Varför går laddsladdarna sönder?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av Hobbyisten »

Jag är faktiskt glad att jag kör "mainstream " på både dator och mobil (Windows och Android). Visar inte historien att de största tillverkarna får mest support av sina produkter av alla de slag ? Nu har visserligen en vän fått mig att lära mig lite Raspian/Linux/Unix, men mest bara för att det är detta operativsystem RPi brukar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av danei »

Apple telefoner brukar suporteras bra mycket längre än androidlurar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av Hobbyisten »

Ok danei, det visste jag inte, men "support" var nog fel ordval av mig, tänkte mer på alla "kringapplikationer" som utvecklas för de största.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av pi314 »

Mac OS X vs Windows. IOS vs Android.
Det går ju inte att objektivt säga att det ena alternativet är bättre och det andra är sämre. Det handlar om preferenser och vilka egenskaper var och en prioriterar.

Jag använder Windows, Mac OS och Linux regelbundet på datorer. IOS och Android på mobiler och läsplatta.

Just nu använder jag en bärbar Mac från 2009. En 13 år gammal bärbar. Med 8 GB och SSD. Det är ingen raket, men den fungerar. Få bärbara lever så länge. Att underhålla en Mac är oftast bekymmersfritt. Integrationen med iPhone, om man har en sådan, är flowless.

Lightning-sladdar? Ja, det är kanske en annan historia? Kan det kanske vara så att Apples originalsladdar med Apples eget "lightning-chip" genomgående fungerar bra? Men är dyra.

Jag tittade just på några lightning-sladdar som det varit problem med. Dom var inte Apple original.

/Pi
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av MadModder »

Dock är plasten i originalsladdarna inte jättebra. "Gummit" vid kontakterna torkar och fläker upp sig nästan av sig själva efter några år.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av MiaM »

pi314 skrev: 2 juli 2022, 16:10:38
Det kallas att kompilera mjukvara man äger koden till, vad är så applefantastiskt med det ?
Alla som har baskunskaper i mjukvaruutveckling vet att det behövs lite mer än att kompilera om man ska porta ett operativsystem till en annan hårdvaruplattform. Unix är I stort sett ursprungligen skrivet för att vara plattformsoberoende. I stort sett var Apples OS det också.
Om det vore så enkelt som du påstår att porta operativsystem så skulle väl t.ex. Microsoft med enkelhet kunna erbjuda sina OS till alla plattformar?
Det gäller inte bara att kunna släppa sitt operativsystem för olika arkitekturer, utan också om att vilja och/eller behöva göra detta. Apple blev tvungna att byta från 68k till PPC eftersom 68k inte utvecklades mer. De kunde valt någon annan processor men valde just PPC. Sen blev de tvungna att byta igen för att PPC inte utvecklades. Nu pågår övergång från x86 till ARM vilket är den första av dessa övergångar som "drabbat alla".

Microsoft gjorde NT för x86, PPC, MIPS och Alpha. Det fanns dock knappt något kundunderlag - den enda arkitektur jag hört talas om ha haft nämnvärt antal användare var Alpha, men där stannade utvecklingen med betaversioner av Windows 2000 medan MIPS och PPC stannade med NT4. Microsoft har däremot genom åren blivit tvungna att ändra grundläggande grejer i sina operativsystem på grund av hur knäpp x86-arkitekturen är och hur den har utvecklats. Det är omöjligt att "porta" saker mellan de olika varianterna av x86, betydande delar av lågnivåkoden måste skrivas från grunden för respektive variant.


Det Apple genom tiderna varit ganska bra på är att se vilka av andras idéer är värda att själva använda och polera idéerna. Om man gör en tillräcklig smal avgränsning så kan de sägas ha varit först med både det ena och det andra, som t.ex. först med en mikrodator med gjutet plastskal, trots att massor av annan elektronik redan hade gjutna plastskal. Det var ju till och med gjutet plastskal till flera mikroprocessorbaserade TV-spel som kom före Apple II, så man måste verkligen smalna av för att säga att de var först.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av Nerre »

Apple säljer inte produkter, de säljer en livsstil. Det är deras marknadsföring som gett dem den position de har. Istället för att ha produkter som fixar det mesta så har de nischat in sig på de områden där de vet att de kunnat ta marknadsandelar.

Det är många lösningar där Apple inte varit etta på bollen, vissa "smalare" (d.v.s. sånt som bara är önskat av en liten användargrupp) grejer kommer de inte med förrän ett par år efter alla andra. Och då slår de på stora trumman för de "nya" funktionerna (som alla andra haft i ett par år redan).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av MadModder »

De stödjer exempelvis inte aptx och kommer troligen aldrig göra så. Det skulle ju konkurrera med apple airplay...
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av Bjaellerud »

För att återgå till laddsladdarna,
Bilderna på "lightening burned" som pi314 har med i sitt inlägg.
Jag har sett sådana skador på sladdar från Containern, hi hi.
Tolkar detta mer som oxid, som har förstört guldpläteringen på vissa kontaktytor
De av oxid svarta kontaktytorna kan var vilka som helst, dvs inte bara de som bär laddströmmen.
Knappast brännskador som orsakats av snett införande.

De sladdar jag inledde tråden med var nästan nya och hade inga sådana skador.
Men ingjuten elektronik finns tydligen.

Roysan
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av pi314 »

Bjaellerud:

Men, varför är det oftast samma par av kontakter, i mitten av kontakten, som oxiderar?

Pin 5, en av dom två kontakterna i mitten är "power".

Jämför med bilderna på dom, som jag tror brända, som du tror oxiderade, kontakterna, ovan.

/Pi
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av MadModder »

Ja det är alltid pin 5 (+5V) som blir mörk först.
Och pin 1 (som är gnd) i telefonen är längre så gnd gör kontakt innan alla andra.
Jag är skeptisk till att det skulle bero på snett införande, för kontakten tvingas hyfsat rakt av hålet innan pinnarna gör kontakt.
Tror snarare det är pga att spänningen ligger på när man sticker in kontakten, så det blir mikroskopiska gnistor under kontaktstudsen.

Så, stoppa alltid i änden till 5V-adaptern sist. :)
En nackdel dock som jag märkt ibland med det är att telefonen börjar inte ladda om den inte är "vaken".
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av danei »

Jag har sett det på en sladd. Det var en som ett litet barn tenderade att stoppa i munnen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av LaRdA »

Jag hade ett liknande problem med billiga USB-C kablar som slutade fungera efter ett par veckors användning.
Löste det genom att köpa ett par sett med kablar från volutz.
https://volutz.com/sv/collections/usb-t ... -by-volutz
Efter nästan 3år har endast en kabel har fått problem, och det är efter att en av katterna fick för sig att tugga lite för mycket på kontakten.
Kan inte svara för hur deras Iphone kablar är, men för deras USB-C kablar ger jag iallafall tummen upp.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför går laddsladdarna sönder?

Inlägg av Bjaellerud »

Som jag nämnde tidigare har jag en näve trasiga laddladdar för Lightening, från containerfynd.
De har ofta rätt hårda kinkar på sladden vid lighteningpluggen, och någon kunde jag konstatera glapp genom att böj den olika.
Jag klippte av och skalade upp sladden, i en av sladdrna var plusledningen helt enkelt av, detta trots att den var tjock och flertrådig.
Den andra hade hel plustråd, men skärmen som samtidigt var minusledning var av.

Vad man kan konstatera är att folk tydligen misshandlar sina sladdar rejält, böjer, vrider och bänder sina sladdar så att de slutligen går av invändigt.

Vid USB-änden verkar det vara lugnare med misshandeln.

Roysan
Skriv svar