NiMH batterladdare(Arduino)

Berätta om dina pågående projekt.
Tronics
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 augusti 2021, 07:35:52

NiMH batterladdare(Arduino)

Inlägg av Tronics »

Hej,

Jag gör ett eget litet projekt i form av en batteriladdare som ska ladda ett återuppladdningsbart NiMH batteri.
Hämtade projektet rakt av på nedan sida:
https://www.allaboutcircuits.com/projec ... y-charger/

Bifogat finns kretsschemat och en bild från simuleringen "serial monitor" som jag tog.

I koden så är pin 9 en PWM signal.
int outputPin = 9; // Output signal wire connected to digital pin 9
int outputValue = 150; //value of PWM output signal

Fråga 1: Vad betyder det att, outputValue = 150; //value of PWM output signal ?

Batteriet laddas ju helt klart men förstår inte riktigt vad som händer. I monitorn ser jag "Output värdet" tickar uppåt för varje sample man tar(var 10s).
När output närmar sig 160 så börjar jag få värden på "Battery current"... ?
Fråga 2: Kan någon göra en enkel generell förklaring av kretsen ? Hade uppskattats enormt.

Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: NiMH batterladdare(Arduino)

Inlägg av adent »

Uppbyggnaden ser ganska enkel ut.

Batteriet laddas genom att batteriets minuspol "ansluts" till jord av mosfet:en. Eller snarare motståndet och kondensatorn på Gate:n på mosfet:en gör att mosfet:en är i ett aktivt läge (gissar jag).
D.v.s. mosfet:en kommer agera som ett styrbart variabelt motstånd.

De bägge analoga ingångarna mäter före och efter effektmotståndet ovanför mosfet:en. D.v.s. de mäter indirekt hur mycket ström som går genom batteriet.
Den ena av dessa analoga ingångar sitter ju också precis "nedanför" batteriet och därför kan arduinon även mäta spänningen över batteriet. 5V - uppmätt = batteripackets spänning.

PWM-värdet blir i praktiken ett mått på hur mycket ström som batteriet ska laddas med. Gissar att 0 betyder helt av, ingen ström går genom batteriet, mosfet:en helt avstängd/strypt.
Sen vet jag inte om max kanske är 1023 på en arduino?
Det skulle betyda att mosfet:en är helt på och batteriet laddas med maximalt möjliga: ((5 - Ubat) / 10 ohm ) Ampere. Värden där emellan blir värden mellan detta och 0.

Edit: Dina värden är nog ganska lättförklarade. Den försöker ladda batteriet, men kommer inte riktigt upp i full ström 130mA.
Spänningen på batteriet rusar fort upp. Det upptäcker mjukvaran. Troligen är ditt batteri dåligt, därför blir det på detta vis. Prova att ladda ett friskt batteri.

Nu blev jag inspirerad att bygga något liknande :)
Tronics
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 augusti 2021, 07:35:52

Re: NiMH batterladdare(Arduino)

Inlägg av Tronics »

Hej Adent,

Magnifikt svar!! Ska anteckna detta och använda i min analys.
Nu fick jag det även att fungera med fina värden.
Serial monitor.JPG
Jag kopplade på oscilloskopet och mätte från Pin 9(PWM) till jord och på bilden kan du se värdet.
Fyrkantsvåg 4(korrekt kopplat).jpg
Nu ska jag bara analysera resten och slå ihop det med din kommentar :)

Sista bilden är spänningen in till Mosfet:en där fyrkantsvågen blivit en likriktad spänning.

Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tronics
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 augusti 2021, 07:35:52

Re: NiMH batterladdare(Arduino)

Inlägg av Tronics »

Jag har provat att simulera kretsen i LTspice.
Har jag byggt fel ?
Skulle gärna vilja mäta över Mosfeten vad som går in i mosfeten vs vad som kommer ut.
Hur gör jag det isf?
Jag använder en superkondensator för att simulera ett 2000mAh batteri som laddas upp under tid.
Simulera krets LTspice.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: NiMH batterladdare(Arduino)

Inlägg av adent »

Tycker det borde funka. Men mosfet:en är spänningsstyrd, ingen ström går in på Gate:n. Förutom att den är lite kapacitiv mot både Source och Drain, men det är nog försumbart i detta sammanhang.
Men en supercap är väldigt liten jämfört med ett batteri.
Skriv svar