Mäta ström mellan batteri och verktyg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tronics
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 augusti 2021, 07:35:52

Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av Tronics »

Hej,

Jag vill mäta strömförbrukningen på mitt verktyg i viloläge. Verktyget har ett 16.8V 2.5Ah avtagbart batteri, utan att vara expert så har jag kopplat en kabel mellan +pol batteri -> +pol verktyg och en kabel mellan -pol batteri -> -pol verktyg.
Sedermera tänkte jag klippa av kabeln som går mellan +pol batteri och +pol verktyg och koppla in mig med oscilloskop. Går det att göra så ? Har sett att många kopplar på ett motstånd och mäter över detta ?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av AndLi »

Ja du behöver mäta spänningsfallet över ett motstånd för att få fram strömmen.

Ju mindre motstånd ju mindre spänningsfall och påverkan på mätobjektet men det blir ju också svårare att mäta korrekt.

1 ohm i serie ger en volt per ampere... drar din maskin 5A får du ett spänningsfall på 5V och det utvecklas 5W värme i ditt motstånd. Så du lär behöva gå ner i resistorstorlek... 0 1 ohm ger 0.5v vid 5A, bör inte påverka maskinen lika mycket

Ska du bara mäta viloläge och det är små strömmar kan du öka resistorn...
Tronics
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 augusti 2021, 07:35:52

Re: Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av Tronics »

AndLi skrev: 6 juli 2022, 08:40:06 Ja du behöver mäta spänningsfallet över ett motstånd för att få fram strömmen.

Ju mindre motstånd ju mindre spänningsfall och påverkan på mätobjektet men det blir ju också svårare att mäta korrekt.

1 ohm i serie ger en volt per ampere... drar din maskin 5A får du ett spänningsfall på 5V och det utvecklas 5W värme i ditt motstånd. Så du lär behöva gå ner i resistorstorlek... 0 1 ohm ger 0.5v vid 5A, bör inte påverka maskinen lika mycket

Ska du bara mäta viloläge och det är små strömmar kan du öka resistorn...
Hej,

Tack för svar!

Ok, jag förstår.
Maskinen drar ca 2.5A under en cykel(trycka på triggern 1 gång), MEN jag ska inte köra maskinen denna gången. Utan nu ska jag endast starta maskinen och se vad den drar i ett såkallat "viloläge".
Men jag testar med ett motstånd på runt 1ohm och se vad jag kan få fram.

Mvh
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av Palle500 »

Nu skriver du inte vad som är orsaken. Men tänk på att det kan ju vara batteripaketet i sig själv som drar ur batteriet via BMS:en. Glöm inte att även ansluta temp/signalkabel mellan batteri och maskin om sådan finns.
Tronics
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 augusti 2021, 07:35:52

Re: Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av Tronics »

Palle500 skrev: 6 juli 2022, 08:54:04 Nu skriver du inte vad som är orsaken. Men tänk på att det kan ju vara batteripaketet i sig själv som drar ur batteriet via BMS:en. Glöm inte att även ansluta temp/signalkabel mellan batteri och maskin om sådan finns.
Hej,

Vill mäta viloströmmen.
86D3C8A1-E5F7-4927-BC95-1E44C35B43AC.jpeg
Så ser min koppling ut, och det finns en funktion på oscilloskopet där man kan välja att mäta DC ström.
Känns ändå som att det skulle stämma, får ett värde på 7mA.
5D7E749C-9FD5-4A06-9F46-1FB917C9E3F0.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av Palle500 »

Du mäter ev inte den verkliga viloströmmen då du inte anslut den tredje batterikontakten som tex kan vara tempgivare och vi vet inte om den anslutningen kan påverka viloströmmen?

Edit
Det är mycket enklare att mäta viloströmmen med en multimeter.
För att kontrollera att du får rätt värde som du nu mäter, så mät även DC spänningen före motståndet relativt jordklämman. Så vet du att du mäter rätt.
Tronics
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 augusti 2021, 07:35:52

Re: Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av Tronics »

Palle500 skrev: 6 juli 2022, 09:54:32 Du mäter ev inte den verkliga viloströmmen då du inte anslut den tredje batterikontakten som tex kan vara tempgivare och vi vet inte om den anslutningen kan påverka viloströmmen?

Edit
Det är mycket enklare att mäta viloströmmen med en multimeter.
För att kontrollera att du får rätt värde som du nu mäter, så mät även DC spänningen före motståndet relativt jordklämman. Så vet du att du mäter rätt.
Hej Palle,

Jag kopplade in multimetern enligt nedan bild och fick en ström på ca 45mA.
E75B9219-77D3-48E1-8270-19E784C3003F.jpeg
Är detta en korrekt mätning? Jag kan inte koppla in signalkabeln/temp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av AndLi »

Här ser du problemet jag pratade om, ju mindre motstånd du har ju mindre skillnad på den spänning du vill mäta och brus...

Du kan ju sätta betydligt högre resistor om det är runt 50mA du ska mäta. Det kan ju också vara en pulserande förbrukning som multimetern kan få problem med
Tronics
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 augusti 2021, 07:35:52

Re: Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av Tronics »

AndLi skrev: 6 juli 2022, 10:49:32 Här ser du problemet jag pratade om, ju mindre motstånd du har ju mindre skillnad på den spänning du vill mäta och brus...

Du kan ju sätta betydligt högre resistor om det är runt 50mA du ska mäta. Det kan ju också vara en pulserande förbrukning som multimetern kan få problem med
Hej,

Ok, jag förstår.

Med 1.5 Ohm motståndet fick jag en ström på 7mA vilket skiljer sig mot 45mA utan motstånd.
Jag ville ju mäta strömmen och inte spänningen så ju mindre motstånd desto bättre eller ?

Varför får jag denna skillnad när jag mäter ström över motstånd vs ström utan motstånd ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av säter »

Jag trodde att man skulle mäta spänningsfallet över motståndet?
9voltbrain
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 juni 2022, 04:37:59

Re: Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av 9voltbrain »

Vad har motståndet ens för funktion här? Om du har multimetern i serie med en krets så borde den väl mäta strömmen genom kretsen utan att du ska behöva koppla in ett motstånd (så länge strömmen inte är för stor, vilket den inte är här med 45mA)?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av AndLi »

Tronics skrev: 7 juli 2022, 15:26:59
AndLi skrev: 6 juli 2022, 10:49:32 Här ser du problemet jag pratade om, ju mindre motstånd du har ju mindre skillnad på den spänning du vill mäta och brus...

Du kan ju sätta betydligt högre resistor om det är runt 50mA du ska mäta. Det kan ju också vara en pulserande förbrukning som multimetern kan få problem med
Hej,

Ok, jag förstår.

Med 1.5 Ohm motståndet fick jag en ström på 7mA vilket skiljer sig mot 45mA utan motstånd.
Jag ville ju mäta strömmen och inte spänningen så ju mindre motstånd desto bättre eller ?

Varför får jag denna skillnad när jag mäter ström över motstånd vs ström utan motstånd ?
Utan motstånd? Du menar när du mäter med multimetern?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mäta ström mellan batteri och verktyg

Inlägg av AndLi »

9voltbrain skrev: 7 juli 2022, 21:16:24 Vad har motståndet ens för funktion här? Om du har multimetern i serie med en krets så borde den väl mäta strömmen genom kretsen utan att du ska behöva koppla in ett motstånd (så länge strömmen inte är för stor, vilket den inte är här med 45mA)?
Det skapar ett spänningsfall som går att mäta och därefter beräkna strömmen. Hen ville ju mäta med ett osciloscope.

Mäter du strömmen med en multimeter sitter samma resistor i multimetern, beroende på valt strömområde, väljs olika motstånd...

Så motståndet behövs inte vid multimeter mätning
Skriv svar