Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Mizzarrogh »

jihe skrev: 17 juni 2022, 17:19:32 Liten klinga har jag ingen nytta av, då kan jag använda elektrisk vinkelslip. Nåväl, jag får göra efterforskningar när det kommer till det. Det är inte direkt så att det är nästa projekt i kön.

Däremot har nog alla motorsågar oavsett årsmodell mer effekt än en mopedmotor. Men det är ju inte fem sex hästar i en gammal som det är i de nyare.

Kan ev vara en sån här: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

70 kubik i så fall. Men lyckas inte få fram något om effekt. Den låter hyfsat vass och sågar ok det lilla jag testat med den (har en modern såg också, så inte så mycket...)
Det har du rätt i! Jag tänkte nog mer på en gammaldags motorcykelmotor... :D
Jag vet inte riktigt vad som krävs för en fullstor skiva, men om det kan vara till hjälp:

Jonsered "601 "raket" hade en motoreffekt av 2,65 kW
http://www.solhem9.se/msag/Jonsered_601bla.htm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Mizzarrogh »

Den jag har är något senare och heter 621 men den är väldigt likvärdig, det var mest att den var lättare och hade fler detaljer i aluminium som gjorde den smidigare att hantera ute i skogen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av säter »

Jag hade en McCulloch med längsgående vevaxel.
Jäkla bra och stark motorsåg.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av DennisCA »

Mindre glädjande. Den vänstergängade skruven skruvade ur sig på kopplingens sida då jag testade sågen. Jag trodde inte det kunde hända... Jag upptäckte det då kedjan inte ville hållas spänd. Verkar som det gick hårt åt nålkransen, den blev vriden. Woodruffkilen gick också av.

Bild

Bild

En automatkörnare var verktyget att få ut den med. Sen fick jag ett bättre grepp med draghammaren och kunde dra ut den. Jääkligt surt... Nu måste jag ha ny lagerkrans, ny kil och ny vänstermutter.

Lagerkransen är tum 1/2 x 5/8 x 1/2 eller 12,7 x 15,785 x 12,7 mm, finns som reservdel till modernare husqvarna ännu så den köpte jag online. Lyckades halv rehabilitera den nuvarande genom att spänna upp ändorna i två ER-25 hylsor och vrida dom, så nu funkar den väl någorlunda, men bäst å köpa nytt... Woodruff kilarna verkar svårare att hitta, 2x5x12mm tror jag den ska vara. Sen en vänstergängad M8 mutter tror jag det är med 1,25 mm stigning.

Ganska bitter just nu. Hur vet man det inte händer igen, tyckte jag tog i hårt. Loctite blir det nog...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av AndLi »

DennisCA skrev: 17 juni 2022, 11:44:00 Jonsered var nog lika med Husqvarna i kvalitét på sin tid då dom var skilda företag. Båda köptes upp av Electrolux på 80 talet och sen blev Husqvarna och Jonsered samma såg fast med olika färgscheman, typ. Jonsered har dock med tiden behandlats allt mera styvmoderligt tills den slutligen togs bort från marknaden.
Fast varumärket finns kvar på marknaden fortfarande! Men säkert mycket likvärdigt något annat de också äger :)
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av DennisCA »

Inte som proffssågar utan det blev ett konsument märke, Jonsered nya sågar är inte längre i samma klass som Husqvarna
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Klas-Kenny »

Det finns ju förvisso även Husqvarna-sågar i konsumentklass. Gissar att de är jämförbara med Jonsered.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av DennisCA »

Har kan man nog läsa om att Jonsered är påväg bort från Sverige i sin helhet iallafall.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=38492
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett inslag i dagens Rapport ca 19:49 om Motorsågar!
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av DennisCA »

Där var faktiskt en 451E i bild en liten stund.

Sågen har jag ju annars igång, glömt skriva om det. Fast svärdet och kedjan är slitna, 1,5mm spår men mättes till 1,65mm, sku tro det är för mycket glapp, åtminstone då kedjan nötts ner till 1,4mm enligt skjutmåttet.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av hsd »

Har en sådan, men får inte bromsen att hållas, det är ju en fjäderbelastad kolv i de ,inre som på andra sågar med bromsband
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Oskar »

Tänkte säga det när jag först såg tråden, ett nytt svärd skulle du ha haft, när resten av sågen är så otroligt fin!

Snyggt jobbat! :tumupp:
Skriv svar