Temperatursensor/kort Volvo 240

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av 4kTRB »

Jag har studerat schemat till temperaturkortet
som finns i Volvo 240. https://www.davebarton.com/pdf/TempBoardCircuits.pdf

Detta pga att mätaren sedan en tid tillbaka gärna stiger
upp och visar ganska hög temperatur en lite stund innan det
stabiliserar sig på mitten (även sjunker en aning också). Detta har inget med motorns
verkliga temperatur att göra utan mätaren beter sig
på samma sätt med en potentiometer på 1000 ohm ansluten
till P2 istället för NTC-givaren. T.ex. om jag vrider potentiometern till 100 ohm
går nålen sakta sakta upp till 3/4 av skalan och sedan tillbaka strax under mitten
för att sedan lägga sig stabilt på mitten. Exakt så som det blir efter en kallstart.

Jag tror inte att det är samma motståndsvärden på det
kort som jag har då jag mäter motståndet mellan P2 och
jord till 400 ohm (NTC bortkopplad) Sedan så blir spänningsnivåerna
mycket lägre vid P2 i schemat gentemot verkligheten vid olika
NTC-motstånd (testat i LTSpice). Däremot stämmer motståndsvärden/visarnålens läge
bra med den lilla bilden. En annan lite mysko sak om jag
jämför med schemat är att utan NTC/potentiometer ansluten
vid P2 så är spänningen 10.1V alltså det regulatorn i
instrumentpanelen levererar. Det skulle tyda på att R8
är väldigt lågt värde på gentemot R11. Men som sagt
nålens läge stämmer bra med de visade resistansintervallen.

Jag tror mig veta vad det är som påverkar "over-shot".
Något har det med C2 att göra. Dess värde har blivit
för stort så den upp- och ur-laddas för långsamt. Men
i fotografiet av kortet ser den ut att vara en Tantal
och de har vad jag vet inte samma problem som elektrolyter
"åldersfenomen", men jag kan ha fel.

Någon som har en bättre idé om orsaken?
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av gkar »

För mig var isolationen i kabeln som går till tempgivaren helt slut och gick emot motorblocket...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av 4kTRB »

Jordar det mot blocket går nålen upp på max.
Inte samma resultat som jag har.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av breflabb »

Haft liknande problem på min 940, men då var det termostaten
som öppnade och stängde efter behag. Efter bytet blev det OK
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av 4kTRB »

Då mäter det korrekt i vilket fall.
Anledningen till att ha det här kortet med dess funktion
är att nålen inte ska följa motorns temperaturvariationer
allt för noga då fler förare skulle titta mer på tempnålen än på trafiken.

Ingen som ens begriper hur schemat fungerar?
Jag ser i vilket fall hur reglerfunktionen agerar.

Det bästa är väl att ta ur kortet och mäta upp alla komponenter,
bygga en kopia på labbdäcket och se hur det beter sig.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av svanted »

bara byt tantalerna utan att fundera, det kommer säkert att fungera efteråt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av 4kTRB »

Det är bara en tantal.
Kanske är en dålig lödning någonstans?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av Palle500 »

Förr (vilket en 240 är) hände det att spänningsregleringen till instrumenten blev dålig med konstiga fel som följd. Har du tittat på 10 Volten med skåpet?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av 4kTRB »

Nej men jag vet att 10V inte enbart går till tempvisaren.
Du vill ha det till att det oscillerar och på så sätt ger en injektion med högre frekvens
som ev laddar upp kondensatorn via 1N4148 och som resulterar i ett resultat som inte var tänkt?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av Palle500 »

Nej, så djupt har jag inte analyserat dina problem.
Ett tips är att köpa ett likadant instrument och köra jämnförelsemetoden. Det brukar vara utmärkt för att hitta felet snabbt. Men du kanske mer är ute hur konstruktören tänkt?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av 4kTRB »

Både och. Det har ju fungerat annorlunda innan. Detta hände så
plötsligt så det var svårt att inte undgå skillnaden.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av MiaM »

Antar att samma 10V också matar tankmätaren. Kan det vara så enkelt att tankmätaren har gammeldags bimetallinstrument och därmed inte behöver någon elektronik för att jämna ut visningen, medan tempvisaren är ett modernare instrument (för att kunna reagera snabbt nog och framförallt visa rätt efter bara några sekunder) och därmed är känsligare för variation på 10V?

Om 10V är korrekt så håller jag med om förslaget att byta tantalen. Eller för den delen skulle tantalen rent av kanske kunna orsaka problem med 10V-spänningen...
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Temperatursensor/kort Volvo 240

Inlägg av Mindmapper »

Har för mig att det var någon här som gjorde en riktig genomgång av funktionen för ett antal år sedan.
Skriv svar