Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt FIXAD

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt

Inlägg av TomasL »

Så, nu när jag vet hur det troligen är tänkt att fungera, så är det enklare att felsöka.
Eftersom jag får ljusbåge, HFen funkar, men jag får ingen gas, så bör felet ligga någonstans i följande:
D2, R4 R5 och LM324:2 och T5.

I och för sig, Om zenerdioden D7 är trasig, och jag får in hög spänning på plint 5 dvs mot D11 så kan nog HFen fås att fungera även om T2/T1 och kringliggande komponenter är trasiga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt FIXAD

Inlägg av TomasL »

Så nu är den i drift igen, visade sig vara LM324an som inte ville vara med att leka riktigt.
Som tur vad hade jag precis 1 st liggande, skall nog köpa på mig några stycken som reserv.

Ett tag blev jag lurad, signalen från Inverterns plusspol, jag la på 12V på den och ingenting hände, mätte 1,5 V över Zenern, där det skulle vara 8,2V. :humm:
Fattade naturligtvis ingenting, lödde loss Zenern för att testa den, tappade bort den och hittade den igen. :vissla:
Lödde loss kondingen som satt parallellt med Zenern mätte den med min LCR, fullt ok.
Lödde loss motståndet som satt parallellt med Zenern, MEN vänta nu, Spänningen kommer från invertern via ett 47k motstånd in på den inverterande ingången, och detta 6,8k motstånd satt ju mellan ingången och jord :doh:
Det blir ju en spänningsdelare, med runt 10% av inkommande spänning, så de 1,5V stämde exakt med de 12V jag matade in, visade sig naturligtvis att korrekt spänning från Invertern var 86V, och då funkade ju allt som var tänkt.
Så, svetsen som kom från en "skrotbinge" är nu fullt funktionell.
Nu skall jag bara fixa en vagn till den och flaskan, så blir allt nog väldigt, väldigt bra.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt FIXAD

Inlägg av Danny »

Gott att du fick igång den :) :tumupp:
Fattade naturligtvis ingenting, lödde loss Zenern för att testa den, tappade bort den och hittade den igen. :vissla:
:D :D Det har nog hänt oss alla :D :D
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Lincoln Electric Invertec V130-T problem (TIG), reparationsprojekt FIXAD

Inlägg av gunne »

Nu ringde Collett Svetsmaskinservice och undrade om jag ska ha min maskin som står och skräpar. Tydligen hade den inte hamnat i skrotbingen ändå.

Jag hinner varken hämta den innan semestern eller laga den över huvud taget. Men om nån annan vill göra ett försök efter TomasLs finfina felsökning och dokumentation så är det bara att hämta. Men om nån vecka hamnar den i bingen.
Skriv svar