Micro-caps, simulera ferrit och spole: får fel induktans

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Micro-caps, simulera ferrit och spole: får fel induktans

Inlägg av Synesthesia »

Tittade på denna tutorial och försökte med samma värden på spole och ferrit som i videon för att se man kunde få induktansen att stämma:

Datablad här, det är T38 han har som exempel: https://www.tdk-electronics.tdk.com/inf ... _0_7_0.pdf
Som det ser ut skriver man bara in den magnetiska längden Ie och arean Ae och eventuellt luftgap efter man valt material som parametrar för symbolen/komponenten för ferriten.
Induktansen (och därmed AL-värdet) räknar programmet fram själv men det blir ganska nära 10000 gånger fel så man undrar om det är någon enhet ihop med något avrundningsfel som kan vara fel någonstans. Eller om man missat någon parameter.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Micro-caps, simulera ferrit och spole: får fel induktans

Inlägg av E Kafeman »

Kollar genom att hoppa några steg fram till 17:38 där angivna induktansen är rimlig och ser korrekt beräknad ut. Den vore enligt vad jag kan se orimlig om den skalade 1000 ggr åt ena eller andra hållet.

Angiven magnetisk fältstyrka vid samma tid på videon vet jag inte om det är korrekt beräknat, ser inte detaljer, men det är ett möjligt värde.
Möjligt att jag missar något då jag inte alls lyssnar på videon utan bara tar några slumphopp.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Micro-caps, simulera ferrit och spole: får fel induktans

Inlägg av xxargs »

tänk på hur du skriver 'k' och 'M' mfl. i värdena - är det minsta risk för att misstolkas, skriv alla siffrorna fullt ut eller i teknisk notation (typ '2e-3' för 0.002 etc.) och inte som 2k eller 2M då det kan tolkas på annat sätt än vad du tror - det är mer än en gång jag har smällt på sådana saker i microcap...
Skriv svar