finns det någon form av sortering/kategorisering för com-språk?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

finns det någon form av sortering/kategorisering för com-språk?

Inlägg av Darn »

Börjar bli snurrigt i huvudet med alla typer och hur man ska prata med enheter som använder ett visst com-protokoll, försöker hitta en lathund hur man kategoriserar de olika comspråken, jag har börjat referera vissa som "push-com", som jag refererar till att ett objekt kommer alltid "putta" ut data på com-slingan utifrån en egen konfiguration, medans "pull-com" är att de skickar inget förrän en användare kallar på data från just den adresser. Sedan har jag vissa hybrider, pushNpull där primära användningen är push och vice versa pullNpush.. .. hur håller du isär hanteringen av hur data ska redovisas till ett styrsystem? tack å bock för din syn på det.


refererar till objekt/enheter som pratar med..
Modbus TCP/RTU
Pulsutgång
Analogutgång
MBUS/WMBUS
BACnet
ProfiBUS
OPC DA/UA
OCPP
LON
KNX
DMX
MQTT
DALI/2
Comli
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: finns det någon form av sortering/kategorisering för com-språk?

Inlägg av Icecap »

"Master - slave" är för mig de protokoll där en enhet frågar en annan om data och den andra svarar. Kan ofta vara fler enheter på linan med var sin adress.

CAN-bus är väl ganska mycket så att enheter skickar ut data på bussen med en identifiering av vilken typ data det är - och alla andra på bussen lyssnar o kollar om de vill veta av de data.
Vill de ha dom är det ju bara att spara till nästa uppdatering.

Jag är inte 100% säker på vad du avser med din kategorisering - och vad du ska med den.

Varje protokoll är ofta utvecklat till ett givet ändamål - och inte sällan använd till annat senare för att någon kände till det och hade vanan inne.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: finns det någon form av sortering/kategorisering för com-språk?

Inlägg av Krille Krokodil »

Klart att det är snurrigt, vart och ett av de protokollen kan vara några dagars arbete & tandgnissel att sätta sig in i och få igång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: finns det någon form av sortering/kategorisering för com-språk?

Inlägg av TomasL »

Det är ju egentligen rätt enkelt.
Om man skall tillverka en enhet som kan prata med det mesta, så är Modbus-RTU över RS485 ett naturligt val, då de flesta burkar pratar detta som standard.
Enkelt och billigt, kräver inga dyra certifieringar.

Skall man tillverka en pryl som skall prata med annat, tja, då måste man ju titta på vad de andra prylarna pratar.
Inom Bygg-automation
Modbus RTU/RS485 och eventuellt TCP/IP
MBUS mfl om man skall prata med energi/vattenätare eller liknande
I vissa fall BACNet, dock väldigt dyrt och komplicerat då certifiering är ett krav.

Fordon CANbuss och LINbuss

Belysning eller liknande
KNX, DMX, DALI

Det är vad jag kan komma på

LONBus är väl i princip dött i dag, var hett på 1990/2000-talet, dock väldigt dyrt att implementera.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: finns det någon form av sortering/kategorisering för com-språk?

Inlägg av pi314 »

Bör man inte ha med OSI-modellen som referens?

https://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model

/Pi
Skriv svar