Kapa ALU-skivor

Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av pi314 »

Såg även detta om AW5754 som kan vara den alu-legering som jag har.
Kapa eller klippa aluminium
Aluminium kan vara segt att kapa, trotts att det är relativt mjukt. Klippning med gradsax är att rekommendera i den utsträckning det är möjligt och tillgång till maskinerna finns. Vi på Montano kan hjälpa till med kapningen och offererar det efter erhållen ritning. Skall aluminiumet kapas med vinkelslip så finns det särskilt anpassade kapskivor för aluminium. Det är viktigt att du använder rätt skiva eftersom fel skiva kan orsaka onödigt hög värmeutveckning. Använder du en begagnad skiva, så då till att den inte använts på något som rostar. Kapskivan kan överföra rostande partiklar och snittytan på din alumininiumplåt kan ganska snabbt få oönskade missfärgningar.
/Pi
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Teknikern »

Naturligtvis gör du ju som du vill men tjockleken har inget med skärbarheten att göra, grannen slaktade sin snickarklinga i just samma plåtkvalitet pga. snålhet, han kom en decimeter innan tänderna var väck. :mrgreen:
Eftersom jag jobbat med dom flesta sorters lättmetaller så vet jag vad jag väljer för arbetssätt och hur jag ska göra och inte ska göra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Glenn »

Teknikern skrev: 10 juli 2022, 13:18:33 Plåten på bilden är duraluminium, den skickar hårdmetalltänderna ända in i evigheten, jag vidhåller fortfarande att gradsax är absolut rätta verktyget för att strimla sån plåt spikrakt.
Jag vet inte om durkplåt är gjord av duraluminium vanligen ?

Oavsett har jag kapat massor av durkplåt med vanlig träklinga, på den gamla onda gymnasietiden när jag praktiserade på en båt och vi bytte hela golvet i maskinrummet,
jag minns att jag var skeptisk innan men det gick hur bra som helst, och till min förvåning var klingan jättefin efteråt också, inte en tappad tand.

Vi kapade fullskivor, hade varit lite svårt att göra med sax eller liknande, men med cirkelsåg gick det bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Glenn »

pi314 skrev: 10 juli 2022, 13:23:23 Glenn & Teknikern:
Hur tjockt är tjockt?
Jag är inte i närheten av min plåt nu, men har för mig att den är 2 eller 2,5 mm, plus dom där upphöjningarna i halkskyddsmönstret.

Det är ju inte ren aluminium utan en ganska hård och styv legering. Exakt vilken vet jag inte, men det skulle kunna vara den här.
Det ska inte vara några problem, gäller bara att se till att klingan inte bromsar ner i hastighet, alltså inte mata på för fort.

Det är ju bara att testa annars, en träklinga kostar inte många spänn..

Största problemen är väl dels att det går åt en del material och dels att det blir metallspån precis överallt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av svanted »

tvivlar på att durkplåt är annat än vanlig ren aluminium med invalsat mönster som halkskydd...
i så fall referens på det tack...
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av pi314 »

svanted:
Det finns några inlägg bakåt i tråden. Det handlar troligen om AW5754. Jag är inte säker och måste försöka kolla upp detta.
AW5754 består av
Aluminium: 94.2 to 97.4%.
Magnesium: 2.6 to 3.6%
Mangan: 0.5% max
Järn: 0,4% max.
Krom: 0.3% max.
Titan: 0.15% max.
Koppar: 0.1% max.

Bland skillnaderna mellan ren aluminium och 5754 är hur dom hanterar aggressiv miljö, men också t.ex. brottgränsen.

Brottgräns ren aluminium: ≈ 90 MPa
Brottgräns för 5754: 220 - 330 MPa

Hur skillnaderna påverkar val av bearbetningsmetod vet jag inte, men jag gissar att den stora skillnaden i brottgräns har betydelse?

/Pi
Skriv svar