Hjälp mig felsöka en Centralenhet RS232

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Hjälp mig felsöka en Centralenhet RS232

Inlägg av SueCia »

Hej!

Åskan var och härjade och slog ut ett passersystem. Det som gick sönder var en Vanderbilt Entro SR35 16dörrars central, problemet är att systemet utgått och går inte längre att köpa delar till.

Jag har gjort en hel del felsökning men kommer inte längre.

Bild

Bild

Bild

Felsökningen hittills har bestått i:

1 - Visuell inspektion, hittade brända komponenter precis vid ethernetporten, 2st 75ohms resistorer och 1 konding trasig, bytte ut dessa mot delar från en fungerande central (Har mängder med centraler för 4 dörrars system...)
2 - Resistansmätte från Com A på rs232busplinten och hittade en krets jag hade 1ohm till ett ben på, samt 10 ohm till ett ben och 20 ohm till ett annat. Jämförde mot en fungerande central och den hade bara 1ohm till ett ben och oändligt till alla andra. Jag avlödde den kretsen och mätte på kretskortet, nu hade jag bara 1 ohm på en pad och avbrott till alla andra. Satte dit kretsen från det fungerande kortet. Mätvärdena stämmer nu med den fungerande centralen gällande den kretsen.

Efter bytet av denna krets så sjönk spänningen på ComA mot Minus till 1.3 Volt, var tidigare 5.5Volt, den ska vara 3,3Volt cirka.
Jag provade byta ut den stora kretsen då den verkar vara kopplad mot kretsen jag bytte ut först, då den hade 10-20 ohm på ett ben, som blev oändligt när den lilla kretsen byttes ut. Min teori var att den lilla kretsen släppt igenom spänning som dödat den kretsen. Men det blev ingen skillnad av att byta den större kretsen.

Läget nu är att centralen har 1.3Volt mot minus på ComA och 5.5Volt mot minus på ComB, det ska vara 3,3Volt på båda.
Jag har även en tanke på om det kan gå att byta ut själva "programkretsen" som innehåller programmeringen av centralen, då det endast är en mjukvarubegränsning som begränsar en 4dörrarscentral till just 4 dörrar, hårdvaran ska vara densamma.
Men vilken krets kan det vara programmet ligger på? Någon som har några andra tankar på vad jag ska byta ut? Jag har som sagt en full uppsättning fungerande komponenter men jag har ingen lust att byta ut alltiohop :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp mig felsöka en Centralenhet RS232

Inlägg av mrfrenzy »

Att laga åskskadad elektronik kräver mycket tålamod :) I värsta fall är ju CPU eller flashminne trasigt och då är det ganska kört. Vad står det på kretsarna under de vita klisterlapparna?

Hur många dörrar och Entro-centraler har du totalt?

Som jag förstår det så skaffar du en Omnis centralenhet som blir din nya huvudcentral och även styr de dörrarna som den trasiga Entron styrde.

Dina kvarstående fungerande Entro-centraler ansluts som slavenheter till Omni-centralen via TCP.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Hjälp mig felsöka en Centralenhet RS232

Inlägg av SueCia »

Ja det kan det verkligen. Riktigt tråkigt när man hittar felaktiga komponenter och byter ut och det ändå inte funkar :D

Kretsen du funderade vad det stod på är en sån här krets:
https://www.digikey.se/en/products/deta ... 6/12610797


Jag antar att det är den kretsen som mjukvara o allting ligger i?

Isåfall, om jag vill prova flytta den till ett fungerande moderkort, vad behöver jag ha för verktyg för att kunna reballa den?

Om jag tolkar faktan rätt så är det en 256-bga 17x17.

Men vad gör jag med den infon? Ska jag köpa en stensil? Är det värt att köpa ett paket med stensiler eller är det alltid olika så det inte går att köpa i förväg?

Jag antar att jag behöver en stensil, lödpasta, någonting att skrapa lödpastan med, funkerar ett rakblad till det?


Vi har påbörjat en övergång till Omnis för några år sedan men vi hade väldigt många entroanläggningar så bytet kommer att ta tid. Under tiden måste vi försöka hålla liv i entro. Alternativet vi har kört på nu är att dela upp slingan på ett lämpligt ställe så att vi kör 3 dörrcentraler på en SR35:a och 8 på en annan. Men vi har fortfarande ett par 16dörrars kvar i drift, det vore najs att kunna få liv i den här att ha som reservdel.

Den åskskadade SR35:an startar och jag har full access till den i entro programvaran via ethernet, det är bara RS232 bussen som inte fungerar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp mig felsöka en Centralenhet RS232

Inlägg av mrfrenzy »

Att flytta BGA-kretsar är ju inte speciellt smidigt. Bättre är oftast att hitta datablad på CPU och läsa genom att starta den i boot mode med lämplig programmeringsenhet. Det finns garanterat lämpliga anslutningar på kortet för det.

Jag skulle börja med att rita upp ett schema över RS232-delen, Hela vägen från kontakten genom alla kretsar till CPU.
Nu vet du vilket stift som används på CPU för TX, mät med oscilloskop där om det är något liv, är det inte det så är troligen den utgången på CPU trasig, jämför med en fungerande enhet (utan anslutning på kontakten).
Om det är liv så följer du signalen genom kretsarna tills den upphör.

Gör motsvarande med RX fast andra hållet, börja i kontakten och följ den genom kretsar mot CPU.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Hjälp mig felsöka en Centralenhet RS232

Inlägg av grottan »

Nu spelar det kanske ingen större roll för felsökningen men visst är bussen RS485?
Skriv svar