PCB layout, frågor till er som har kunskap om layout angående EMC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: PCB layout, frågor till er som har kunskap om layout angående EMC

Inlägg av Icecap »

Grunden är att störningar ska hållas på så lite område som möjligt. Hinner de sprida sig blir det mycket svårare att dämpa dom.

Vissa signaler är drivning av någonting och MÅSTE lämna det lilla området - och där kommer omtanke med GND-plane och filtre in.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: PCB layout, frågor till er som har kunskap om layout angående EMC

Inlägg av Henry »

Det är så sant och det känns som om kunskapen inom det inte är helt på topp.

Kretskortstillverkaren är som sagt sedan äldre och vi har ute en annons för en mjuk och hårdvaruingenjör, jag sade att den personen även bör/skall ha kunskap inom EMC så vi slipper dessa problem för de tar tid vad jag förstått att fixa.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: PCB layout, frågor till er som har kunskap om layout angående EMC

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är dock inte helt enkelt att "kunna" EMC, det är ett stort och väldigt komplext område med många fallgropar.

Enligt mig är det "normala" sättet att designa produkter att man gör så gott man kan EMC-mässigt när man designar (alla hårdvarukonstruktörer värda namnet måste såklart ha grundläggande koll på EMC, det hör till yrket), men det går i princip inte att tänka på allt och göra helt rätt från början varje gång.
Sen löser man problemen när de uppstår. Ibland är det enkelt, ibland kräver det lite större omtag.

Men då har vi å andra sidan god möjlighet till förmätningar i egen kammare, åtminstone vad gäller utstrålat. Och gör mätningar tidigt på första prototyp för att fånga vad som bör justeras inför nästa iteration.
Att investera i lite mätutrustning för förtester vill jag påstå är en väldigt god investering om man utvecklar hårdvara. Det behöver inte vara extremt avancerat, ett lagom stort rum klätt med plåt (och gärna lite absorbenter på väggarna), en antenn och en spektrumanalysator så kommer man långt. Lägger man 2-300 000kr så sparar man rätt snabbt in de pengarna i ingenjörstimmar och tid på "riktigt" labb.
Jag tycker också det är dumt att "skicka iväg" sina grejer på test. Bättre att en hårdvarukunnig är med vid testen och kan undersöka och möjligen lösa en del problem direkt där.
Nästan varje EMC-test jag varit på av någon ny produkt så har det varit någonting som strulat, men många gånger så har det gått att lösa på plats.


Att hitta en enda person som kan både mjukvara, hårdvara och EMC till den grad att det blir rätt från början varje gång är nog önsketänkande.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: PCB layout, frågor till er som har kunskap om layout angående EMC

Inlägg av AndLi »

Jag håller helt med om att man ska vara med vid EMC testerna, otaliga är de timmar jag suttit i Delta i västerås kontrollrum och rattat prototyper! Att bara lämna in produkten och få en rapport tillbaka ger väldigt lite, tyvärr är det så det lokala labbet jobba...

Ska man skeppa iväg det någonstans kan man ju lika bra skicka det till Asien där priserna är mycket lägre... och det är ju ändå ofta långa väntetider här så frakttiden blir ingen faktor...som ju bara är nån dag extra ändå..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: PCB layout, frågor till er som har kunskap om layout angående EMC

Inlägg av Henry »

Klas-Kenny jo det är ju i princip så vi också gör.

Jag tycker också det är dumt att "skicka iväg" sina grejer på test. Bättre att en hårdvarukunnig är med vid testen och kan undersöka och möjligen lösa en del problem direkt där.

Givetvis är det folk med vid testerna (om det är något vi inte får till vls) och den riktiga EMC certifieringen sedan. Det är också LTH som har det hela och vi är typ vägg i vägg med dom och en på jobbet känner chefen där så är det inga problem för oss att ta en sväng om, om det är svårt att fixa något så för en snabb test vad det är och så, inget annat.

På senaste kontrollen/EMC testet vi gjorde så gav den gamla räven till EMC expert där lite tips som gjorde det hela lite bättre, så givetvis är man med på testerna och framförallt skall ju den som konstruerat kortet. Men han bor inte i Sverige och är gammal och måste pendla så han är tyvärr inte här så ofta och åker mig veterligen inte hit "bara" för det, vilket han ju borde.
Skriv svar