Hur tar man reda på vilken effekt en potentiometer tål?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Elisabet
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 december 2021, 20:17:49

Hur tar man reda på vilken effekt en potentiometer tål?

Inlägg av Elisabet »

Hur kan man ta reda på (eller åtminstone uppskatta ungefär) vilken effekt en potentiometer tål?
Jag har kommit så långt som att förstå att denna är på 10kohm och att den är linjär, men de två andra beteckningarna, 18 och 0, hittar jag inte vad de borde betyda. Jag skulle vilja ersätta denna på ett kretskort (benen är av) och vet inte vad den behöver tåla, den enda jag hittat med liknande mått var väldigt klen.

Den kommer från en kontrollpanel till en Danfoss frekvensomriktare, produktnummer 132B0101 om det är till någon hjälp. Den tycks ha 24 volt styrspänning i kretskortet, om man får tro den manual jag hittade.
IMG_20220106_165512 (2).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur tar man reda på vilken effekt en potentiometer tål?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

OM det ligger 24V över potentiometern och den är på 10kOhm, bränner potentiometern bort ungefär 60mW vilket är väldigt lite.

Dock ska man notera att potentiometrar man hittar i listor är specade ganska lågt, typ 125mW (en siffra jag tycker mig ofta ha sett), men annars tror jag att nästan vad som helst som du hittar och som fungerar (mekaniskt och elektriskt) skulle fungera bra i din applikation.

Har du fler bilder på poten i andra vinklar och kanske platsen på kretskortet där den satt, så kanske nån kan komma upp med konkreta förslag.


Och välkommen hit :) .
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur tar man reda på vilken effekt en potentiometer tål?

Inlägg av Glenn »

Jag skulle inte ens reflekterat över effekten, bara satt dit en i samma fysiskt format.

Det står inget fabrikat på den ? ..isåfall kan man nog hitta ett datablad.
Elisabet
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 december 2021, 20:17:49

Re: Hur tar man reda på vilken effekt en potentiometer tål?

Inlägg av Elisabet »

Det står inget fabrikat eller någonting annat på den än ett instämplat "G" på ovansidan. Misstänker att tillverkarna av frekvensaren inte vill att man ska laga kretskorten utan bara byta ut hela panelen (vilket vi också gjorde, men eftersom den bor i en tuff miljö och det är en förening som äger grejerna tyckte jag det var värt att se om man kunde laga originalpanelen så vi har den i reserv).

Den potentiometer jag hittills har hittat som passar i övrigt har 10mW som maxeffekt, så jag är lite fundersam över hur bra den kommer funka. Fläkten som frekvensaren styr körs ofta i antingen max eller min, så potentiometern kommer ligga långa tider i max- eller minläge. https://se.rs-online.com/web/p/potentio ... %3Atrue%7D
IMG_20220526_130643.jpg
IMG_20220526_131706.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur tar man reda på vilken effekt en potentiometer tål?

Inlägg av mrfrenzy »

Denna potentiometer är inte meningen att man ska vara och vrida på varenda dag, den brukar användas för test eller för att manuellt ställa in en hastighet som sedan förblir permanent.

Varför inte montera en extern potentiometer på 0-10V ingången? Om ni bara använder två hastigheter är det ännu bättre med två motstånd och ett relä som switchar hastighet.
Det brukar också gå att programmera fasta hastigheter som styrs av digitala ingångar.

Efter att du programmerat extern styrning så kan du plocka bort manöverpanelen från frekvensaren, den behövs bara för programmering och felsökning.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Hur tar man reda på vilken effekt en potentiometer tål?

Inlägg av Fortran »

Men kan du inte konfigurera frekvensomvandlaren till att använda extern potentiometer?

Edit: MrFrenzy hann före
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur tar man reda på vilken effekt en potentiometer tål?

Inlägg av Glenn »

Klart att dom inte vill att dne ska lagas utan sälja nytt istället, men helt rätt att göra det :)

Håller helt med om att sätta dit en större pot om den ska skruvas på oftare, håller säkert bättre med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur tar man reda på vilken effekt en potentiometer tål?

Inlägg av TomasL »

Elisabet skrev: 26 maj 2022, 13:37:30 Det står inget fabrikat eller någonting annat på den än ett instämplat "G" på ovansidan. Misstänker att tillverkarna av frekvensaren inte vill att man ska laga kretskorten utan bara byta ut hela panelen (vilket vi också gjorde, men eftersom den bor i en tuff miljö och det är en förening som äger grejerna tyckte jag det var värt att se om man kunde laga originalpanelen så vi har den i reserv).

Den potentiometer jag hittills har hittat som passar i övrigt har 10mW som maxeffekt, så jag är lite fundersam över hur bra den kommer funka. Fläkten som frekvensaren styr körs ofta i antingen max eller min, så potentiometern kommer ligga långa tider i max- eller minläge.
Det är garanterat inga problem, hittar du en som passar fysiskt, så löd dit den.
Skriv svar