Lära sig Linux?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

Jag söker inga java-relaterade jobb för det verkar inte finnas några som
passar bra in på det jag använder java till.

Jag har mitt projekt "Mätapplikation med Java" viewtopic.php?t=93773&start=60
Den typen av applikationer är varför jag gick 2 kurser i Java. Inte för att programmera på någon bank eller liknande.

Tänker på filmen "Masjävlar" och den allmänna kommentaren "DATA"
När man nämner Java så är det långt ifrån alla som fattar att det går att använda på det sätt jag gör i projektet.
Säger man Java till någon på AF så söker de och ser massor av jobb med Java så varför söker du inte?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av Glenn »

Vilket i och för sig är en relevant fråga, är det för att du inte vill eller inte tycker dej ha kunskaperna ?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av sodjan »

Konstigt att rata jobb bara för att de använder Java till något annat än vad just du har gjort. Är själv igen användare av (eller anhängare till) Java, så jag har inga synpunkter på det för övrigt...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

Jag kan basic Java plus en del trådprogrammering och så Eclipse.
Det räcker bra för mina behov vad gäller att skapa GUI:s till
Arduino-projekt. Vill någon bank anställa mig med de kunskaperna
så varsågod. Bra lön i ett halvår kanske!!!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av säter »

Vad jobbar du med nu?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

Jag håller på med elektronikprojekt till och från.
Klipper gräset ibland och lite sånt. Fixar iordning bilen.
Jag växlar mellan lite olika projekt på veckorna. Håller på att
lackera om en MC-lyft. Ja det är en massa småjobb som ibland styrs
av om det regnar eller är solsken. Kan öva på gitarren ett par timmar
eller ta en runda med ryggsäcken om andan faller på.
Det är så min vardag ser ut ungefär. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av AndLi »

Varför då inte satsa på elektronik relaterade jobb istället? Där du verkar ha mer tidigare erfarenhet?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det verkar som du trivs med att programmera för inbäddade system, automation och liknande.
Där är det inte så jättevanligt med Java längre (men det förekommer).

I varje fall så bör du inte fokusera på just Java, utan hitta jobb och utbildningar inom det aktuella området. Vilket programmeringsspråk det blir i slutänden spelar mindre roll, kan man java så tar det inte lång tid att få grepp om C++ till exempel eller ett tillverkarspecifikt språk för PLC/HMI.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

Jag ser framför mig mängder med applikationer med Java.
miniVNA är en pryl jag fick inspiration av att starta med min Mätapplikation med Arduino.
Java körs inte på Aurdino men det är fullt möjligt på Raspberry PI.
https://www.wimo.com/en/minivna-tiny

Jag har väl egentligen aldrig programmerat inbäddade system.
Däremot har jag programmerat 68HC11 och MC68000 i assembler.
Och även kört incircut emulation på 68000 och disassemblerat assemblerkod
med en HP logikanalysator. Jag har hållt i 2-veckors kurs med 68000 både hårdvara
och assemblerprogrammering.

Så helt obekant med ämnet är jag ej.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av AndLi »

4kTRB skrev: 17 juli 2022, 09:12:16 Typ dessa jobb ?

https://arbetsformedlingen.se/platsbank ... 20engineer
Ja eller mer service eller vad du nu gillar...
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av MiaM »

Allmänt så "hålla på med Raspberry PI" betyder normalt att köra nån Linuxvariant, men fritt ur minnet tror jag att det finns en Windowsversion för Pi. Det finns också specialapplikationer som körs direkt på hårdvaran utan något OS inblandat. Ett utmärkt exempel är Pi1541, en cykelexakt emulering av Commodores 1541-diskdrive, och den är inte bara cykelexakt inom emuleringen utan den är också (tämligen) cykelexakt för signalerna på GPIO-pinnar den pratar med omvärlden via. Om man vill peta på detta eller göra något helt annat som använder samma princip så behöver du egentligen inte kunna nåt specifikt om Linux. Men detta är ju ett specialfall deluxe++.
pi314 skrev: 19 juni 2022, 18:33:27Ett problem som jag stött på är svårigheten att hitta USB-drivisar som fungerar till Arduino-kloner. Ett annat problem är ibland att hitta rätt bibliotek till "udda" Arduino-hårdvara, men det problemet är ju "plattformsoberoende".
Har du faktiskt stött på att det saknas drivrutiner, eller är problemet mer att det är svårt att veta om det finns drivrutiner före köp? Har ingen större erfarenhet av just dessa grejer, men generellt sett är att "enkla" hårdvaror som tillhör vad som kan sägas vara någon standardklass av hårdvara, typ USB-till-RS232-interfacekretsar, PCI-kort som ger USB-portar osv, fungerar ofta rakt av i Linux och chansen att det fungerar rakt av är för övrigt nog iaf större i Mac OS X än i Windows, som jämförelse. Linux dumpar inte över så mycket ansvar på varje enskild tillverkare, medan Windows kräver att tillverkaren betalar Microsoft för att drivrutinen ens ska gå att köras i normalläge och det lär väl kosta en bra slant mer att få drivrutinen inkluderad med Windowsdistributionen, antar jag.
Sidospår: Dessa kurser finns antagligen för att hela grejen att göra folk familjära med en utvecklingsmiljö osv inte ska behöva ingå i kurserna där själva programmeringen lärs ut. De verkar vara en fjärdedels termin = fem veckor vardera, så inga långa kurser. Tror inte de är lämpliga för den som inte har nån Linuxerfarenhet, men säkert utmärkta för den som har lite Linuxerfarenhet och har programmerat i C och liknande förr / på andra plattformar. Jag önskar att sånthär även fanns som typ "AMS-kurs" eller liknande. Personligen tycker jag att detta är bland det tråkigaste med programmering, och önskar att det fanns kurser speciellt anpassade för den som helst skulle vilja slippa lära sig utvecklingsmiljöerna.


Sidospår angående AI: En grej som är väldigt viktig att banka in i skallen på beslutsfattare är att AI kommer vara lika bra/dålig på att ersätta "intelligenskrävande arbeten" i allmänhet som att ersätta mycket av de sysslor som olika mellanchefer osv gör...

Också allmänt: Håller med alla som säger att diverse beskrivna annonser söker folk som har mycket mer erfarenhet.
Glenn skrev: 8 juli 2022, 21:07:52Rent generellt om datorböcker, och i SYNNERHET *IX-böcker, kolla fotot på författaren, ju större skägg desto bättre bok.

Det kan låta tramsigt, men det stämmer typ 99% av gångerna :D
Tyvärr har ju skägg blivit trendigt bland så kallat "vanligt folk" så det är lätt att missta sig nu för tiden. Men om författaren hade stort skägg för 15 år sen så stämmer nog det du skriver. :)
4kTRB skrev: 9 juli 2022, 12:10:46Red Hat testade jag en gång men jag kunde inte få till det med skrivardrivrutiner. UNIX läste vi på gymnasiet 1985 typ. Jag har boken kvar.
Om det är nåt man inte ska göra i Linux så är det att använda skrivare osv. Det funkar säkert bättre idag, men jag tycker det inte ens är värt att undersöka hur/om det funkar.

Allmänt angånde diskussionen kring Javarelaterade jobb: Ett problem är att ju mer kvalificerat ett jobb blir dess svårare är det att utföra det om det är plågsamt tråkigt. Liksom alla (som har passande fysiska förutsättningar) kan utföra jobb med måttliga kvalifikationskrav även om jobben är rätt tråkiga. Men det är svårt att använda alla hjärnceller till ett svårare jobb om jobbet också är så plågsamt tråkigt/motbjudande att klockorna stannar om man tänker på det...
Skriv svar