/se/sok?q=gitterantenn
Ja, det är den som heter "bow tie" på engelska.
Jag ber om överseende för att jag ibland kommer ihåg engelska namn på saker, men inte svenska.
Jag är nog lite skadad av för mycket påverkan av engelska språket... :oops:

Dom, gitter/galler ("bow tie") började komma på allvar när digital-TV gjorde sitt intåg.
Av några orsaker, som jag ser det.
– Dom är lättare att hantera genom att dom är "korta".
– Yagin har smal glob, vilket hjälpte till att eliminera skugg/spökbilder i analog TV. Det problemet finns inte i digital-TV.
– Dom har bra "gain" ("förstärkning") i förhållande till storleken.
– Dom går att få ganska bra över hela frekvensbandet. En optimal yagi är "smal" när det gäller frekvensomfång.

Dom kom att kallas "digital-TV-antenn" av många.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av pi314 »

mrfrenzy skrev: 24 juli 2022, 09:48:54 Om du har en bra Yagi redan bör det ju gå att få bra resultat med en lågbrusig förstärkare nära antennen, men den ska då vara filtrerad på rätt frekvensband. Om den förstärker bredbandigt så får du med massor av brus och och störningar från andra frekvenser, framförallt från 4G.
Om du själv har ett 4G-modem så kommer förstärkaren plocka upp signalen som det sänder ut och förstärka det.

Jag brukade använda mastförstärkare från Televés, de har separata ingångar för VHF och 2st UHF-ingångar (om man har två sändare i olika riktningar)
https://www.kjell.com/se/varumarken/tel ... ffm-p30349

Den ena UHF-ingången skickar även ut spänning till dipolförstärkare om man har sådan.
Lysande!
Kanske är det just 4G-filter som jag saknar.
4G-surfandet har nog tilltagit på senare tid...

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av pi314 »

ghu skrev: 24 juli 2022, 10:15:42 1. Glöm att koppla ihop flera olika antenner för högre förstärkning.
Olika fasläge hos signalen gör att de släcker ut varandra.

2. Den förstärkare du köpt är olämplig för TV ändamål.
Impedansnivå 50 ohm när TV ska ha 75 ohm.
Olämpliga kontakter.
Den har större bandbredd än nödvändigt vilket släpper in störningar.

3. Ha antennerna så högt upp som du kan.
I huset med 2 antenner skrota antennen längst ner. Koppla en antennförstärkare anpassad för TV alldeles vid antennen vid den kvarvarande antennen och splitta signalen efter den till de 2 våningarna.
Tack!
Tydliga och bra svar!

/Pi
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av E Kafeman »

Det är antennen mätbara data som räknas. Det är dess resulterande [gain x effektivtet] som är det man kan få i koaxialkabeln. Om antennen har riktverkan kan man göra ett urval från vilken riktning inkommande signaler ska vara dominanta
Oavsett antenn-typ, det finns ingen antenn som ger både bred loob och högt gain. Vill man öka gainet på en antenn-design måste frekvens-området som täcks med ett visst gain minska.

Man kan jämföra "gain" med extraljus till bil med 55W halogenlampa. Det går få lång räckvidd på strålen på bekostnad av bredden eller tvärs om. Det går inte tillverka reflektor/lins som ger båda delar samtidigt.
Effektivitet för extraljus kan ökas med större reflektor och större lins, med bibehållen kvalitet på dessa element.
Rostig reflektor och matt lins ger låg effektivitet även om riktningegenskaperna (relativa gainet) är samma. Det är liknande egenskaper för TV-antenner

Telves DAT-75 är i princip tre stackade Yagi-antenner som delar gemensam dipol. Det är en antenn med troligen marknadens högsta effektivitet och gain bland konsument-antenner avsedd för relativt bredbandig UHF TV-mottagning . Bredbandig då TV-sändare sänder på olika frekvenser så man kan inte maxa antennens egenskaper för en enda kanal/mux. Viste man exakt frekvens går det designa antenn som fungerar särskilt bra för just den frekvensen. Ofta är mer högpresterande UHF antenn-design sådan att det finns två varianter av samma antenn, en för nedre delen av UHF-bandet och en för högre delen.
Av samma anledning som vi förr ofta hade en särskild antenn för TV1 (VHF-bandet) vilket är lägre frekvenser än UHF. Det skulle krävas allt för bredbandig antenn för att täcka både VHF och UHF och den ökade täckningen måste ske på bekostnad av sänkt gain.
Egentligen är inte gainet/effektiviteten nödvändigtvis sänkt, den är bara utplattad över ett större område i frekvens och riktning.

Nu finns ett problem som gör att antenner med högt gain kan spolierar all TV-mottagning i högre grad än antenner med lågt gain. Detta då man fått nya inkräktare på UHF-bandet, basstationer för telefoni som dels kan finnas mycket närmare än TV-sändaren och med bra egen antenn blir mottagna signalen av telefoni så stark att det övermättar TV-mottagaren och därmed förhindrar att svagare TV-sändaren inte alls kan detekteras.
En enkel lösning är att förse antennen med ett blockerande filter för denna del av UHF-spektrumet där telefonin nu härjar, 700MHz och uppåt.
Sådant filter finns inte på äldre eller billigare antenner så det kan vara värt att kolla upp. Samma sak med LNA, sådan för TV-bruk bör alltid vara försedd med telefon-filter på ingången då den annars riskerar förvärra problemet med att telefonin undertrycker TV-signalen.

Antenn med högt gain innebär att looben är smal. Ju smalare loob och det är lättare att helt missrikta antennen vid sidan om sändaren. Jämför bilens extraljus, med kurvljus (lågt gain) är det
mindre kritisk att rikta strålkastaren för att lysa i vägen riktning. Det lyser kortare sträck men totala ljusflödet kan vara detsamma oavsett ljusspridningen.

Ursäkta jämförelserna men det är trots allt vågrörelser med liknande egenskaper oavsett om det är ljus, ljud eller radiosignaler och solen är den i vår närhet som avger mest vågor.
Ljuset från solen kan koncentreras ytterligare med t.ex. ett förstoringsglas. Bra optik, glas med låg absorbtion och fysiskt stort förstoringsglas med lång brännvidd och man kan samla mycket sol-energi till liten punkt.

Stort förstoringsglas är ändå ingen garanti för att kunna göra upp eld mha av solen. Om solen hamnar olyckligt och t.ex. döljs bakom ett hustak, ja då sjunker effektiviteten till nära 0. Även om solen diffust lyser upp resten av himlen blir det svårt att samla in tillräckligt med ljus för att det ens ska höja temperaturen alls och detta trots att "gainet" på förstoringglaset inte ändrats.

En stor och förmodat effektiv riktantenn är på samma sätt värdelös om riktningen till TV-sändaren går genom berg och skog och grannens plåttak. Effektiva gainet blir mycket mindre än när man ser till basstationen.
Förenklat är det optisk sikt som gäller. Från mottagande antennens plats och höjd ska det gå att "se" tv-sändarens antenn för ett bra gain. Vissa hinder är svårare om de är närmare antennerna, på både sändar och mottagar-sidan. Träd nära antennen i tänkt riktning fördärvar mer signal än träd i samma riktning men 5 km längre bort. Samma med enskilda hus som evt står i vägen.
Att placera antennen inomhus på vinden dämpar givetvis signalen men om omständigheterna inte är för svåra så räcker kanske signalen till ändå. Om det finns metall-skrot på vinden så blir det diffraktions-problem som gör att antenn med högt gain inte nödvändigtvis är den antenn-typ med högst signal i koaxialkabeln. En enkel dipol är ofta bättre än en flerelement antenn i svåra diffraktions-miljöer. Sådan miljö kan vara om huset eller grannarnas hus har plåttak. Genom att bara se på resulterande bilden är det numera ofta svårt att se sådan problem, det är bild eller inte. På gamla tiders analog-TV kunde man mäta avståndet mellan skuggorna på tv-bilden för att kunna räkna ut avståndet till det föremål som gav falska reflexer. Lite av lokal radar där man kunde följa skuggans rörelse när bilar körde förbi. Numera är det dessutom så att DVB-T2 har har funktion i avkodningen av signalen att kunna ta tillvara på mindre "reflexer" för att förbättra mottagna signalen relativt bakgrundsbrus i stället för att bli störd.

Det är numera allt för vanligt så även om det inte är något fel på den bredbandiga ALI-x förstärkaren, kan den ändå vara något som sänker signalen till TV-mottagaren om den är ofiltrerad och det finns 3-5 G telefoni-signaler som är starkare än TV-signalen i antennens upptagningsområde. Denne typ av förstärkare är marknadsförd som 50 Ohm men det får man ta med en grov nypa salt. Den kan vid uppmätning för UHF-frekvenser både visa 25 och 100 Ohm men ska man dömma datablad så är den mer naturligt designad för 75 Ohm. Detta gäller det lilla tre-pinnars-chippet som finns under plåtkåpan. Utöver det kan den som designat kringkomponenterna mycket väl försökt justera åtminstone inimpedansen för bättre match mot 50 Ohm då annars gör vida bågar på Smith-diagrammet. Nu spelar det intre så stor roll, skulle den vara rent 50 Ohm för aktuella frekvens för både in och utgång och dess anslutningsr skulle håll rent 75 Ohm (osannolikt) men då skulle summerade förlusten bli 1,5 dB, dvs total gainet sjunker från utlovade 19 dB till "bara" 17,5 dB, vilket i sej är mycket ändå.

Köp aldrig en TV-antenn som saknar verkligt mätta prestanda över frekvens. Gain, VSWR och strålningsdiagram och diagrammen ska vara lite oregelbundna och taggiga. Släta streck i diagrammen har någon på marknadsavdelning ritat på fri hand.
Saknas verkliga datablad är det alltid därför att det skulle vara till antennens nackdel eller att TV-antenn-tillverkaren inget vet om antenner men man klämmer dit några kul "reklam-siffror" som är så höga att det känns som ett bra sälj-argument.

Gitter-antenner, det är vanligen inget annat än 2-4-8 dipoler som stackats på ett sätt som oftast är mer bandbredds- begränsande än t.ex. en Yagi med motsvarande antal element då stackningsmetoden i sej begränsar gain över bredare frekvensområde. TV-antenner varken måste eller bör vara onödigt bredbandig. Det ger bara problem.
Man bör kolla om aktuella antennens datablad visar att den fungerar bra med de/den frekvenserna lokala TV-sändaren man faktiskt använder.
Då gitter-antenntypen är förhållandevis kort är den däremot ofta mer lättmonterad på husvägg och har kortare uthäng så vindlasten är mindre än för en Yagi-antenn och mindre inbjudande för fiskmåsar att använda som landningplats, med knäckte spröt som möjlig konsekvens.
Vindlasten kan göra att en smalstrålande Yagi-antenn missriktas om infärningen tillåter att antennen gungar eller svajar. Ofta när det blåser regnar det också vilket ytterligare dämnpar signalen. Om antennen installeras en solig dag, även om bilden ser perfekt ut bör man se till att ha så mycket signal-marginal att regn och snö inte sänker signal/brus-förhållandet under vad som krävs för god TV-bild.
Om antennen placeras på husvind så kan t.ex. en trävägg dämpa mer när ytan är våt men det gäller samma som med närheten till träd i omgivningen, att ökat avstånd kan vara positivt, dvs sätt inte antennen så den nosar direkt mot träväggen, backa hellre en bit in på vinden. Samma med fria avståndet vid sidan och upp/ner, ju mindre fritt avstånd till andra material kommer det sänka gainet. Hur stort utrymma som bör lämnas fritt kan man beräkna genom att beräkna Fresnel-zoner. Inte så svårt att beräkna men sök på begreppet för förklaring.

Utan optisk sikt och högt antenn-gain är relativt meningslöst. Det höga gainet ger då inte högre signal i koaxialkabeln, det finns inte mer signal relativt bruset att förstärka med en LNA.
Beroende på situation, kan det finns en mer utspridd signal-riktning pga diffraktion. Uppstår typiskt om det finns en bergskam halvvägs mellan antennerna. Jämför solnedgång över horisonten. Precis när solen går under horisonten syns fortfarande en tydlig bredare riktning i horisonten, där man kan ana att solen döljer sej. I princip, en glaslins anpassad för att koncentrera just denna ljusutbredning av solens sista strålar ger större gain än ett mer konventionellt förstoringsglas.
Likakså om det lokalt kan finnas reflexer av bakomvarande högre berg eller hus , det kan vara bättre att använda en mer bred-strålande antenn och rikta mot detta berget även om det är helt fel riktning relativt TV-sändarens placering.
Här kan enklare antenner vara en fördel då sådana ger mer möjlighet att handhållet söka av riktningar och olika placeringar på egna huset. Det kan vara betydande skillnad bakom en skorsten som skärmar av något och husväggen kan vara bättre än husstaket,beroende på hur signaler, reflexer och störningar summeras på aktuell plats på plats som saknar optisk sikt mot sändaren.
En sk gitter-antenn kan då vara enklare att söka med och montera på optimal plats, bättre än en aldrig så stor parabol eller Yagi. Samma om man monterar något på en vind. En fysiskt mindre antenn ger mer möjlighet att undvika problem i närfältet, Fresnel-zonerna.

I stället för att jaga i blindo varför TV-signalen inte tycks räcka och för att avgöra om det finns regnväders-marginal så finns olika antenn-verktyg för att mer portabelt mäta resulterande TV-signal men ett verktyg som kan ge än mer information till lågpris är en TV-dongel av typ som möjliggör att datorn eller mobiltelefonen agerar enklare spektrumanalysator.
TV-apparaten ger ofta en ytterst begränsad information, signalkvalitet på just den frekvens man har inställd. Kan vara bra nog för att vrida antenn-riktning om man på något sätt kan länka upp TV-bilden till den som vrider antennen. Det går bra med t.ex. två mobiler och video-samtal.
Vad man inte ser här och som man ser med TV-dongel är om det finns lokala störningar eller lokala telefon-basstationer och vilka frekvenser de finns på och man kan avläsa hur mycket marginal det finns när träden runt om blir snötäckta. Fördelen med dongeln är att det är ett allsidigt verktyg användbart till mycket förutom kolla TV-antenner, lätt att kolla om bilnyckeln sändare fungerar bra och se om lysdiodslamporna från konsum bidrar till lokala radio-smogen. Som alltid med verktyg krävs att man förstår det och för TV-mottagning, att man vet vilka frekvenser man letar efter och att man har RF-mässiga adaptrar till dongeln för att kunna koppla in sej på de ställen man vill mäta på.

Det finns många olika mjukvaror för dessa donglar men normalt är vertikala axeln graderad i relativ db. Fullgod DVB-T2 mottagning mäts i TV-mottagen oftast som BER, bit error rate, dvs hur ofta det uppstår fel vid avtolkningen av digitala ettor och nollor. För analoga signalen motsvarar det lite grovt ett signal-brusförhållande på 20 dB för fullgod TV-mottagning.
Bruset är den nivån man kan se jämte tv-sändarens signalnivå på spektrumanalysatorn. Skillnaden bör vara 20 dB men sedan får man lägga till med kännedom om lokal förhållanden hur mycket regn och snömarginal som behövs. Ett kraftigt regn mellan tv-sändaren och egen mottagar-antenn kan betydaa ett par dB. Vill det sej illa kryper regn-fukt in i antenn och kabel och kan orsaka än större dämpning. Närbelägen skog (typ 1-50 meter) i antennens riktning kan kosta 10 dB i snödämpning. Detta är ytterligt grova uppskattningar, lokala omständigheter avgör.

Fördelen med att som första åtgärd mäta är att man kan felsöka befintlig anläggning, man kan se om det finns lokala störande sändare, och man kan se hur mycket signal/brus måste förbättras relativt nuvarande antenn. Ser man inte ens ett spår av TV-sändaren så fattas 20dB. En aldrig så bra bredbandig Yagi-antenn kan inte ge så mycket gain så det är då meningslöst att köpa något som inte fungerar. Parabol är ett alternativ som kan ge ytterligare signal.
I länder där det är glest mellan TV-sändare förekommer Yagi-antenner som är specifikt designade för max gain på en enda frekvens. Det går designa för högre gain om antennen är smalbandig. Samtidigt innebär smalbandigheten att störande radio utanför center-frekvens kommer bli undertryckt.

Man kan stacka Yagi-antenner för ytterligare gain men det är oerhört svårt att göra om man vill ha lite btra utbyte och det kräver stabila mekaniska arrangemang och goda mätresurser för att kunna mäta in fas och impedanser, vilket ofta kräver ett verktyg av typ VNA, vektor nätverks analysator. Ett bra sådant verktyg måste ha fler än två samtidiga mätportar vid stackning och kostar typiskt från 200kkr men det är inga problem att göra av med miljonbelopp. Man kan klara sej en bra bit med handhållna nätverkare, typ nanoVNA för under 1000 kr men kräver en del av användaren för att veta vad som mäts och hur det ska tolkas, hur de olika antennerna påverkar varandra för att bäst få ut max rikt-gain och minsta reflektions-förluster.
Reflektions-förluster uppstår vid impedans-mässig missanpassning i något led, antenn/transformatorer/kabel/kabelskarv/förstärkare/mottagare. Det är mottagna signaler som istället för att transporteras till TV-mottagaren reflekteras ut och matar andra antenner baklänges eller skapar instabilitet i LNA t.ex.

Principen för stackning är annars rätt enkel. För enkel matte utgår vi från 4 absolut identiska antenner.
De ska monteras på inbördes lika avstånd, för UHF typiskt en meter avstånd för minsta inbördes påverkan utan att strukturen som håller antennerna blir allt för st och instabil.
Om de alla pekar i samma riktning mot TV-sändaren så mottas den signalen i samma fas i alla antennerna. Genom att ansluta till varje antenn två meter kabel kan man skapa en gemensam kopplingspunkt. Vi måste se till att inte skapa reflektioner och impedansmässig anpassning krävs för max signal ska nå TVn. Antenner, kabel och TV-mottagares typiska impedans förväntas vara kring 75 Ohm och de måst då mötas av samma impedans. Om man mäter vid TV-mottagaren ska man se 75 Ohm in i mottagaren för aktuell frekvens och i samma punkt men mätning mot antennen, sak man också mäta 75 Ohm och helst ska evt avvikelser kompenseras genom konjugat-matchning.

Om man kopplar samman två antenner i kopplingspunkten i serie blir impedansen 150 Ohm men eftersom vi har fyra antenner kan man göra samma sak med de bägge andra antennern. Då har man två 150 Ohms impedanser som kan kopplas parallellt till 75 Ohm som sedan kan ledas vidare på en 75 Ohms koaxialkabel till TV-mottagaren.
I teorin, om allt vore förlustfritt, vinner man 3 dB antenn-gain för varje gån man fördubblar antalet antenner. 2 antenner ger 3 dB och våra 4 antenner ger totalt 6 dB ökat gain relativt gainet för den enskilda antennen.
Av en mängd skäl blir det inte förlustfritt och idealt. Allt har förluster, även minsta kabelskarv. I praktiken om man gör enligt ovan beskrivning så nås kanske 2 dB för vara dubbling av antalet antenner. Vi vinner 4 dB. Nu kan man göra detta betydligt mer invecklat med noggrann inmätning av impedanser och faslägen och användandet av transformatorer av typ transmissionsledare på PCB, som är enkelt att utföra lite mer exakt än vad man kan göra mha av att klippa koaxialkablar till olika transformatorer. Ett bra värde är då typiskt 2,8 dB per antenn-dubbling som sedan åter faller av när man kommer på höga gain. av andra anledningar.

Nu brukar man inte jaga tiondelar eller ens 1-3 dB för TV-antenner. Vinsten är ändå mycket mindre än vad man vill ha som funktions-marginal men i andra sammanhang är tiondelarna av hög betydelse. Gäller t.ex. sektor-antenner i mobil basstationer och i somliga radar-sammanhang. Kanske inte riktigt vad man tänker på men sändarantennen för Grimeton, den nu drygt 100 år gamla telegrafi-sändaren utan radiorör, där var man tvingen att matcha antenn-impedansen regelbundet till sista tiondelens dB. Om 1 dB reflektion och av sändarens 200kW skulle 25 kW studsa tillbaka in i generatorn som värme och riskera elda upp den.
Sändarantennen ser lite ut som en Beverage-antenn, en lång horisontell antenn, men den är mer en rad av stackade antenner som matades från toppen och som matchades individuellt nere vid varje mastfot.
Grimeton.png
Ett typiskt arrangemang med 8 Yagi-antenner:
sm5bsz.jpg
Om man tittar noga på bilden ser man att det sitter två Yagi-antenner på varje antenn-bom. De sitter i kors för att kunna styra polarisationen. Man kan välja höger eller vänster cirkulär vågrörelse eller horisontal eller vertikal. Tänk att du svänger med ett hopprep fastknutet i husväggen. Vid rörelser upp och ner blir det vertikala vågrörelser och man kan rotera åt två olika håll.

Mottagande antenn ska för bästa effektivitet vara anpassad för den polarisation som motsvara starkaste signalens polarisation. Normal vid inte allt för knepiga signalförhållanden för TV väljer man samma polarisation som TV-sändaren sänder med, vilket vanligen är horisontal polarisation i Sverige. Vid tveksamhet kan man pröva att vrida antennen 90 grader. Noggrannare än så är sällan värt besväret för TV på UHF.
Detta med mulktipla stackade antenner ska inte förväxlas med 4-5 G där radiokommuniktionens bandbredd och praktisk räckvidd kan utökas genom diversitet där flera antenner kan samverka. Det är vanligt att man då väljer olika polarisation för de olika antennerna (polarisations-diversitet) men det är inget systemkrav utan även andra typer av diversitet kan fungera bra eller bättre. Diversiteten skiljer sej dock på en viktig punkt relativt stackade antenner ,för diversitet krävs separat radio för varje antenn. Antenn-arrayen sammankopplas oftast till en gemensam radio-mottagare.

Finns möjligheten praktiskt så är nästan alltid Yagi-antennen med samma gain som en gitter-antenn bättre fungerande vad gäller gain över UHF-bandet.
De flesta Yagi-antenner har dock högre gain än vad som förekommer som gitter-antenn, och därmed smalare loob än en gitter-antenn. Det kan vara en fördel med bredare loob om man vill kunna ta emot två olika TV-sändare i något olika riktning men med inte allt för svår mottagningsförhållanden. Den bredare looben gör då att man kan få en tillräckligt bra signal från bägge TV-stationerna, medans man för en mer smalstrålande Yagi måste välja en dominerande riktning.
Bra koaxialkabel relativt frekvensen och kort kabel för små ledningsförluster och evt LNA placerad så nära antennen som möjligt för att inte förstärka lokala störningar och brus.
En LNA är oftast en sämre mottagare jämfört med en modern TV-mottagare, den tillför inte ett bättre Signal/brus. Det en LNA kan bidra med är att lyfta TV-mottagarens inkommande signal över tröskeln för det lokala bruset och kabel-dämpningen men en LNA gör det urskillningslöst och kan själv dränka sej i störningar typ mobilt bredband och istället för att förstärka utsänd TV-signal, kommer den undertryckas.
Har man problem med mottagningen pga av störningar och man har tekniskt kunnande så kan man mycket väl designa sina egna filter för att filtrera ut just TV-sändarens frekvens redan vid egna antennen och sedan mäta in så att LNA förstärker lagom mycket så den ligger väl inom sitt arbetsområde utan att gå i kompression.

Ett skäl till att vilja ha flera LNA är om man ska skicka signalen till ett flertal TV-mottagare och man inte vill att den ena TVns if-utstrålning ska skickas till övriga TV-apparater eller att öppen koaxkabel ska orsaka kortslutning vid fördelningspunkten. Genom att ge varje anslutning sin egna LNA får man en hygglig isolation på detta viset men högt gain är inte nämnvärt värt om man inte har riktigt dåliga/långa kablar.

Jag själv har mycket riktigt en äldre Telves Dat-75 på en 6 meter mast. Ser till TV-sändaren helt hinderfritt redan från hustaket, så masten är bara ett extra plus. Egentligen har masten suttit där sedan analog-tv och ville då ha upp antennen en bit för att minska bildskuggor. Har ca 20 km till TV-sändaren.
Vid antennen placerades ett egentillverkat telefon-filter. Det dök upp en bredbands-antenn precis i riktningen mot TV-sändaren vilket släckte TV-mottagningen helt. Kände väl till problemet men hade ingen koll på hemmaläget så började med att felsöka vid TV-apparaten efter signalen och sedan varje del-kopplingspunkt för att slutligen konstatera att allt var korrekt. TV-dongeln visade dock direkt på problemet.

Antennkabeln är riktig utomhus-kabel som släpper minimalt med fukt genom höljet och dessutom är kabeln förlagd i maströret för att klara sej bättre mot sol och vind.
Den är lite för styv för att dra inomhus så i husgaveln sitter en övergång i en enkel skärmad elfa-dosa. Där har jag satt en LNA. Behöver absolut inte mer signal så där finns resistordämpning också och ett högpass-filter. Dämpningen är balanserad och stabiliserar impedansen in till LNA. Främsta anledningen till LNA och filter är att det är min förhoppning att eftersom antenn sitter högt relativt omgivningen så ska evt. överspänninga pga åska slå ihjäl min LNA efter att ha dämpats i filtret och sedan inte fortsätta mot övriga apparater som är kopplade på antennkabeln. Då mesta energin vid dessa överspänning för åsknedslag i närheten har sin energi under 30 MHz så kan del delen av spektrat dämpas rätt avsevärt med enkla LC-filter och om LNA pajar är det en riktigt gammal utgången och inte särskilt bra LNA som är billig att byta då jag har kanske 900 st på lager som aldrig kommer användas till något nykonstruktion. Det är en 30-40 år gammal MAR-1 från Mini-Circuits. https://www.minicircuits.com/pdfs/MAR-1+.pdf Den sitter inte ens inlödd, sitter bara klämd mellan korta virstift för enkelt utbyte.
Kommer åska allt för nära har jag i vilket fall för långt till skyddande jordledare och vid direktträff rätt i antenn-masten spelar det ingen roll om man kompletterar med andra skydd. Koaxkabel-skärm erbjuder lågt åskmotstånd på vägen som överspänningen letar sej mot jord, vilket är en anledning till just balanserad resistor-dämpning innan LNA. Åskan måste då passera motstånd som förmodligen kommer brinna av om det är tillräcklig med energi. Från motstånden är tranmissionsledare till LNA som är skapad av två tvinnade lackade koppartrådar, ca 20 mm lång ledare 0.05 mm diameter på trådarna. Tanken är att även dessa trådarna ska begränsa mängden energi de orkar överför utan att brinna.
Inne i huset sitter en förgreningsadosa som mha av både Y och D-kopplade motstånd-bryggor ger impedanskorrekt fördelning till tre separat mottagare.
Åskskydd typ LNA i någon formn har funnits i 40 år på huset. De första var färdigköpta mastmonterade billighets-saker. De rasade efter typ 3 år. Om det skulle berott på åska vet jag inte.
Samma med den egna som jag byggde. Har nog bytt chip en gång vart 10:e år. Det är troligt att överspänning knäckt den men det har aldrig varit konfetti i dosan som det kan bli när åskan gått fram i bla gamla tiders åskfilter för att skydda faxar som annars gick sönder bara det fanns ett åskmoln i närheten.
Har aldrig haft en TV som avlidit i samband med åska och antenn-kabeln är inkopplad för det mesta.
Om det är för att mina åskskydd fungerat som tänkt eller om jag bara haft tur vet jag inte. Tur är så länge det inte varit direkt träff.

Har ett verkligt urgammalt lager TVS, gasurladdningsrör och en säck med varistorer från tidigare projekt. En dag ska jag bygga mej själv ett propert överslagsskydd till hela huset men det ser ut att dröja. Kanske är det för gammaldags ändå att försöka få TV via marknätet då det går få på flera andra vägar, internet och satellit t.ex. men marknätet är det sättet som det går snabbast att zappa mellan kanaler och även om fiber-internet går ner, som det gör här rätt ofta, så fungerar marksända TV-alternativet oftast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av pi314 »

E Kafeman_
Tack!
Det är alltid berikande och intressant att läsa dina inlägg!

Några tankar som "poppade upp".

"Magiska" antenner
Du skrev om parabol, men jag vet ingen som använder parabol för DVB-T/T2.
Har du något exempel?
Jag har sett antenner som den nedan, med reflektorelement ordnade längs en parabel, men det kallar man väl inte parabol?
https://www.sencor.com/outdoor-dvb-t-antenna/sda-620
Jag har Idéer om/planer på att göra paraboler för att annat projekt, med Ø≈1380 mm. Om man kan göra en parabol som fungerar för 470 - 690 MHz som är det "vanliga" bandet så borde man kunna få både bra riktverkan och bra "gain". 174 - 240 MHz förekommer också. Det kan vara en komplikation.

Att det går att göra fantastiska saker med bra antenner tycker jag att detta är ett exempel på.
Värt att se för alla som tror at WiFi slutar vid tomtgränsen.

304 km WiFi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Long-range_Wi-Fi

Här kan man se vilka frekvenser man behöver hantera för att kunna se det som sänds ut från sändare i Sverige.
https://www.teracom.se/privat/Support/f ... beller-tv/
I mitt fall är det bara UHF, dvs. 470-690 MHz.

Åska
Jag hade ett sommarjobb för många år sedan då jag åkte runt i Uppland tillsammans med en reparatör på det stora telefonbolaget och lagade teleledningar. Som ofta "tadits av daga" av åska. Delvis sedan dess har jag stor respekt för åska. För vad som kan hända vid direktträff, men också vad induktion kan orsaka ganska långt från en direktträff. Som du skriver finns inget över markytan som kan göras garanterat åsksäkert, men man kan komma långt med att minska sannolikheten för problem. På ADSL-tiden hade jag t.ex. luftledningar. Då gjorde jag ungefär så här.
1. Gasurladdningsrör omedelbart där kabeln kommer in i fastigheten.
2. Jordning med eget, uppmätt, jordspett, förbundet med galavaniserad wire på nära 10mm2.
3. Kabel till husets KK (korskoppling) dragen i jordade järnrör.
4. Speciella teleskydd i KK, baserade på gasurladdningrör, motstånd och TAZar (transientabsorberande, mycket snabba, halvledare).

Om jag har överdrivit vet jag inte, men jag har aldrig haft problem från åska. Trots ganska kraftiga åskväder, ganska nära. Mindre än en sekund mellan blixt och ljud, dvs. närmare än ca 300 meter.

En av orsakerna till att jag vill ha antennen på vinden är för att slippa åska. Men också för att slippa exponering utomhus från väder av olika slag. Hög/låg temp, fukt, UV, is, m.m.

Spektralanalys
"Att mäta är att veta" hade jag en fysiklärare som brukade säga. FormerMazda här på forumet har också skrivit så. Det finns med bland mina, ganska få, teser.
Jag har hållit på en del med spaktralanalys med FFT, men då på lägre frekvenser. Även om det är svårare med UHF och mikrovågor så är principen ungefär densamma.
Jag har sneglat på sådana här, men aldrig känt mig tillräckligt sugen för att beställa.

Handheld Spectrum Analyzer High Sensitivity 2.4g Band Oled Display Tester Meter
https://alexnld.com/product/handheld-sp ... ter-meter/

Handheld Spectrum Analyzer Tiny TinySA 2.8in LCD 100kHz-960MHz Touch-Control New
https://www.ebay.com/itm/363875380236

Kanske skulle en sådan som den senare visa på problem som jag inte tänkt på att dom kunde finnas i min närhet?

DVB-T/DVB-T2 eller allt i samma fiber?
Jag ser några skäl till att inte ha bredband, telefon och TV, allt i samma fiber. Ett är konsekvensen om fibern bryts. Ett annat är om byte medför flytt av nummer mellan operatörer och val av "nya" kanalutbud så blir det lite krångligare att byta. Operatörerna "bestraffar" trogna kunder med högt pris. Vill man få konkurrenskraftigt pris så måste man byta regelbundet. En annan faktor som motverkar konkurrens är att några stora bolag, som t.ex. IP-only, äger mycket av fibern. Därmed har dom monopolställning när det gäller prissättning. Jag kan välja mellan ett dussintal olika operatörer, men priset från alla är ungefär detsamma. Eftersom det baseras på vad fiberägaren debiterar ISPerna.
Win-win för fiberägaren, no-win för kunderna.

Det var bara några tankar...

/Pi
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av E Kafeman »

>Du skrev om parabol, men jag vet ingen som använder parabol för DVB-T/T2.
Paraboler är liksom iofs de flesta antenner något som i storlek växer med lägre frekvens för bibehållet gain.
Paraboler för UHF blir därför rätt stora om man ska få ett gain som är svår att slå med Yagi-antenn.
Jag har sett ett antal paraboler för UHF-TV bl.a. amatörer som håller på med TV-dxing, men de bygger oftast om en äldre satellit-parabol på 4 meters diameter eller större.
Antenn-typens fördel är att man kan få mycket stor bandbredd med hyggligt gain och ett bra fram-back-förhållande och små sidlober. Det innebär att man kan ha en rätt stark sändare bakom antennen utan att det kväver svagare stationer i andra riktningen och man kan få ett lite bättre bottenbrus då man inte nödvändigtvis störs så mycket av termiskt markbrus i närfältet. Vill man så finns färdigbyggda saker att köpa: https://www.go2mhz.com/product/uhf-parabolic-series/

>reflektorelement ordnade längs en parabel, men det kallar man väl inte parabol?
Nej men för en enskild frekvens stämmer en svängd reflektor bättre. Vill man ha en bredbandig Yagi till priset av lägre max-gain så är det bättre med raka reflektorer där reflektorns avstånd blir mindre definierat. Men visst är det samma grundtänk som för en parabol. Parabolen är den svängda reflektorn och antenn-dipolen sitter framför i det samlade fokuset. Det förekommer iofs likt för spegel-teleskop att huvudreflektorn är fokuserad in i nya mindre reflektorer i omgångar för att slutligen nå dipolen såsom man hade i bla. Arecibo, men vanligast är nog vad gäller dessa lite lägre frekvenser att det sitter en tre-elements Yagi i fokuspunkten. En sådan antenn kan designas att ge jämn "belysning" av paraboltallriken. För högsta nytta av parabolen måste hela reflektor-ytan användas lika mycket för att optimera gainet.

>Kanske skulle en sådan som den senare visa på problem som jag inte tänkt på att dom kunde finnas i min närhet?"

Jag håller nog TV-pluggen 10 ggr högre. Den är inte märkvärdig, du får den för under 100-lappen i brevlådan men den har ett enormt stor support med mängder av fria programvaror för olika ändamål. Vill du leta flygplans-transpondrar och mappa dom på en karta finns flera färdiga program anpassade för dongeln, vill du avkoda en trådlös termometer så finns program för detta. Söka information i 3G-sändarna går det också. Lokal radar för att kolla om ovälkomna besök i trädgården, programvaran finns. Vill du vara radio-astronom, hjälpa NASA att speja i rymden, ja då finns programvaran att hämta hos NASA. Det är givetvis även en alldeles utmärkt TV och FM radio så man kan lyssna på radio vid datorn eller spela in TV-program.
Största nackdelen är att den billigaste pluggen inte når kortvågsbanden utan konverter och den når inte heller 2.4GHz.
Det går lösa på olika sätt och är man speciellt intresserad av kortvåg kan detta alternativet till pluggen vara en mycket kompetent mottagare som slår mycket annat: https://www.aliexpress.com/item/1005004152944483.html
Dock kostar den över 200 kr.

TV-pluggen, den har jag i fickan när jag reser ut i världen till kunder för att lösa EMI-problem. Har tjänat in dess kostnad betydligt mer än 1000 ggr.
I stället för att dra med mej ett 19-tums stativ med EMI-mottagare på flyget har jag TV-pluggen och en laptop. Många kunder häpnar när de ser vad jag kommer med.
Det är givetvis inget att mäta absoluta nivåer med, för det har jag en annan inte fullt lika liten spektrumanalysator, men bärbar: https://aaronia.com/spectrum-analyzers/
Felsökning och dokumentation och möjlighet att spela in bred frekvensband i realtid för senare analys, ja då är det pluggen som gäller. Busenkelt att spela in och resultatet blir en I/Q wav-fil som man enkelt kan importera, i mitt fall i egen-utvecklade program men det finns många andra alternativ. Aaronia spektrumanalysatorn däremot, har många tillkortakommanden relativ pluggen och då kostar den 50kkr.
Utbudet SDR radio är stort liksom pris-spannet men det är mjukvaru-utbudet som ger den dess värde för mej. Här kan man hitta en del av dessa programvaror: https://www.rtl-sdr.com/big-list-rtl-sd ... -software/
Jag har skrivit lite egna varianter i Labview.
Är priset inte en begränsning och man vill skriva mer seriösa radio-system med både sändare och mottagare eller sätta upp din egna "man in middle" GSM bas-station finns dessa: https://www.ettus.com/product-categories/ni-usrp/

Jo jag designade en gång i tiden bl.a. åskskydd för armens tele-system typ för muxar med 1000DL uppsatt några kilometer i skogen mellan muxarna och till muxarna kunde sedan i ena änden kopplas 8 till 64 fältapor beroende på bestyckning och andra änden kopplades till en manuell fältväxel. I samband med det var jag också en del i Uppland och Västmanland för fält-tester. Det var när S1 i Uppsala ännu fanns och när man var där för att spela in filmen Repmånad.
Vi försökte medvetet fånga in nedslag och uppslag och lyckades ett flertal gånger annars hade jag åsk-simulator i labbet för att simulera urladdningar. Den bestod av en stor kondensatorbank och en rulle 10 mm koppar-rör uppspikat på spånskiva. Vid de högsta urladdningarna kunde man se spånskivan lyfta en meter från golvet och det blev en rätt bra smäll.
Man använde aldrig hörselskydd men det skulle vara intressant att ha mätt ljudnivån för det tog några sekunder efter smällen innan någon hörsel kom igen.

Jag designar numera mest antenner och filter och utvecklar beräkningsprogram för samma sak, för att supporta andra utvecklare av främst det man kallar inbyggda antenner, den typ av antenner som finns i mobiltelefoner t.ex. Den stora skillnaden är formatet. Målet är att stoppa in en fullstor antenn utan att tappa prestanda av att den miniatyriseras inuti telefonen och sedan upprepa den proceduren för alla de i telefonen förekommande radio-systemen och ofta med diversitet. Telefon-antenner, wifi, gnss och några närfältsantenner. För bästa prestanda ska antennerna vara ur radio-synpunkt osynliga för varandra.
I dessa sammanhang, med handhållna prylar, är inte gain av så stort värde. Man vet ju inte i förväg vilka riktningar en mobiltelefon riktas relativ basstationen. Det är då viktigare att antennen presterar bra oavsett position och närhet till hand/huvud. För att mäta det mäter man antennens effektivitet.

/Lite skrytmode relaterat till mitt jobb/
Det kan ta en bra stund att mäta antenn-effektivitet i en ekofri mätkammare, inte sällan 30 minuter även om det finns snabbare system men jag har utvecklat en alternativ mätmetod som tillåter att mätningen sker direkt vid arbetsbänken, 10 gånger i sekunden. Blir väldigt mycket enklare att mäta och felsöka/optimera antenners effektivitet när man direkt kan hålla i telefonen och få "live" mätresultat i stället för att inte ens kunna se telefonen när mätningen pågår instängd i en kammare.
Min programvara är den enda som klarar detta. Finns ingen global konkurrens. Tog mej 20 år att bli nöjd med ingående matematiken men andra beräkningsmodeller har varit kända tidigare fast de har saknat praktisk användbarhet och endast klarat smalbandiga beräkningar. Denna tidigare beräkningsmetoden är känd som Wheller cap
/skrytmode off/

I samband med detta förekommer mycket matte som är mycket CPU-tung. Det jag jobbar med då är att finna genvägar att göra beräkningarna snabbt. Gillar man FFT och IFFT i flera dimensioner och komplex matematik finns här mycket ogjort. Det är en oändligt djup brunn av matte och brunnen blir bara djupare ju mer man utforskar.
Jag gillar egentligen inte alls matte och matte-kunskaperna är usla. Är dessutom lat så jag söker intensivt efter lathundar som förenklat matten. För att samla dessa lathundar och låta dom sköta sej själva genom att automatisk hämta data direkt från VNA så skapades fröet till det data-program som jag nu lever på.

Jo just ja, kanske eget-beröm men jag har ett världsrekord som kan vara relaterat till ämnet, har designat världens minsta UHF antenn som ändå uppfyller vissa minsta funktionskrav enligt en standard kallad MBRAI. Patenterad design.
Antennen utvecklades i samband med att det blev aktuellt med inbyggd UHF TV i mobiltelefoner, utan någon extern antenn. DVB-H kallades TV-systemet som togs fram för ändamålet. H stod för handheld (DVB-T, där står T för terrestial). En finess med DVB-H var att sådana kanaler kunde samsändas med DVB-T på samma muxar och till skillnad från DVB-T så fungerade mottagningen även i bilar som färdades i 200 km/t och hade bufferfunktioner som klarade upp till 10 sekunder signalavbrott utan att bilden frös.
Det var populärt system i en del asien-länder men sedan blev all mobil TV streamat via mobilnätet istället. DVB-M självdog snabbt och ingen ville längre ha min UHF-antenn.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av BJ »

Tråkigt att det blev så.
Om det hade funnits nu så hade jag köpt en handhållen TV.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av E Kafeman »

Nej det var inget att sörja. Det är lite så telefon-branschen fungerar, det uppfinns hela tiden nya behov.
När DVB-H begravdes ökade behovet av streaming och nya frekvensband öppnades för 3G.
För mej innebar nya frekvensband jobb med att ta fram antenner som kunde hantera det utökade frekvensområdet.
Samma med GNSS där frekvensbandet ökat på ett sätt som skapat behov av nya antenner som inte alls längre kan vara så smalbandiga.
Nu fasas 3G ut och 6G håller på att frekvens-planeras. Om tidplanen håller kommer 6G vara nedlagt 2050 som ett då omodernt system.

Handhållen TV är fullt möjlig, USB TV-pluggen fungerar på telefoner med otg-USB och man pluggar in en UHF-antenn till pluggen.
Skillnaden är att tidigare var både mottagre och antenn inbyggt i telefonen.
Med sakerna kopplade via sladdar kommer man se ut som en forna tiders TV-pejlare:
tv-pejl-1.png
Så här såg Samsungs värsting-telefon ut med inbyggd TV:
Samsung_01197_01.jpg
Det var den tidens spetsteknologi med vridbar skärm för bekvämt TV-tittande.
Skulle du vilja ha en sådan :D
Tror att jag har en ny liggandes.

Är det inte tekniken så är det designen som gör att det skapas ett sug efter ständigt nya modeller.
För mobiltelefon-tillverkarna vore det att lägga ner sej själva att inte ständigt komma med något nytt ha-begär.
Om inte annat kan man ju inte ha fjolårets modell när kompisarna har nyare.
Vikbar skärm finns, nu väntar vi på rullbar skärm eller vilken funktion saknar ni som ni vill betala kring 20-30.000kr för, för att ersätta nuvarande telefonen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: DVB-T – Fasning av antenner och lågbrusig preamp

Inlägg av BJ »

Okej. :)
Jag tänkte en apparat med bara TV, ungefär som den här:

https://www.amazon.com/casio-ev-570-han ... b00005t3sm
Skriv svar