USB-laddare med mer än 1 ampere och Qi-laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

USB-laddare med mer än 1 ampere och Qi-laddare

Inlägg av pi314 »

USB-laddare och ström
Många USB-laddare som jag har ligger klarar max 1 ampere. Har dom fler än ett uttag så kan det ändå vara max 1 ampere per uttag. Ibland kan något uttag klara mer. Vissa USB-laddare klarar 2 ampere eller t.o.m. mer.

Jag har stött på "behovet" av mer än 1 ampere i samband med Raspberry PI, som brukar vilja ha 2 ampere eller mer.

Qi-laddare
Efter att ha haft lite trassel med dålig kontakt i "lilla" kontakten in i mobilen har jag frestats att gå över till trådlös laddning. Att göra rent kontakterna och alltid stoppa in den lilla kontakten först (och dra ur den stora först) har gjort att "trådladdning" oftast fungerat, men på den lilla kontakten kan man ofta se brännmärken. Som tyder på kortslutning. Troligen vid insättning eller när den tas ur.
Med Qi-laddare slipper man detta! Ikea har sin "Livboj" för just nu 59:-. Men, den behöver kompletteras med en USB-A till USB-C-sladd och USB power adapter (5.0V, 2.0A).

Hur illa är det att koppla in en för klen USB-laddare, som "bara" kan ge 1 ampere?
Det är ju lätt gjort, men vad blir följden. Det fungerar inte alls? Det laddar, men långsammare än det ska?
Hur ska man göra så att det blir "rätt"? Märka alla sina USB-laddare så att det tydligt syns om dom levererar 1 eller 2 ampere? Märka Qi-laddaren att den behöver 2 ampere?

Kanske är detta enkelt för dom flesta här, men "därute" är jag övertygad om att det finns många som stoppar in USB-kontakten, därför att den passar. Utan att kolla hur mycket ström som behövs.

/Pi
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: USB-laddare med mer än 1 ampere och Qi-laddare

Inlägg av FormerMazda »

"men "därute" är jag övertygad om att det finns många som stoppar in USB-kontakten, därför att den passar. Utan att kolla hur mycket ström som behövs."

Precis därför är en riktig produkt byggd med hänsyn till detta.
Det kommer funka, eller inte. Det kommer inte funka knappt och börja brinna eller gå sönder.

Bortsett "kina", där kan man ha tagit alla genvägar som finns, och då kan det gå fel haveri och/eller brand.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: USB-laddare med mer än 1 ampere och Qi-laddare

Inlägg av rysshack.se »

Märkströmmen ut från en usb laddare, den som står på märkskylten, överstigs ofta om man lastar usb laddaren med en last som gör att den ligger över spec,
ofta kan man ligga något över märkströmmen kontinuerligt om omgivningstemperaturen är sval.
Det är inte ovanligt att det finns inbyggda temperaturskydd och/eller strömbegränsande skydd i sig.
Finns strömbegränsning i laddarna, är det inte ovanligt att laddaren hamnar i hickup mode, den bryter spänningen och försöker ganska snart igen att starta om, är det samma last fortsätter den bryta om lasten är för hög
Om lasten är lägre än strömbegränsningen men högre än märkspänningen är det inte ovanligt att laddaren går varm, då bör ett temperaturskydd bryta.
Oftast startar den igen efter en stund då temperaturen sjunkit.
Lastar man en USB laddare över märkspänning brukar dessutom utspänningen sjunka i relation till hur hårt man lastar den, så om den produkt som du skall köra kräver en viss inspänning är det inte säkert att laddaren kommer att leverera.

Om laddaren är CE märkt och de som producerar eller säljer laddaren gått igenom standarden 62368-1 korrekt borgarar det för att laddaren i alla fall inte kommer att vara farlig
standarden tar bland annat upp att den inte i abnormal operation får bli varmare än att det går att ta ut den ur väggen utan att skada sig.
Abnormal drift most unfavourable load är när produkten körs så hårt det bara går utan att termiskt, strömskydd eller något annat bryter, och temperaturkurvan planar ut..
Alla plaster och delar i laddaren är byggda för att klara de temperaturerna för att uppfylla standarden.

Importerade usb laddare utan ce märkning kan det vara lite si och så med. De kan bli mycket varmare än standarden tillåter, så man kan bränna sig på dem och de kan börja brinna.
De kan även ha plaster som inte är flamklassade, och/eller smälter och exponerar matningsspänningen för slutanvändaren.

Troligtvis går inte laddaren sönder om du provar, du kan ju känna om den går mycket varm och dra ut den i sådana fall.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: USB-laddare med mer än 1 ampere och Qi-laddare

Inlägg av rysshack.se »

Missade det, utspänning och ström skall stå på märkskylten
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: USB-laddare med mer än 1 ampere och Qi-laddare

Inlägg av rysshack.se »

Skulle det sitta en säkring i USB laddaren, så kan den ju givetvis gå om man överlastar den.
Har blåst säkringar på några PSU, men just USB laddare har jag ännu inte stött på en där säkringen går när man kortsluter utgången.
Har du en drös med 1A laddare som bara ligger är det ju kanske ingen större förlust, om det är en produkt som är CE märkt, och detta skötts snyggt kommer det i alla fall inte vara farligt att kortsluta utgången, men det kan vara bökigt att byta säkringen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: USB-laddare med mer än 1 ampere och Qi-laddare

Inlägg av Nerre »

Nu vet jag ju inte om laddare alltid följer detta, men såvitt jag vet säger USB-specifikationen att USB-kontakter ska tåla kortis och överlast utan att nåt går sönder.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: USB-laddare med mer än 1 ampere och Qi-laddare

Inlägg av pi314 »

rysshack.se skrev: 29 juni 2022, 22:37:46 Missade det, utspänning och ström skall stå på märkskylten
Tack för bra info!

Skylten ja...

Det varierar ju, men jag tycker att det ibland kan vara ganska svårt att se vad det står på skylten.
Jag hade en laddare bredvid mig. Den ser ut så här.
IMG_3120_www.jpg
Ja, vad står det, egentligen? Jag zoomade in, så att det skulle bli lättare att läsa.
220630_USB_zoom.png
Jomen, där ser man. 5 volt och 1 ampere.
Det kunde jag inte se med blotta ögat.
Dålig kontrast, ljusgrå text på vit bakgrund och med en teckenstorlek som är långt under vad man kan läsa med normalt seende.

Jag kände mig lite som i affären när jag vill veta vad jag köper. Men, texten är så liten, så jag ser inte vad det står...

Kanske jag ska göra en egen märkning som anger strömstyrkan som olika USB-laddare klarar? Så att jag vet vilka som klarar Qi-laddare. Som ofta tycks vilja ha 2 ampere.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: USB-laddare med mer än 1 ampere och Qi-laddare

Inlägg av Hobbyisten »

Jag har en stor USB-laddare med 10 uttag där strömmen kan sättas med endera 1A eller 2.4 A om jag minns rätt. Ett litet felköp då väl inte det är ofta man har så många USB-prylar på samma fysiska ställe. RPins laddare ger 2.5 A. Jag är förvånad att proppen inte går oftare härhemma.
Skriv svar