Projekt HP Led Hex Display-mojäng

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt HP Led Hex Display-mojäng

Inlägg av Mickecarlsson »

Lite ögongodis.
Rotationen är år (2022), datum (21 06) och tid, detta repeteras i hex och sen oktalt följt av temperatur och lufttrycket.
MAN1-displayen indikerar vad som visas. Tyvärr visade sig att mina BME280 var BMP280 så jag ”fattas” luftfuktighet.
Nu ska jag städa lite i koden, det är lite spagetti över koden just nu.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt HP Led Hex Display-mojäng

Inlägg av Mickecarlsson »

Kretskortet fungerar, men jag måste öka motstånden till MAN1’an då den lyser skarpare än HP-displayerna.
9384B1BF-16A5-487F-BBAE-625CB7BAC8C0.jpeg
Och lysdioderna ska tas bort från Arduinon och RTC’n
1099624F-237A-47AD-AA8A-F3B7C1AFD299.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt HP Led Hex Display-mojäng

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag fick två IBM-moduler med 16 små lysdioder i fronten, vad de har varit till har jag ingen aning, men lysdioderna passar perfekt till klockan som kolon-indikator.
24597460-EFA5-491E-A77C-35D7D36FD3AA.jpeg
Jag lödde av ett par och testade dom på 5 volt i serie med en potentiometer om en DMM, när jag hade 10 mA tyckte jag de hade samma ljusstyrka som HP-displayerna.
Jag mätte potentiometern och den hade hamnat på 322 ohm, så det blev 330 ohm som serieresistor till lysdioden.
Tyvärr måste jag modifiera kortet, jag kom på att jag behövde ett kommatecken för temperaturen, men just nu har jag bara satt i en lysdiod på nedre positionen för att testa och det ser riktigt bra ut.
DE59B1EA-2F86-40FF-B910-776BE31DDC01.jpeg
Designen på lådan till detta är nästan spikad, det kräver lite jobb på CNC’n och det lär ta minst en vecka till.

Vad som återstår i kodning är:
Koppla på en rotationsdekoder för att kunna ställa klockan, det blir lite jobbigt att plocka ur pro-minin varje gång RTC’n har ballat ur.
Fixa till automatisk sommartid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt HP Led Hex Display-mojäng

Inlägg av Mickecarlsson »

Hittade en bugg:
D1 och D2 (för kolon) matas med 5 volt på anoden och Arduinon ska sänka till GND med LOW för att tända lysdioderna.
Inte bra med en Arduino som kör 3.3 v. Jag får ändra detta till att lysdioderna går med katod till GND och matas med HIGH till anoderna i stället.
Hittade detta då lysdioden lös svagt när pin var satt till HIGH.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt HP Led Hex Display-mojäng

Inlägg av Mickecarlsson »

Nu kom jag på nästa jobbiga sak, om RTC’n tappar batteriet så måste jag montera koppla på en programmerare, ladda upp en kodsnutt som läser tiden och sätter den till RTC’n, sen måste jag skicka upp klock-koden igen :(

Lösning:
Jag köpte en rotationskodare (rotation encoder) med strömbrytare.
Den behöver tre pinnar, och det var rätt enkelt att koppla på den då jag har pinnar över.
Jag hittade ett bibliotek som inte kräver interrupt och har kodat in en setup-rutin.
När RTC’n läses första gången kollas årtalet och är det 0000 så sätts en flagga och setup-rutinen körs.
Det fungerar ganska bra. Lite mer tweak får jag nog göra för att få det OK.

Men, nu har jag ett annat dilemma, efter varje utmatning av siffror gör jag en delay(DELAYTIME); där DELAYTIME är 2000 millisekunder.
Men då reagerar inte koden för dubbelklick på rotationskodaren. Man får då vänta tills sista visningen som är lufttryck, då kan man dubbelklicka och setup-rutinen körs.

Då jag inte ska sälja detta utan det är för min egen skull låter jag nog det vara så länge. Nu är det hög tid att skapa ett hölje till den.
Koden och schema kommer att landa på GitHub när jag är klar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt HP Led Hex Display-mojäng

Inlägg av Mickecarlsson »

Senaste schemat med rotary encoder och jumper för både 3,3 och 5 volt BME/BMP280
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Projekt HP Led Hex Display-mojäng

Inlägg av anders_bzn »

Det ska bli kul att se lådan!
Skriv svar