Kylskåp med gummiband istf gas

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av persika »

Ingen risk att köldmediat kan läcka ut...

rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ssssh. Säg det inte högt så kylmedelsmaffian får för sig att man måste vara certifierad gummibandsinstallatör...

Det är många fenomen som innebär att man flyttar energi vilket kan leda till uppvärmning eller nerkylning. Jag har funderat på att bygga en gasexpansionskylare, dvs gasen expanderar fritt i ett munstycke. Det leder till att den kyls. Vid höga tryck väldigt mycket , mätt i Kelvin.

Men verkningsgraden är som med de flesta sådana processer låg. Det är mer ekonomiskt att köra med en Peltier om man inte vill joxa med kylmedia. Eller ngn form av absorbtionsprocess men helst inte ammoniak då :)

Men + poäng för orginalitet ialla fall.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av hcb »

rikki>en gasexpansionskylare, dvs gasen expanderar fritt i ett munstycke

(Du vet säkerligen detta :)
För idealgaser är dU/dP och dH/dP == 0, d.v.s. vid en expansion där inget arbete utförs så är inre energi, entalpi och därför också temperaturen konstant. Precis som rikki säger så blir gaser mindre ideala ju högre trycket är, och även vilken slags gas det är spelar roll. CO2 är ett exempel på en gas som redan vid måttliga tryck är ganska icke-ideal och uppvisar en markant Joule-Thompson-effekt (d.v.s. avkylning vid expansion utan arbete).
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av persika »

Ja, det är en originell idé.

Jag har funderat på om det skulle vara bättre att göra det med en bredare gummirem istället för med många gummiband som ekrar på ett hjul.
Gummiremmen skulle kunna matas in och ut ur skåpet genom smala spalter. Trissor med drivning skulle se till att remmen är lös inne i skåpet och spänd utanför.
Sen är det bara att rotera remmen så får man ölen kyld...
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av Jan Almqvist »

rikkitikkitavi skrev: 29 maj 2022, 13:10:16 Jag har funderat på att bygga en gasexpansionskylare, dvs gasen expanderar fritt i ett munstycke. Det leder till att den kyls. Vid höga tryck väldigt mycket , mätt i Kelvin.
Jag tror att det har funnits en sådan produkt som hette "On the Rocks" och drevs med ammoniak på flaska.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av Henry »

Det med att ett gummiband värms upp lite om man drar ut det märkte jag i rätt ung ålder. Tänkte vad händer om man låter det svalna och sedan låter det dra ihop sig då? Jo det blev ju svalt vilket jag kommer ihåg att jag tyckte var väldigt intressant.

Såg även den videon ovan för en tid sedan och tyckte det var kul att Ben gjort något med det.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av hcb »

Jan Almqvist>en sådan produkt som hette "On the Rocks" och drevs med ammoniak på flaska.

Det där känner jag igen. Var det inte en båtpryl? Spontant vill jag minnas att man förångade NH3 som sedan fick lösas upp i det omgivande vattnet, men det känns ovanligt miljöovänligt till och med för mig och min generation.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av Henry »

Finns ju vanliga absorptions kylar som arbetar med värme och ammoniak-väte om sådan menas, klassiska husvagnskylar tex med sin lilla gasollåga, vet att dom arbetade med ammoniak men inte vad mer som fanns i dom. Var nästan värda sin vikt i guld precis när sommaren och semestern började, fixade många sådana en gång i tiden och de blev nästan köpa innan jag ens iordning dom.

Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av Jan Almqvist »

hcb>
Ja, till båtar. Om man googlar kan man lite lite info, en skiss och även en prislista publicerad 1989 där det står "Systemet fungerar framgångsrikt sedan mer än 15 år". "On the Rocks" tillverkades nog ungefär på den tiden då båtfolket uppmanades att sänka sina sina sopor i havet.
.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av Glenn »

Jäkligt kul experiment, om än inte speciellt praktiskt användbart :)
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av helmut »

I Stockholms skärgård är det vanligt att man fyller en behållare med vägsalt och så fuktar men saltet med lite vatten. När vattnet dunstar tar den värmen med sig.
Inga problem med el till kylen och smörpaketen är stenhårda
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av TomasL »

hcb skrev: 29 maj 2022, 22:23:57 Jan Almqvist>en sådan produkt som hette "On the Rocks" och drevs med ammoniak på flaska.

Det där känner jag igen. Var det inte en båtpryl? Spontant vill jag minnas att man förångade NH3 som sedan fick lösas upp i det omgivande vattnet, men det känns ovanligt miljöovänligt till och med för mig och min generation.
Faktiskt väldigt miljövänligt, Ingen växthuseffekt och ingen ozoneffekt, dock agerar det försurande, men de små mängderna detta handlar om, spelar ingen roll.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av danei »

Övergödning är inget ni har hört talas om??
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av TomasL »

Det var ju det jag skrev, dock handlar det i detta fallet om väldigt små mängder, nästan så att en knähund producerar mer övergödning och försurning än dessa system.

Dock, i CRAY1 så använde man direktexpansion av R12 för att kyla komponenterna, vilket sedan blåstes ut med fläktar

Edit stavade fel
Senast redigerad av TomasL 4 september 2023, 21:43:54, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kylskåp med gummiband istf gas

Inlägg av danei »

Då är det väl min läsförmåga som brister då.
Skriv svar